דייוויד קופרפילד (סרט, 1999)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד קופרפילד
David Copperfield
מבוסס על רומן מאת צ'ארלס דיקנס
בימוי סיימון קרטיס
הופק בידי קייט הרווד
תסריט אדריאן הודג'ס
שחקנים ראשיים דניאל רדקליף
קירן מקמנמין
מגי סמית'
בוב הוסקינס
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
חברה מפיצה נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בדצמבר 1999
משך הקרנה 180 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה דרמה תקופתית
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד קופרפילד (באנגלית: David Copperfield) היא דרמה תקופתית, עיבוד טלוויזיוני לרומן דייוויד קופרפילד מאת צ'ארלס דיקנס שעיבד אדריאן הודג'. הסרט שודר לראשונה בשני חלקים, הראשון בחג המולד (25 בדצמבר) והשני ביום הקופסאות (26 בדצמבר) של שנת 1999. זו הופעת הבכורה על המסך של השחקן של דניאל רדקליף מי שעתיד להיות כוכב סרטי הארי פוטר. בסרט משתתפים שחקנים נוספים ששיחקו לצידו בסרטי הארי פוטר ובהם: מגי סמית', זואי ואנאמייקר, אימלדה סטונטון, דון פרנץ' ופול וייטהאוס. הסרט הופק בשיתוף פעולה של BBC אמריקה ותחנת הטלוויזיה של בוסטון WGBH. בארצות הברית שודר הסרט באפריל 2000 ברשת הטלוויזיה הציבורית PBS.[1][2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד קופרפילד נולד כשלושה חודשים אחרי מות אביו. הוא נולד בבלאנדרסטון שבסאפוק ושמו כשם אביו. בערב לידתו של דייוויד מגיעה לבית המשפחה דודתו של האב, בטסי טרוטווד, ומצפה בשקיקה להולדת בת. היא עומדת על כך שהתינוקת תישא את שמה, בטסי טרוטווד קופרפילד, ושהיא תהיה הסנדקית שלה. כאשר מתברר שהרך הנולד הוא בן זכר, בטסי, שיחסיה בעבר עם גברים הסתיימו באופן טרגי, עוזבת את הבית בסערה כשהיא רותחת מזעם. דייוויד הקטן גדל כשהוא מטופל באהבה בידי אמו, קלרה, והמשרתת פגוטי. כשמלאו לדייוויד שמונה שנים, מתאהבת קלרה באדוארד מורדסטון, איש חמור סבר שמתעב את דייוויד הקטן, והילד מצידו חושש ממנו. המשרתת פגוטי מציעה לקחת את דייוויד אתה לביקור ביארמות' אצל אחיה, דן פגוטי, ואצל בני משפחתו. בין דייוויד לאחייניתו של דן, אמילי הקטנה, נוצר קשר חיבה. כשהם חוזרים מהביקור דייוויד מגלה לחרדתו שאמו התחתנה עם מר מורדסטון, והוא הזמין את אחותו, ג'יין, לחיות אתם בבית. עד מהרה האח והאחות לבית מורדסטון שולטים בניהול משק הבית בקשיחות אופיינית להם. קלרה מביעה התנגדות רפה, אך מורדסטון מפעיל את סמכותו ומצווה על דייוויד ללכת לחדרו ללא ארוחת ערב. בהמשך הוא נוקט בצעדים נוקשים יותר כלפי קלרה, דייוויד ופגוטי. כאשר מורדסטון מכה את דייוויד בטענה שהוא נכשל בלימודיו, דייוויד נושך אותו. כעונש על כך שולח מורדסטון את דייוויד לפנימייה, בית סיילם, שבבעלות חברו של מורדסטון, מר קריקל, המתעלל גם הוא בדייוויד. חברו היחיד של דייוויד בבית הספר הוא ג'יימס סטירפורת', בחור מבוגר ממנו בן למשפחה אמידה ובעלת השפעה.

