גמילה מחיתולים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אימון פעוט לעשיית צרכיו באסלה
צמד אסלות לאימון פעוטות באולם שמחות ליד ירושלים

גמילה מחיתולים הוא תהליך שבו מאמנים פעוטות לעשות את הצרכים באסלה או בסיר פלסטיק קטן דמוי סיר לילה, על מנת שיחדלו להשתמש ולהסתמך על חיתולים. תהליך הגמילה מהחיתולים נעשה בדרך כלל עד גיל 4. עם זאת, גורמים תרבותיים וטכנולוגיים עשויים להשפיע על הגיל שבו בדרך כלל הפעוטות נגמלים מחיתולים.

ברחבי העולם קיימות שיטות שונות לגמילת תינוקות מחיתולים, המיושמות במגוון גילאים. בחלק ממדינות העולם השלישי ידועה השיטה לגידול תינוקות ללא חיתולים, שמיושמת החל מהשבועות הראשונים לחיי התינוקות. במשאל שנערך ב-1974 בקרב אנשי הדיגו בקניה הפועלים לפי שיטה זו, מרבית האמהות העידו על השלמת תהליך הגמילה בתקופת הגיל של 4–6 חודשים.[1] על פי נתונים שפורסמו בשנת 2012, אמהות בווייטנאם משתמשות בצליל שריקה על מנת לאמן את תינוקן לעשות את צרכיו בזמנים קבועים, כך שעד גיל שנתיים הפעוט שולט לחלוטין בעשיית צרכיו. גם באזורים שונים בסין נהוגה שיטת הגמילה ללא חיתולים. שיטה נוספת הנהוגה שם היא שימוש ב"מכנסי חריץ", המאפשרים לילד לעשות את צרכיו בישיבה שפופה, ללא צורך להפשיל את מכנסיו.

מחקר שפורסם בשנת 2013 מראה כי באיראן נהוגות שיטות שונות לגמילה מחיתולים: שיטת "הילד במרכז", שבה ההורים ממתינים לכך שהפעוט יחל לגלות עניין בהליכה לשירותים מיוזמתו על מנת להתחיל בתהליך הגמילה, או לחלופין "השיטה האינטנסיבית", שבה ההורים מתחילים את התהליך מיוזמתם ולוקחים את הפעוט לשירותים בזמנים קבועים. גמילה בשיטה זו מתחילה בסביבות גיל שנה.

באנגליה ממליץ ארגון שירותי הבריאות הממלכתי על שימוש בתחתוני גמילה כצעד לקראת שימוש בתחתונים רגילים, וכן ממליץ להורים לעודד את הפעוטות לגשת לשירותים לאחר ארוחות כחלק מתהליך הגמילה, לא להתרגש יתר על המידה כשקורות תקלות, ולשבחם כאשר הם מצליחים.

בארצות הברית נמצא גיל הגמילה מחיתולים במגמת עליה: בשנת 1947 היו יותר ממחצית הילדים בארצות הברית גמולים מחיתולים בגיל שנה וחצי, אך בשנת 2003 הגיל הממוצע לגמילה מחיתולים היה גיל 3 שנים.[2][3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמילה מחיתולים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Marten W. deVries, M. Rachel DeVries, Cultural relativity of toilet training readiness: a perspective from East Africa, Pediatrics, 1977
  2. ^ Jacqueline Howard, How the world potty trains, https://edition.cnn.com/, ‏08/11/2017
  3. ^ Blum NJ, Taubman B, Nemeth N. "Relationship between age at initiation of toilet training and duration of training: A prospective study". Pediatrics. 111: 81. PMID 10617723. אורכב מ-המקור ב-2010-01-19. נבדק ב-2012-07-17.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
ערך זה הוא קצרמר בנושא חינוך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.