גריל מונגולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גריל מונגולי
蒙古烤肉
וו ז'אונן, יוצר הגריל המונגולי, 2012
וו ז'אונן, יוצר הגריל המונגולי, 2012
מאכלים
מוצא הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גריל מונגולי או ברביקיו מונגולישפות סיניות: 蒙古烤肉; בפין-יין: Měnggǔ kǎoròu; בוייד-ג'יילס: Mêng²-ku³ K'ao³-jou⁴) הוא מאכל מוקפץ שפותח בטייוואן במהלך שנות ה-50.[1][2] על אף שמו, המנה אינה מונגולית וקשורה רק למנגל באופן רופף.[3][4]

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריל מונגולי נוצר על ידי הקומיקאי והמסעדן הטיוואני וו ז'אונן. וו, יליד בייג'ינג, נמלט לטייוואן לאחר פרוץ מלחמת האזרחים הסינית, ופתח דוכן אוכל רחוב בטייפה בשנת 1951.[1][2] בעוד שבתחילה ביקש לקרוא למנה "ברביקיו של בייג'ינג", בשל רגישות פוליטית הקשורה לעיר אשר הוגדרה באותה התקופה כבירת הרפובליקה העממית של סין, נבחר השם "גריל מונגולי" למרות היעדר הקשר למונגוליה.[5]

דוכן האוכל של וו משך קהל לקוחות רחב שכלל דיפלומטים ואנשי עסקים עשירים אף על פי שהגיש מנות זולות יחסית ולא מתוחכמת. עם זאת, הדוכן נהרס מאוחר יותר על ידי הצפה שמקורה בטייפון שבמהלכו וו כמעט טבע.[5] מאוחר יותר הוא הצליח לפתח קריירה מצליחה מאוד כקומיקאי ועזב את עסקי המסעדנות. חקיינים רבים הופיעו כדי לנצל את הפופולריות של המנות שיצר, כולל ג'ינגיס חאן, ארמון טאנג, חאן גדול וחאן שמימי.[5] המנות הוצגו מאוחר יותר בהצלחה גם מחוץ לטייוואן.[3]

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגריל המונגולי של BD באולן בטור, מונגוליה

בדרך כלל, הסועדים בוחרים מגוון של חומרי גלם מתצוגה של בשר פרוס (כגון בשר בקר, חזיר, כבש, הודו, עוף ושרימפס) וכן ירקות (כגון כרוב, טופו, בצל, ברוקולי ופטריות). קערת המרכיבים מועברת לשף שמוסיף לאחר מכן את הרוטב לבחירת הסועד ומועבר לגריל.

הצורה המעגלית של הגריל מאפשרת לשני טבחים או יותר לבשל מזון בו זמנית ובמהירות, והאוכל בדרך כלל מוכן כשהגריל מסתובב. ניתן להוסיף שמן או מים בזמן שהמרכיבים מוקפצים ברציפות על האש הגבוהה כאשר פריטי המזון נותרים שלמים.

חלק מהרשתות האמריקאיות מניחות את האוכל על חלקים שונים של הגריל העגול המופרדים על ידי מעצב טריזים מיוחד. כל מנה עוברת בתורה, כשהמפעיל מסתובב בחלקו החיצוני של הגריל והופך את האוכל של כל אחד ברצף.

בסיום הבישול, כל מנה מוכנה נגרפת לקערה ומועברת לסועד. מסעדות גריל מונגוליות רבות עוקבות אחר פורמט של מזנון אכול כפי יכולתך, המאפשר ביקורים מרובים בגריל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אסאדו
  • Bulgogi, מנת גריל קוריאנית פופולרית מוקפצת
  • דזינגיסוקאן, מנת גריל יפנית פופולרית מוקפצת
  • חורחוג, מאכל מונגולי המכונה "ברביקיו מונגולי"
  • BBQ קוריאני מתייחס למגוון מנות גריל במטבח הקוריאני
  • רשימה של המצאות ותגליות טייוואניות
  • סאג', מחבת פסים קמורה המשמשת במרכז, דרום ומערב אסיה, מזרח ודרום אירופה והאיים הקריביים לבישול לחם ובשר
  • המטבח הטייוואני
  • טפניאקי, סגנון בישול יפני דומה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גריל מונגולי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Chang, Eddy (2018-11-01). "Ceremony to be held honoring late crosstalk master Wu Zhao-nan". Taipei Times. נבדק ב-6 בנובמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Chang, Eddy (24 ביולי 2014). "Restaurant review: Genghis Khan Mongolian Bar-B-Q". Taipei Times. נבדק ב-6 בנובמבר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Calta, Marialisa (14 בדצמבר 1988). "AT THE NATION'S TABLE; Appleton, Wis". The New York Times (באנגלית). נבדק ב-2018-11-06. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Schwabe, Calvin W. (1979). Unmentionable Cuisine. University of Virginia Press. p. 125. ISBN 978-0-8139-1162-5.
  5. ^ 1 2 3 Liang Fengrong 梁峰榮 (13 בדצמבר 2012). "呷台灣/吳兆南發明的蒙古烤肉 蒙古吃不到". Xin News. אורכב מ-המקור ב-2018-11-07. נבדק ב-2018-11-06. {{cite web}}: (עזרה)