דייוויד מגיע לביתו לחופשה בחגים ויחסו של מורדסטון משתפר. לאימו ולמורדסטון נולד בן. כשהוא חוזר לבית סיילם, מודיע לו קריקל שאימו ואחיו הקטן נפטרו. פגוטי מפוטרת מעבודתה, והיא מתארסת למר בארקיס. מורדסטון מפסיק את לימודיו של דייוויד ושולח אותו לעבוד בבית חרושת בלונדון. דייוויד מתגורר אצל וילקינס מיקובר, אשר מתייחס אליו בחיבה כאל בנו, אך עד מהרה הוא נכלא בבית הכלא לבעלי חוב. אחרי שהוא משתחרר מיקובר ובני משפחתו עוברים לגור בפלימות' ודייוויד נותר חסר בית. הוא מחליט לנסוע לדובר, למצוא את דודתו בטסי טרוטווד בתקווה שהיא תסכים לאסוף אותו אל ביתה. בסופו של דבר דייוויד מוצא את דודתו, והיא מקבלת אותו לביתה, אך גם מודיעה למורדסטון על מקום המצאו. דייוויד מתחבר למר דיק, הדייר של דודתו, וגם בטסי עצמה מתחילה לחבב את הילד. כשאדוארד וג'יין מורדסטון מגיעים לקחת את דייוויד, בטסי שמודעת למסכת ההתעללויות שעברו דייוויד וקלרה, מסכימה לקחת אותו תחת חסותה. היא מתעמתת עם מורדסטון ומסלקת אותו מביתה.

דייוויד, או בשמו החדש "טרוטווד קופרפילד", משלים את לימודיו בבית ספר בקנטרברי. במהלך לימודיו הוא מתאכסן בביתו של מר ויקפילד, ומכיר את בתו אגנס, שגילה דומה לגילו. השניים גדלים יחד כחברים קרובים. עם סיום לימודיו דייוויד מחליט להיות פקיד והוא מתחיל את עבודתו כשוליה אצל עורך הדין מר ספנלו. דייוויד פוגש את בתו של ספנלו, דורה, ומתאהב בה במבט ראשון.

חלק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד פוגש את אגנס במסיבה בלונדון, הוא פחות שמח לראות גם את אוריה היפ באותו מקום. דייוויד מספר לאגנס על אהבתו לדורה, ואחר כך הוא פוגש סטירפורת', ידידו הוותיק. אוריה מגלה לדייוויד על כוונתו לשאת לאישה את אגנס, אך מאיים עליו שלא יספר זאת לאגנס או לאביה. זמן קצר לאחר מכן נהנה דייוויד מביקור לא מתוכנן מבני משפחת מיקובר, ואחרי כן הוא מבקר בבית אימו של סטירפורת'. דייוויד נוסע ליארמות' בלווית סטירפורת' אל פגוטי ומר בארקיס שחולה מאוד. כמו כן הם מתארחים אצל דן פגוטי ובני משפחתו המתגוררים עדיין בבית הסירה. מתברר שאמילי וחם עומדים להתחתן בקרוב. אמילי מתוודה בפני דייוויד שהיא אינה טובה מספיק להיות אשתו של חם, ומתעלמת מדבריו של דייוויד האומר שחם אוהב אותה יותר מכל. שוב אצל קלרה פגוטי דייוויד מודיע על כוונתו להתארס לדורה.

כשדייוויד חוזר לביתו הוא מארח את מיקובר לארוחה, מיקובר מגלה שהוא עובד עבור אוריה היפ. דייוויד מתוודה על אהבתו בפני דורה והיא משיבה לו אהבה. כשהוא מגיע לביתו באותו ערב, הוא מוצא את דודתו טרוטווד המודיעה לו שמצבה הכלכלי בכי רע. כיוון שאין לדייוויד תמיכה כלכלית מדודתו, הוא מתארס לדורה בסתר. בקנטרברי מנסה דייוויד לדון עם ויקפילד במצבה של דודתו, אך נראה שאין מה לעשות עבורה. דייוויד מגלה למיקובר, הגר כעת בביתו של ויקפילד, על חשדותיו לגבי אוריה היפ שמנסה להשתלט על רכושו של מר ויקפילד. ומספר לאגנס על אירוסיו לדורה. היפ מצהיר על כוונתו לשאת את אגנס לאישה ומעורר את זעמו של אביה. למחרת ויקפילד מתנצל בפני היפ, כיוון שהוא תלוי בו כעת. בביקורו של דייוויד אצל מר ספנלו, מתברר שנודע לו דבר האירוסים לדורה, והוא מתנגד להם. דייוויד אינו מוכן לוותר על דורה, ומנסה להיפגש שוב עם מר ספנלו ולשכנע אותו, אך לפני שהוא מספיק לעשות זאת נפטר מר ספנלו מהתקף לב.

