האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אליעזר יפה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1990–הווה (כ־34 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.israelfreeloan.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עוגן – קרן להלוואות ללא ריבית (עד 2018 נקראה האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית - IFLA), היא עמותה פילנתרופית שמעניקה לישראלים עובדים ממעמד הביניים ומהשכבות החלשות באוכלוסייה הישראלית, הלוואות ללא ריבית ומסייעת לעסקים קטנים בישראל שמתמודדים עם קושי כלכלי. האגודה הוקמה בשנת 1990, ומאז הקמתה העניקה עשרות אלפי הלוואות בסכום מצטבר של כמיליארד ש"ח.

ההלוואות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה מספקת הלוואות לצרכים עסקיים ומשפחתיים שונים, בהם אימוץ ילדים, טיפולי פוריות, רכישה של ציוד רפואי, תרופות שאינן בסל הבריאות, מימון של ניתוחים, סטודנטים שרוצים ללמוד במכללה או באוניברסיטה אך נתקלו בקשיים כלכליים, שיפוץ דירות, רכישת דירה, למשפחות ברוכות ילדים, למשפחות חד-הוריות, לעולים חדשים, למשפחות ישראליות שמצבן הכלכלי קשה, כיסוי חובות ועוד.

הלוואות ניתנות לישראלים עובדים בעלי הכנסה חודשית (נטו) של בין 3,000 ל-20,000 ש"ח, שנמצאים במקום העבודה לפחות שנה אחת. ההלוואות ניתנות בסכומים של בין 20,000 ל-30,000 ש"ח בהתאם למצב הכלכלי והמשפחתי של הלווה. הלוואות אלה ניתנות לכל מטרה, החזרי הלוואה מסוכמים מראש עם הלווה, מספר החזר התשלומים נע בין 30 ל-67 תשלומים, בהתאמה מלאה לגובה ההכנסה של הלווה ולסכום הלוואה שניתנה.

הלוואות לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, לשם הרחבת העסק או השלמת הון חוזר, ניתנות (בכפוף לאישור ועם ערבות) עד סכום של 90,000 ש"ח.

דיור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש מרץ 2017 ייסדה האגודה מחלקה ייעודית לסיוע ולווי צעירים ישראלים בתהליך הרכישה של הדירה הראשונה. המחלקה החדשה נקראת "אחים לבית", והיא משלבת ליווי מקצועי מצד מומחים בשוק הנדל"ן למערך הסיוע הפיננסי שמעניקה קרן הדדית כדי לסייע לצעירים ישראלים לרכוש את דירתם הראשונה.

המחלקה עוסקת בייעוץ בכל הנוגע לאפשרויות מיצוי ההון העצמי ומספקת הנחיה לגבי הליך בחירת הבית המתאים ביותר למשפחה וליכולותיה הכלכליות. בנוסף מאפשרת המחלקה סיוע כלכלי למשפחות אשר יזדקקו לעזרה בגיוס ההון העצמי, על ידי מתן הלוואה ללא ריבית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה הוקמה על ידי פרופסור אליעזר יפה[1], עולה מארצות הברית, פרופסור לעבודה סוציאלית ומראשוני המורים בבית הספר לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה העברית בירושלים. האגודה נוסדה כדי לסייע לעולים החדשים שהגיעו לארץ בשנות השמונים והתשעים, בעיקר מאתיופיה ומברית המועצות.

לאחר ביקור במרכז קליטה החליט יפה להקים גוף שיתמוך בביסוס העולים החדשים בארץ. לדברי יפה, “לא רצינו לאסוף תרומות של ריהוט ובגדים משומשים, או מזון, להקים מחסנים עבור המוצרים האלה ולרכוש משאיות כדי לחלקם. בנוסף מפעלים כאלה היו מגבילים מאוד את יכולתם של העולים לפתח כלכלה עצמאית. ידענו שרצוי לאדם להיות עצמאי ולרכוש בעצמו את המוצרים הנחוצים לו. לכן בחנו את שמונה מעלות הצדקה של הרמב"ם, והמעלה הגבוהה ביותר היא לתת לנזקק הלוואה ללא ריבית או מקום עבודה שמאפשר לו לעזור לעצמו, לשמור על כבודו ולהפכו לעצמאי".

דרך מאמר של יפה שהתפרסם בג'רוזלם פוסט גויסו תורמים מארצות הברית וב-1990 נרשמה העמותה בישראל והחלה לפעול מירושלים, שם נמצא מרכזה עד היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]