דמארה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמארה
בקוהקוה: ǂNū-khoë
בני הדמארה בדמארלנד, נמיביה
בני הדמארה בדמארלנד, נמיביה
אוכלוסייה
100,000[1]
ריכוזי אוכלוסייה עיקריים
נמיביהנמיביה נמיביה
שפות
קוהקוה; הררו
דת
כיום בעיקר נצרות
קבוצות אתניות קשורות
נאמה, קוויסי, קוואדי, קימבה

הדמארה (בשפת הקוהקוה: ǂNū-khoë שמשמעו "אנשים שחורים"[2]; נקראים גם Daman או Damaqua) הם קבוצה אתנית שמרכיבה 8.5% מאוכלוסיית נמיביה. הם מדברים בשפת הקוהקוה (כמו שבט הנאמה) ורובם מתגוררים בחלקים הצפון-מערביים של נמיביה, אף על פי שניתן למצוא רבים מהם גם בחלקים אחרים של המדינה.

שמם בשפה שלהם הוא "Daman" (כאשר ה-n מייצגת רבים). השם Damaqua משמעותו "שבט הדמארה" (בשפת הקוהקוה משמעות הסיומת קווה/קהווה היא "עם" או "שבט"; הדבר מצוי גם בשמות של שבטים אחרים באפריקה הדרומית, למשל לשבט הנאמה קוראים גם "נמאקה").

ככל הנראה, שבט הדמארה הוא השבט הקדום ביותר שישב בנמיביה אחרי הבושמנים והנאמה. למרות שיש להם שפה משותפת וכן מעט מנהגים משותפים עם שבט הנאמה, מקורם של בני הדמארה עדיין בגדר תעלומה. יש אומרים שבני הדמארה היגרו לנמיביה ממערב אפריקה, שם הם נחשפו לבני הנאמה והושפעו מהם. דעה אחרת גורסת ששבט הדמארה חי לפני מאות שנים יחד עם שבט הנאמה בבוטצואנה (כך מובנת ההשפעה שקיבלו משבט הנאמה), והיגרו לנמיביה בזמן מאוחר יותר[3].

בתחילת המאה ה-19 נוסדו קהילות של הדמארה בחלקים המרכזיים של נמיביה, כשהם חיים על ציד, מרעה וחקלאות. הדמארה גם כן ידועים בהיותם צורפים מנוסים, והדבר אפשרי שהם נכנסו בעסקי מסחר עם שבט האובמבו שבצפון ושבט הנאמה שבדרום. במהלך המאה ה-19 הדמארה גורשו מרוב המקומות שישבו בהם, גם בגלל מהגרים שהגיעו מהדרום (כמו האואורלמים בשנות ה-20 של המאה ה-19) וגם בגלל שבטי הנאמה וההררו שחיפשו שטחי מרעה. חלקם נעשו משרתים של ההררו והנאמה, ואחרים נמלטו להרים הרחוקים[3]. מסיבה זו נקראים הדמארה בגרמנית בשם Berg Damara (בגרמנית Berg=הר).

במהלך השלטון הגרמני בנמיביה, לאחר ששוחררו מעבדות, חזרו הדמארה לנחלת אבותיהם - הדמארלנד. בשנות ה-70 של המאה ה-20, הפכה הדמארלנד על ידי ממשלת דרום אפריקה לבנטוסטן (כלומר "מדינת חסות" שניתנה לקבוצות אתניות שונות בדרום אפריקה ולאחר מכן בנמיביה)[4]. לאחר סיום האפרטהייד ועצמאותה של נמיביה, נכנסה הדמארלנד תחת מחוז קוננה. כיום למעשה רוב אנשי הדמארה חיים מחוץ לשטח זה, ועובדים בערים שונות במרכז המדינה, למשל בוינדהוק, סווקופמונד, אוקהנג'ה, ואלוויס ביי, אוטבי וצואמב.

SWAPO הצליחה למשוך תמיכה רבה בקרב אנשי הדמארה, ואולי זאת הסיבה שבני הדמארה התערו והתקדמו בארגון, למשל הייג' גיינגוב שהיה ראש הממשלה של נמיביה וכן שר העבודה לשעבר מוזס גרוהב (Moses Garoeb)[3].

חלוקה לקלאנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבט הדמארה מתחלק ל-11 קלאנים[5]:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דמארה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'יימס סטיוארט אולסון בספרו "The Peoples of Africa: An Ethnohistorical Dictionary", 1996, עמ' 137
  2. ^ דמארה באתר "namibiatourism"
  3. ^ 1 2 3 http://www.footprinttravelguides.com/africa-middle-east/namibia/culture/damara-herero-himba/
  4. ^ http://www.southern-africa.arroukatchee.fr/namibia/people/damaras.htm#history
  5. ^ ג'והן ס. מלאן (1998), "Die Völker Namibias" (בגרמנית), וינדהוק, עמ' 134-135