דריוש אקבלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דריוש אקבלי
לידה 4 בפברואר 1951 (בן 73)
טהראן, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה דריוש אקבלי
שם במה דריוש
מוקד פעילות איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ פרסית
שפה מועדפת פרסית עריכת הנתון בוויקינתונים
dariush2000.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דריוש אקבליפרסית: داریوش اقبالی), ידוע גם רק כדריוש (בפרסית: داریوش), הוא זמר איראני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דריוש נולד בטהראן ב-4 בפברואר 1951 להורים ממיאנה (אנ'). הכישרון המוזיקלי שלו הוכר לראשונה בגיל תשע כשהופיע על הבמה בבית ספרו. כשהיה בן 20 חסן חייאטבאשי חשף אותו לציבור דרך הטלוויזיה האיראנית הלאומית. הוא זכה לפופולריות בזכות השיר שלו "אל תספר לי שאתה אוהב אותי" (בפרסית: "به من نگو دوست دارم").[1]

לפני המהפכה האיראנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1977, לפני המהפכה האיראנית באיראן, דריוש נבחר לזמר הפופולרי ביותר באיראן על ידי מגזין נוער.[2] נוסף לכך דריוש עבד עם מספר כותבי שירים מפורסמים באיראן.

מאסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת שלטונו של מוחמד רזא שאה פהלווי, דריוש נעצר ונידון למאסר מספר פעמים בגלל ששר שירים פוליטיים. במהלך עונשו הראשון אמר פרוויס סאבטי, בכיר מהסאוואכ (המשטרה החשאית), כי לאחר שקצין הכתר עצר אותו, הוא הוחזק בבידוד למשך שישה חודשים. בסך הכל הוא ישב בכלא במשך 26 חודשים בתקופת מוחמד רזא פהלווי.[3]

לאחר המהפכה האיראנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המהפכה האיראנית עזב דריוש את איראן ב-1978 והפך לחלק מסצנת המוזיקה הגולה בלוס אנג'לס.[4] עבודתו מורכבת מיותר מ-208 שירים בלמעלה מ-27 אלבומים. הוא גם הופיע בשני סרטים איראניים. פרזנה חמסי, פרופסור לאתנומוזיקולוגיה, תיאר את דריוש כ"המוזיקאי הפופולרי האהוב ביותר בדורו" לצד גוגוש.[4] השירים החדשים שלו מחו על המערכת הפוליטית החדשה של איראן, מה שגרם לפופולריות שלו לגדול עוד יותר, מה שהפך אותו לאחד הזמרים האיראנים המוכרים ביותר. כמו כן, בזמן שהותו בלוס אנג'לס, הוא תמך באיראנים שביקשו מקלט.

התמכרות לסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז מאסרו הראשון דריוש סבל מהתמכרות להרואין מאז מאסרו הראשון. בשנת 2000 דריוש נגמל מהרואין והוציא לאור את השיר "Silent Miracle" (בפרסית: معجزه خاموش). השיר מתייחס לנקודת מפנה בחייו, שבה הוא סיים את היותו מכור.[2] דריוש השיק את אתר ההחלמה שלו, https://www.ayeneh.org. לאחר מכן, הוא הקים את קרן בשם "Ayeneh" כדי לעזור למכורים איראנים.[5] הקרן שלו סייעה עד כה ל-40,000 איראנים להיגמל מההתמכרות.[6]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נשוי לוונוס אקבלי.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דריוש אקבלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dariush Songs, Albums, Reviews, Bio & More, AllMusic (באנגלית)
  2. ^ 1 2 "به عبارت دیگر: گفتگو با داریوش اقبالی". BBC News فارسی (בפרסית). 20 בדצמבר 2011. נבדק ב-4 בספטמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ ایران, عصر (17 באוקטובר 2017). "ماجرای حبس «داریوش» در دهه 50". fa (בפרסית). נבדק ב-4 בספטמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Hemmasi, Farzaneh (2020). "A Nation in Recovery". Tehrangeles Dreaming: Intimacy and Imagination in Southern California's Azerbaijanian Pop Music. Duke University Press. ISBN 978-1-4780-0836-1.
  5. ^ "تولد ۷۰ سالگی داریوش". BBC News فارسی (בפרסית). נבדק ב-4 בספטמבר 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "gooya news :: society : داريوش و ترک "عمل"، دنا رباطي، شهروند". mag.gooya.com. נבדק ב-4 בספטמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "پاسخ های داریوش به سئوالات شما – بخش نخست: سه آلبوم تازه در راه است". رادیو فردا. Radio Farda. 19 באוקטובר 2007. נבדק ב-29 באוקטובר 2018. {{cite news}}: (עזרה)