גינטר וכטרסהויזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גינטר ואכטרשאוזר)
גינטר וכטרסהויזר
Günter Wächtershäuser
לידה 1938 (בן 86 בערך)
גיסן, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גינטר וכטרסהויזרגרמנית: Günter Wächtershäuser;‏ נולד בשנת 1938 בגיסן) הוא כימאי גרמני, שהפך לעורך דין לפטנטים, אשר ידוע רבות מעבודתו על מוצא החיים, ובמיוחד "תאוריית עולם ברזל-גופרית" (Iron-sulfur world theory), תאוריה לפיה לחיים על כדור הארץ יש מקור הידרותרמי. התיאוריה עולה בקנה אחד עם ההשערה שהחיים מקורם בסמיכות לנביעות הידרותרמיות בקרקעית הים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וכטרסהויזר למד כימיה בשנים 1958–1965 באוניברסיטת מרבורג (אנ'), שם קיבל את הדוקטורט בכימיה בשנת 1965. משנת 1966 הוא למד עריכת דין לפטנטים במשרד עורכי דין גרמני ובאיסטמן קודאק ושות' בארצות הברית. בשנת 1969 הוא הוסמך כעורך דין לפטנטים במינכן, ובשנת 1970 הוא הקים את משרד עורכי הדין "וכטרסהויזר והרץ" (Kanzlei Wächtershäuser & Hartz). בשנת 1983 התיידד עם הפילוסוף קרל פופר, שההמלצה שלו עליו אפשרה לו לפרסם בכתבי עת מקצועיים. בשנת 1988 פרסם לראשונה את התאוריה שלו על מוצא החיים. הכימאית קלאודיה הובר (Claudia Huber) ביצעה ניסויים באוניברסיטה הטכנית של מינכן כדי לבדוק את התאוריה שלו. הוא עבד יחד גם עם המיקרוביולוג קרל שטטר (אנ').

מוצא החיים בעולם ברזל-גופרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי וכטרסהויזר, החיים על פני כדור הארץ החלו במינרלים של ברזל וגופרית, כלומר סולפידים, שנוצרים עד היום בתהליכים גאולוגיים בהרי הגעש בעומק הים, מה שמכונה מעשנות שחורות, ואולי התרחשו לעיתים קרובות הרבה יותר במיליוני השנים הראשונות של כדור הארץ. היתרון של רעיון זה על פני תאוריות אחרות הוא בכך שהוא יכול להסביר כיצד ניתן לקשר בין יצירה של ביומולקולות למקור אנרגיה זמין ואמין באופן רציף. מקור אנרגיה זה מורכב מחיזור של מינרלי גופרית ברזל מחומצנים באופן חלקי כמו פיריט עם מימן תוך מתן אנרגיה מספקת לתגובות הסינתזה האנדותרמיות של אבני בניין מונומריות של ביומולקולות ולפילמור שלהן.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 קיבל וכטרסהויזר את הפרס השנתי של האקדמיה למדעים ומדעי הרוח של בוואריה (אנ') ובשנה שלאחר מכן הוא קיבל מעמד של מרצה מן החוץ לביוכימיה אבולוציונית באוניברסיטת רגנסבורג (אנ'). בשנת 1999 קיבל וכטרסהויזר את פרס הכימיה של בון (Bonner Chemiepreis), ובשנת 2008 הוא קיבל מינוי של פרופסור אורח באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל.

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Origin of Life: Life as We Don't Know It. Science 289, 2000, 1307–1308, online.
  • Evolution of the First Metabolic Cycles. Proceedings of the National Academy of Sciences 87, 1990, 200–204 online.
  • The origin of life and its methodological challenge. J Theor Biol 187, 1997, 483–494.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גינטר וכטרסהויזר בוויקישיתוף