האגודה המתמטית של לונדון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האגודה המתמטית של לונדון (באנגלית: London Mathematical Society, בראשי תיבות: LMS) היא האגודה המדעית העיקרית בתחום המתמטיקה הפועלת בבריטניה. האגודה הוקמה בשנת 1865 במטרה לקדם ולהרחיב את הידע המתמטי, ומטרה זו נותרה בעינה עד היום. האגודה המתמטית של לונדון היא בין הוותיקות בעולם, ולאחר הקמתה שימשה מודל והשראה לאגודות מתמטיות ברחבי העולם, בין היתר לאגודה האמריקאית למתמטיקה[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגודה המתמטית של לונדון הוקמה על ידי סטודנטים מיוניברסיטי קולג' לונדון (UCL) ועד מהרה משכה אליה מתמטיקאים מובילים מבריטניה ומרחבי העולם, בהם ארתור קיילי, ג'יימס ג'וזף סילבסטר, אנרי פואנקרה ודויד הילברט. בנוסף למתמטיקאים, לאגודה השתייכו גם פיזיקאים ידועים כגון ג'יימס מקסוול, לורד קלווין ולורד ריילי. הנשיא הראשון של האגודה היה המתמטיקאי הבריטי אוגוסטוס דה מורגן, ובהמשך כיהנו כנשיאים מתמטיקאים ומדענים מן השורה הראשונה.

כדי לבסס את מעמדה בזירה הבינלאומית, האגודה כוננה קטגוריה של מעמד כבוד למתמטיקאים זרים. הראשון לקבל את התואר היה המתמטיקאי הצרפתי מישל של (Michel Chasles)[2].

החל משנת 1884, האגודה מעניקה בכל שלוש שנים את מדליית דה מורגן על תרומה יוצאת דופן למתמטיקה. משנת 1987 מעניקה האגודה את פרס פוליה בשנים שבהן מדליית דה-מורגן אינה זמינה לפרסים.

החל משנת 1865 מפרסמת האגודה את כתב העת המרכזי שלה The Proceedings of the London Mathematical Society[3], ובו מאמרים בתחומים מגוונים של המתמטיקה.

פעילות האגודה כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2023 מונה האגודה מעל 2,000 חברים ואחראית לפרסומם של ספרים, כתבי עת, מונוגרפיות ועוד. האגודה יוזמת מדי שנה מגוון רחב של פגישות, כנסים, הרצאות וסימפוזיונים. האגודה אף מייעצת לממשל בנושאי חינוך גבוה, ומספקת תמיכה כספית למגוון פרויקטים לקידום המתמטיקה.

האגודה מעניקה מגוון פרסים ומלגות עבור תרומה למחקר, לקידום ולהוראת המתמטיקה[4].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Oakes, Susan Margaret; Pears, Alan Robson; Rice, Adrian Clifford, The Book of Presidents 1865 - 1965: London Mathematical Society, London Mathematical Society, 2005
  • John Heard, From Servant to Queen: A Journey through Victorian Mathematics, Cambridge University Press, 2019

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]