דייוויד מקבל מכתב מפגוטי המודיעה לו שמצבו הבריאותי של בארקיס החמיר. הוא נוסע ליארמות' ועם מותו של בארקיס מתברר שהשאיר אחריו סכום גדול של כסף כ-3000 פאונד. מתוכם דן פגוטי מקבל 1000 ואשתו קלרה מקבלת 2000 פאונד. חם מספר לדייוויד שאמילי נטשה אותו וברחה עם סטירפורת' שפיתה אותה. דן מנסה לחפש אותם באירופה. דייוויד ודן פגוטי מיידעים את גברת סטירפורת' וידידתה, רוזה דארטל, על היעלמותם. גברת סטירפות' מגיבה בזעם ואומרת שלא תרשה לבנה להתחתן עם אמילי. דורה נשארת מחוסרת כל אחרי מות אביה שפשט את הרגל. דייוויד מנסה לנחם אותה, הוא מתחיל לכתוב סיפורים ולמכור אותם לפרנסתו. השניים מתחתנים, אך חייהם כזוג נשוי אינם קלים. דורה, כ'כלה ילדה' אינה מסוגלת להשליט סדר בביתה, לתסכולו הרב של דייוויד. אך לבסוף הוא מסתגל למצב וחיי הנישואים שלהם מאושרים. עד מהרה דורה נכנסת להריון, אבל מפילה את עוברה, ונותרת חלשה ומרותקת למיטתה.

לבסוף מוצא דייוויד את אמילי בשכונת עוני בלונדון כשהיא מתעמתת מול רוזה דארטל. סטירפורת' נטש אותה והיא הדרדרה לזנות. דן פגוטי מבטיח לאמילי שהם יפתחו בחיים חדשים הרחק מיארמות ככל האפשר - באוסטרליה. אמילי מתחננת בפני דייוויד שיתן לחם מכתב ממנה. כשדייוויד מגיעה ליארמות' משתוללת בים סופה עזה. סטירפורת' מתגלה במים אחרי שספינתו התהפכה, חם המנסה להצילו טובע יחד איתו. מיקובר מצליח לחשוף את המזימה של אוריה היפ שגרם לפשיטת הרגל הן של מר ויקפילד והן של בטסי טרוטווד. מר ויקפילד מזמין משטרה והם עוצרים את היפ. מתוך הכרת תודה בטסי טרוטווד מממנת למשפחת מיקובר את הנסיעה לאוסטרליה. בנמל מחכה למיקובר צו מעצר על חובות שלא שולמו, אך למרבה המזל נמצאת במקום בטסי טרוטווד כדי לפרוע את חובותיו. גם דן פגוטי ואמילי מצטרפים למשפחת מיקובר למסע לאוסטרליה. דן מסתיר מאמילי את הידיעה על מותו של חם עד שתתחזק מספיק כדי להתמודד עם הבשורה הרעה. דן מציע לאחותו להצטרף אליהם באוסטרליה, אבל היא מחליטה להישאר באנגליה עם דייוויד ודורה. אוריה היפ עולה אף הוא על הספינה, יחד עם אסירים אחרים שהורשעו בדין ושנלקחים למושבת עונשין.

