דינוזאורים נלחמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדגימה, כפי שהיא מוצגת כיום
הדגימה, כפי שנמצאה בשטח
גולגולת הוולוצירפטור
אמנות פלאונטולוגית המציגה את הקרב

דינוזאורים נלחמים הוא כינוי לדגימת מאובנים שנמצאה בתצורת ג'דוקטה מתקופת הקרטיקון עליון במדבר גובי שבמונגוליה. הדגימה משמרת ולוצירפטור ופרוטוצרטופס שנלכדו תוך שהם נלחמים זה בזה, והיא התגלתה בשנת 1971.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1963–1971 נשלחו משלחות פלאונטולוגיות פולניות–מונגוליות למדבר גובי במטרה למצוא מאובנים. ב-3 באוגוסט 1971 חשפה משלחת את המאובן שהכיל שלדים של ולוצירפטור ופרוטוצרטופס הנאבקים זה בזה. למרות שנסיבות קבורתם לא היו ידועות, תנוחתם הצביעה שהם מתו בו-זמנית במהלך המאבק.

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1974 הפלאונטולוג המונגולי רינצ'ן ברסבולד טען שיכול להיות כי הדינוזאורים טבעו בקרקעית דמוית חול טובעני של אגם, או שהם נפלו לתוך ביצה ולא הצליחו להיחלץ ממנה. בשנת 1993 הפלאונטולוגית הפולנית האלשקה אוסמולסקה הסבירה כי ייתכן שבמהלך המאבק התמוטטה עליהם דיונה שקברה אותם, או שבכלל הוולוצירפטור אכל מגופתו של פרוטוצרטופס מת ונהרג בנסיבות לא ידועות.

בשנת 1995 טען החוקר דייוויד מ. אנווין כי על פי תנוחת המאובנים ניתן לקבוע כי הם מתו בו-זמנית, וכי לא מדובר באירוע שבו הוולוצירפטור ניזון מפרוטוצרטופס מת. מחקירת המשקעים המקיפים את הדגימה הוא למד כי הם כנראה נקברו בחיים במהלך סופת חול, וכי ייתכן שהוולוצירפטור ניצל את הסופה לציד פרוטוצרטופסים, שנהגו להישאר במקומם בעת סופות חול.

בשנת 1998 הפלאונטולוג קנת' קרפנטר הציע תרחיש נוסף, שבו הפצעים המרובים שנגרמו בגרונו של הפרוטוצרטופס על ידי הוולוצירפטור גרמו לו לדמם למוות, אך לפני מותו הוא הצליח לנשוך את ידו הימנית של הוולוצירפטור ולכד אותו תחת משקל גופו, מה שגרם למותו מהתייבשות של הוולוצירפטור לאחר שלא הצליח לחלץ את עצמו. הגפיים החסרות של הפרוטוצרטופס נתלשו מאוחר יותר על ידי אוכלי נבלות, ושניהם נקברו לאחר מכן על ידי משקעים חוליים.

בשנת 2016 דיווח ברסבולד כי שברים מסוימים בעצמות המאובנים מוכיחים כי מישהו ניסה לבתר או לשלוף אותם ממקומם, וחיזק את טענתו של קרפנטר שכנראה השניים מתו במהלך המאבק ואוכלי נבלות גרמו אחר כך לשברים בעצמות. ברסבולד הציע גם תאוריה נוספת, לפיה לאחר מותם של השניים חברי העדר של הפרוטוצרטופס ניסו לשלוף אותו איתם וגרמו לנזק, אך באזור לא נמצאו עקבות התומכים בטענה זו. הוא גם תיאר את מהלך הקרב בין השניים, וטען כי לאחר שהוולוצירפטור פגע באמצעות הטופרים שברגליו האחוריות בגרון הפרוטוצרטופס ובבטנו, תוך שהוא מנסה לתפוס את ראשו עם רגליו הקדמיות, השתמש הפרוטוצרטופס בכוחו כדי להדוף את הוולוצירפטור, שלבסוף נקבר תחתיו, כטענת קרפנטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינוזאורים נלחמים בוויקישיתוף