גרהם לינהאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרהם לינהאן
לידה 22 במאי 1968 (בן 55)
דבלין, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Catholic University School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Helen Serafinowicz (?–2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Wendy Linehan, Henry Linehan עריכת הנתון בוויקינתונים
https://whythatsdelightful.wordpress.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרהם לינהאןאנגלית: Graham Linehan ‏;נולד ב-22 במאי 1968 בדבלין, אירלנד) הוא במאי, מחזאי, שחקן ותסריטאי אירי. זוכה פרס אמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לינהאן נולד בדבלין ב-1968. הוא למד בבית הספר של פלונקט בווייטהול, בצד הצפוני של דבלין, ואחריו בבית הספר הקתולי של האוניברסיטה הקתולית, בית ספר תיכון הרומי-קתולי לבנים בדבלין, לפני שהצטרף כעיתונאי למערכת העיתון, הוט פרס.[1]

לינהאן כתב מספר סדרות קומדיות שהפכו ללהיטים, לעיתים קרובות ביחד עם ארתור מתיוס. הוא ידוע במיוחד בשל מעורבותו בסדרות The IT Crowd, Black Books ו- Father Ted.

באוגוסט 2009, כאשר שירות הבריאות הלאומי של בריטניה (NHS) הותקף על ידי רפובליקנים בארצות הברית על רקע דיונים על חוק ה"אובמה-קר" בארצות הברית, לינהאן פתח בקמפיין להצלת שירותי הבריאות באמצעות טוויטר.

לינהאן וארתור מתיוס נפגשו בזמן שעבדו בעיתון הוט פרס. בשיתופי הפעולה המוקדמים שלהם, הם היו אחראים על קטעים בתוכניות מערכונים כולל אלס סמית' וג'ונס, הארי אנפילד אנד צ'אמס, המופע החדש של אלכסיי סיילי, ה-Day Today והדמויות של טד וראלף ב"תוכנית המהירה". הם המשיכו את שיתוף הפעולה שלהם עם סדרה מ-1994 בשם פריז, האב טד (שלוש עונות 1998והסדרה הראשונה של תוכנית המערכונים Big Train. יחד כתבו גם את הפרק "Dearth of a Salesman" לסדרה Coogan's Run, שהציגה את הדמות גארת' צ'יזמן.

בסוף 2003, לינהאן ומתיוס נבחרו לאחד מ-50 האקטים המצחיקים ביותר שעבדו בטלוויזיה על ידי האובזרבר גרהם לינהאן עם ג'ון רונסון ב-TAM לונדון 2010 לינהאן כתב לסדרות הסאטיריות Brass Eye (1997), Blue Jam (1997-1999) וג'אם (2000) עם השחקן דילן מורן, לינהאן יצר את הסיטקום Black Books (2000-2004).

לינהאן כתב וביים את הסיטקום The IT Crowd משנת 2006 של ערוץ 4, שבו ביקש להתרחק מהמגמה הבריטית לעבר קומדיות מוקומנטריות. בניגוד לסדרות רבות באותה תקופה, היא הוקלטה בפני קהל באולפן. בנובמבר 2008 הוענק לו פרס אמי בינלאומי עבור The IT Crowd.

ב-2013 הוא כתב וביים את הסיטקום The Walshes. הוא היה שותף לכתיבת הסדרה הראשונה של הסיטקום Motherland של ה-BBC.

בשנת 2018, לינהאן ומתיוס הכריזו על תוכניות למחזמר של אבא טד. לינהאן אמר שהיא תסיים את הסדרה כפי שתכננו אותה לפני מותו של השחקן הראשי, דרמוט מורגן. המחזמר בוטל על ידי המפיקים בעקבות המחלוקת על דעותיו של לינהאן על זכויות טרנסג'נדרים.

לינהאן עבר תהליך של תרבות הביטול עקב התבטאויותיו בנושא להט"ב.[2] במשך שנים הושעה חשבונו בטוויטר.

ב-2023, ביטל תיאטרון הקאמרי בתל אביב.[3] את הצגת מחזהו, "לחסל את הגברת הזקנה". דבר שעורר התנגדות בציבור.[4][5][6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרהם לינהאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]