אחרי מות דורה, דייוויד עוזב את אנגליה לשלוש שנים, בהן הוא ממשיך לכתוב ומפרסם את שני ספריו הראשונים. כשהוא חוזר לקנטרברי מבין דייוויד שהוא אוהב את אגנס ויקפילד. היא מודה שתמיד הייתה מאוהבת בו, וגם קיבלה את ברכתה של דורה כשזו הייתה על ערש דווי. הם מתחתנים ונולדים להם שני בנים. מר פגוטי מבקר באנגליה ומספר לדייוויד שאמילי התגברה כליל על הצלקות הנפשיות שנותרו בה מתקופת חייה כפרוצה. עוד מספר פגוטי שמיקובר ביסס את מעמדו כשופט שלום וכמנהל בנק מצליח. בסיום נולדת לאגנס ולדייוויד בת. לאחר 30 שנה מתגשמת משאלתה של בטסי טרוטווד, והיא הסנדקית של התינוקת שנקראת על שמה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי התרחשות עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בלאנדרסטון (Blunderstone) הוא כפר בסאפוק שם נולד דייוויד. הבית בו גדל נקרא The Rookery, והוא חי עם אמו קלרה והמשרתת פגוטי. כאשר קלרה קופרפילד התחתנה עם מר מורדסטון, הוא עבר לגור איתם ואליהם הצטרפה גם אחותו. דייוויד סבל מנוכחותם ואכזריותם של אביו החורג ואחותו. הוא נשלח לפנימייה בית סיילם אחרי שנשך את אצבעו של מר מורדסטון. דייוויד עזב סופית את בלאנדרסטון אחרי מות אמו, כאשר מורדסטון שלח אותו לעבוד בלונדון.
  • יארמות' היא עיר חוף במחוז נורפוק. שם גרה משפחתה של פגוטי בבית/סירה יחד עם חברת המשפחה גברת גאמידג'. דייוויד ביקר במקום בילדותו וחזר שוב עשר שנים אחר כך לביקור אצל משפחת פגוטי. אחרי מותו של חם, מהגרים דן אמילי וגברת גאמידג' לאוסטרליה ומתחילים בחיים חדשים שם - מה שמועיל במיוחד לאמילי המשאירה מאחור את חייה כפרוצה.
  • בית סיילם - פנימייה בלונדון אליה שולח מר מורדסטון את דייוויד קופרפילד. מנהל בית הספר האכזר, מר קריקל, היה חברו של מורדסטון והוא מתעלל בדייוויד יותר מהרגיל. אחרי מות אימו עזב דייוויד את בית הספר ונשלח לעבוד בבית חרושת למשחת נעליים.
  • לונדון היא העיר אליה נשלח דייוויד הילד לעבוד בבית חרושת. שם הוא מתגורר אצל מר מיקובר שנקלע לקשיים כלכליים, ונכלא בבית הסוהר לבעלי חוב. כאשר משפחת מיקובר עוברת לפלימות', דייוויד מחליט ללכת לדובר בתקווה שדודתו בטסי טרוטווד תסכים לקבל אותו. בבגרותו חוזר דייוויד לעיר לונדון והוא מתחיל לעבוד כפקיד ושוליה אצל עורך הדין ספנלו. הוא פוגש את בתו של מעסיקו, דורה, מי שתהיה אשתו הראשונה.
  • דובר היא עיר חוף במחוז קנט. אחרי שמיקובר עוזב את לונדון ודייוויד נותר לבדו, הוא הולך לדובר לחפש את דודתו בטסי טרוטווד. היא מסכימה לארח אותו בביתה בו מתגורר גם הדייר שלה מר דיק.
  • קנטרברי היא העיר בה חוזר דייוויד ומשלים את לימודיו. הוא מתגורר בביתו של מר ויקפילד, הידיד של דודתו בטסי, ועם בתו אגנס. עוד חי בבית אוריה היפ, הפקיד הנוכל של ויקפילד, שבסופו של דבר מתגלה כמי שהונה את מעסיקו.
  • הייגייט (Highgate) הוא הבית בו מתגוררים ג'יימס סטירפורת' עם אמו ודודניתו רוזה דארטל. דייוויד מבקר בבית פעמים אחדות, בתחילה אחרי שפגש את סטריפורת' לראשונה מאז ימיהם המשותפים בבית הספר, ואחר כך כשהוא מודיע לגברת סטירפורת' שבנה ברח עם אמילי, ובפעם האחרונה הוא מבשר לגברת סטירפורת' על טביעתו של ג'יימס ביארמות'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Boedecker, Hal (16 באפריל 2000). "Dickens Classic Plays Well On PBS". Orlando Sentinel. נבדק ב-1 במאי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Zahed, Ramin (12 באפריל 2000). "Review: 'David Copperfield'". Variety (magazine). נבדק ב-1 במאי 2014. {{cite news}}: (עזרה)