דינוזאורים: ענקי פטגוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דינוזאורים: ענקי פטגוניה
Dinosaurs: Giants of Patagonia
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי מארק פברד
הופק בידי קארל סמסון
שחקנים ראשיים רודולפו קוריאה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום William Reeve עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה
הקרנת בכורה 5 באפריל 2007
משך הקרנה 40 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דוקומנטרי
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינוזאורים: ענקי פטגוניהאנגלית: Dinosaurs: Giants of Patagonia) הוא סרט דוקומנטרי שיצא ב-5 באפריל 2007 ומספר את סיפורם של הגדולים שבדינוזאורים אשר חיו בסוף הקרטיקון בפטגוניה שבארגנטינה. הקריין של הסדרה הוא השחקן הקנדי דונלד סאת'רלנד.

צילומי הסדרה נוצרו באמצעות אנימציה ממוחשבת והיא מציגה גם את עבודת הפלאונטולוגים אשר מצאו את המאובנים של גדולי הדינוזאורים ובעיקר את עבודת החוקר רודולפו קוריאה (אנ') שמצא את עצמות הארגנטינוזאורוס, הכבד שבכולם ועצמות הגיגאנוטוזאורוס, הגדול שבטורפי אמריקה.

בשנת 2009 הציג מוזיאון בקוויבק סיטי שבקנדה מוצגים של דינוזאורים ויצירות דומות שנוצרו עבור הסדרה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל עם השביט הענקי אשר עמד להתנגש בכדור הארץ בסוף הקרטיקון לפני 65 מיליון שנה, אז שלטו בעולם דינוזאורים שונים. מוקדם יותר בתור היורה הימים הקדומים נשלטו בידי זוחלי ים כמו האיכתיוזאורוסים (כנראה אופתלמוזאורוס) שניזונו מדגים אך היו עלולים להיטרף בידי אחד מגדולי הטורפים של התקופה - הליופלרודון.

הסרט מציג את החוקר רודולפו קוריאה אשר יחד עם צוותו מגלה עצמות ענקיות וצוותו עסוק בהוצאתם מהאדמה של ארגנטינה, מה שמוביל לשמו - ה"ארגנטינוזאורוס", "לטאת ארגנטינה". כמו כן הצוות מגלה עקבות ענקיות אשר השתייכו ללטאת ענק נכחדת שמאוחר יותר נמצא שלדה. זוחל זה מכונה "גיגאנוטוזאורוס" - "לטאת הענק הדרומית".

הסרט מציג אז את ביציהם של צעירי ארגנטינוזאורוסים אשר בוקעים מביציהם ונדרשים להם שנים רבות, ייתכן שאף 100 שנה בטרם יהפכו לבוגרים בעולם פרהיסטורי בו פעלו הרי געש וכוסה בעצי אראוקריה. בשמיים עופפו פטרוזאורים כמו פטרודאוסטרו או אנהגוארה. בינתיים חלק מהביצים משמשות ביצים לטורף הזריז יוננלנגיה, אשר היה קרוב לולוצירפטור והיה אולי אוכל-כול המנצל הזדמנויות שהיה מכוסה בנוצות. עם זאת באזור היה טורף גדול ממנו - הגיגאנוטוזאורוס (ייתכן שמפוזאורוס), אשר שמר על ביציו לא הרחק והבריח את היוננלנגיה. כאשר פרט צעיר של גיגאנוטוזאורוס מוצא יוננלנגיה שהתקרב לצוק, הוא מתקרב אליו והיוננלנגיה נופל.

מאוחר יותר קבוצה של גיגאנוטוזאורוסים מחכה לעדר גדול של ארגנטינוזאורוסים בוגרים, סביבו רועים דינוזאורים צמחוניים קטנים (ייתכן שגספאריניזאורה או אנביסטיה). יחדיו הם מנסים להפיל את אחד הפרטים למותו אך מתקשים מאוד עקב גודלם העצום - למעלה מ-100 טון ואורך של יותר מ-30 מטר. הם נושכים את רגלי הענק אך כמה פרטים נפגעים מזנבו ואחרים מורמים יחד עם הדינוזאור שמשליך אותם. לבסוף העדר ממשיך לנוע והגיגאנוטוזאורוסים מתמקדים בטרף קל יותר - חברם שנפצע קשה בניסיון להפיל את הארגנטינוזאורוס.

הסרט ממשיך לקרטיקון המאוחר יותר לפני 65 מיליון שנה באמריקה הצפונית, אז עופף פטרוזאור ענק - הקוואצלקואטלוס לאורך המישורים, בהם שלט הטורף הגדול טירנוזאורוס רקס ונדדו עדרי אלמוזאורוסים. אך סוף התקופה שלהם מגיע כשמטאוריט גדול נע דרך החלל לעברם ויצר התפוצצות ענקית וכן יצר ענן אבק שכיסה את השמיים לתקופה ממושכת. דבר זה יצר פגיעה בצמחים ובחיות ושינויים במזג האוויר שהדינוזאורים לא יכלו להסתגל אליהם ונעלמו.

עם זאת חלק מהדינוזאורים שרדו עד היום - העופות המודרניים כמו העגורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]