דריפ קופי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דריפ קופי (pour over) היא שיטה לחליטת קפה בה מערים מים מלמעלה בצורות שונות על קפה שנמצא במסנן והמים מחלחלים בתוכו לתוך קנקן. בשיטה זו הקפה הנטחן גס יותר מאספרסו או מקינטה.

קנקן כמיקס מ-1941 בעיצובו של פיטר שלומבוהם; מוזיאון ברוקלין

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי שיטות החליטה העיקריות – כמיקס ו-v60 – הומצאו במאה העשרים. שיטת הכמיקס היא השיטה הראשונה מביניהן, והיא הומצאה ב-1941. שיטת v60 הומצאה בשנות החמישים. בתחילת המאה העשרים עד לשנות השישים היה נפוץ השימוש בדריפ קופי זול וחשמלי בעל קנקן מובנה.

שיטת החליטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצורת החליטה הזו יש להקפיד שיהיה פתח ליציאת אדי הקפה החמים.

יש שתי שיטות חליטה עיקריות:

  • כמיקס - הומצאה על ידי פיטר שלומבוהם בשנת 1941. השיטה קרויה על שם החברה שהמציאה אותה ומשווקת את המוצר. בשיטה זו חולטים בקנקן שחלקו העליון בצורת קונוס הפוך ובפיו שמים מסנן (פילטר - בדרך כלל עשוי מנייר או נייר קרטון), מרטיבים את הפילטר ושופכים לתוכו קפה טחון. בשיטה זו יש בקנקן משפך לכל אורך החלק העליון כך שגם אחרי שמניחים פילטר נייר הוא לא חוסם את יציאת אדי הקפה (צורת המסנן עגולה והמשפך נשאר גלוי). זמן החליטה בשיטה זו הוא בין 4-6 דקות וחום המים הרצוי הוא בין 92-94 מעלות.
    • בתוך שיטת הכמיקס התפתחו כמה שיטות, אחת מהן היא הבודום, קנקן בעל צורה מעוגלת בתחתיתו עם מסנן מתכת. בשיטה זו אדי הקפה יוצאים דרך מסנן המתכת. ניתן להשתמש גם במסנן נייר אולם חשוב להקפיד על פתח יציאת אדי הקפה.
      קנקן קפה של שיטת בודום עם פילטר עשוי מנייר בתוכו ופילטר מתכת לצידו
  • v60 - בשיטה זו מעל קנקן ייעודי מונח כלי בצורת קונוס (ששמו הוא v60, השיטה נקראת על שם הכלי) עם חריטות ספירלה בתוכו (להגברת עוצמת החליטה) בתוך הכלי מניחים פילטר מנייר ובתוכו את הקפה הטחון. אדי הקפה יוצאים דרך פתח הקנקן שאיננו מכוסה על ידי הכלי. הכלי העליון עשוי מקרמיקה, מתכת או זכוכית השומרים על החום, או פלסטיק הנוח לטלטול. זמן החליטה בשיטה זו הוא בין 1–3 דקות. חום המים הרצוי בשיטה זו הוא בין 92–96 מעלות.
  • hoop - בשנת 2023 הוציאה חברת ceado מוצר לדריפ שמטרתו לפשט את הכנת הקפה ואיננו מצריך קומקום עם צוואר ברבור או דיוק במזיגת המים. בשיטה זו יש לקפה מקום באמצע, שם הוא מונח מעל פילטר נייר ייעודי והמים נמצאים מסביב ומשם הם נוזלים לקפה ולכלי האיסוף.

בשתי השיטות הראשונות מזיגת המים תיעשה בצורה סיבובית ובאיטיות להארכת זמן מיצוי הקפה. עוצמת הקפה וטעמו יקבעו לפי מהירות העירוי, חום המים, רמת הטחינה ואיכות הפילטר.

קומקום בעל צוואר ברבור מקל על עירוי המים ודיוקו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דריפ קופי בוויקישיתוף