דו-קרב הדינוזאורים (מאובן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיורמה של טריצרטופס מגן על הגור שלו מפני טירנוזאורוס רקס.
איור של טריצרטופס נוגח בטירנוזאורוס ודוקר אותו בקרניו.

דו-קרב הדינוזאורים הוא כינוי למאובן שמקורו בתצורת הל קריק במונטנה. המאובן מורכב משלדים מאובנים של טירנוזאורוס רקס מתבגר וטריצרטופס סבוכים זה בזה וקבורים באבן חול. המסקנה שהשניים ערכו דו-קרב מגיעה מהפציעות הרבות שנגרמו לשני הדינוזאורים, כולל שן של הטירנוזאורוס המוטבעת בתוך הטריצרטופס, אף על פי שלא ידוע בוודאות האם הם אכן נקברו כשהם נלחמים זה בזה. המאובן נמצא ברשותו של מוזיאון צפון קרוליינה למדעי הטבע (אנ').[1][2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגימה התגלתה בשנת 2006 במונטנה על ידי החוואים קלייטון פיפס, מארק איטמן וצ'אד אוקונור, בשטח שהיה שייך לשתי משפחות חוואים שונות, סברסון ומארי. החוואים ניסו ללא הצלחה למכור את המאובן למספר מוזיאונים, כולל המוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע ומוזיאון הרי הרוקי. לאחר מכן ניסו החוואים למכור את הדגימה לקונה פרטי באמצעות מכירה פומבית, אך ללא הצלחה.

בשנת 2016 פנה לפיפס מוזיאון צפון קרוליינה למדעי הטבע, והחל במשא ומתן לרכישת המאובן. עם זאת, סוגיות משפטיות לגבי הבעלות החוקית על המאובנים האטו את המשא ומתן; אמנם השטח היה שייך למשפחת מארי, אך למשפחת סברסון הייתה זכות בעלות על המינרלים שבקרקע, והמחלוקת הייתה האם מאובנים יכולים להיחשב כמינרלים. לאחר ששני בתי משפט במדינה פסקו אחרת זה מזה, בשנת 2020 פסק בית המשפט העליון של מונטנה כי מאובנים אינם יכולים להיחשב למינרלים, מה שאיפשר את רכישת הדגימה בידי המוזיאון.[3][4][5][6]

חשיבות מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאובן נחשב לאחד המאובנים השמורים והשלמים ביותר של שני המינים, כאשר הטירנוזאורוס שלם ב-98%,[7] והוא השלם ביותר שנמצא אי פעם, לאחר שעקף את המאובן "סו". במאובן נשתמרו טביעות עור, איברים פנימיים, תוכן קיבה וחלבונים.[8][9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ashley Strickland, 'Dueling dinosaurs' fossils show Triceratops, T. rex, may have died after a battle, CNN, ‏2020-11-17 (באנגלית)
  2. ^ WRAL, NC Museum of Natural Sciences unveils world's first complete T. rex, WRAL.com, ‏2020-11-17 (באנגלית)
  3. ^ Pantuso, Phillip (2019-07-17). "Perhaps the best dinosaur fossil ever discovered. So why has hardly anyone seen it?". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-08-27.
  4. ^ The Associated Press, Millions at stake in Montana dinosaur fight: Are fossils minerals?, Los Angeles Times, ‏2019-11-08 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Smithsonian Magazine, Mike Sager, Will the Public Ever Get to See the "Dueling Dinosaurs"?, Smithsonian Magazine (באנגלית)
  6. ^ Press, Associated (2020-11-17). "'Dueling dinosaurs' of Hell Creek find home in North Carolina museum". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-08-27.
  7. ^ Jonathon Keats, Montana's Dueling Dinosaurs To Fetch Up To $9 Million At Bonhams Auction, Forbes (באנגלית)
  8. ^ 'Dueling Dinosaurs' fossil, hidden from science for 14 years, could finally reveal its secrets, Science, ‏2020-11-17 (באנגלית)
  9. ^ North Carolina Museum of Natural Sciences to receive the “Dueling Dinosaurs” | Programs and Events Calendar (באנגלית)