בלתי נראה (סרט, 2020)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלתי נראה
The Invisible Man
מבוסס על "הרואה ואינו נראה" מאת הרברט ג'ורג' ולס
"האיש הבלתי נראה" מאת רוברט סדריק שריף
בימוי לי וונל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ייסון בלאם
קיילי דו פרסנה
תסריט לי וונל עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אליזבת מוס
אוליבר ג'קסון-כהן
אלדיס הודג'
סטורם ריד
הארייט דייר
מוזיקה בנג'מין וולפיץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטפן דוסקיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל
בלאמהאוס הפקות
Goalpost Pictures
Nervous Tick
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה אוסטרליהאוסטרליה ישראלישראל 27 בפברואר 2020
ארצות הבריתארצות הברית 28 בפברואר 2020
משך הקרנה 124 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה
מותחן
מדע בדיוני
תקציב 7 מיליון דולר[1]
הכנסות 143.2 מיליון דולר[1] (13 במרץ 2020)
הכנסות באתר מוג'ו untitledblumhouse20a
פרסים
  • פרס AACTA לסינמטוגרפיה
  • פרס AACTA לעריכה הטובה ביותר
  • פרס AACTA לפסקול הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלתי נראהאנגלית: The Invisible Man, בתרגום חופשי: האיש הבלתי נראה) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי מסוגת אימה שנכתב ובוים על ידי הבמאי לי ואנל, ומהווה עיבוד מודרני לסיפורו של הרברט ג'ורג' ולס, "הרואה ואינו נראה"; כמו כן מהווה עיבוד מחודש לסרט הפולחן "האיש הבלתי נראה" משנת 1933. הסרט נחשב לסרט השני ביקום האפל של סרטי יוניברסל, ומככבים בו אוליבר ג'קסון-כהן, אליזבת מוס, סטורם ריד, אלדיס הודג' והארייט דייר.

הסרט עלה לאקרנים ב-28 בפברואר 2020. בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-27 בפברואר 2020.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ססיליה נמצאת במערכת יחסים אלימה עם איש העסקים ומומחה האופטיקה אדריאן גריפין. באחד הלילות ססיליה מסממת את אדריאן ובעזרת אחותה, אמילי מצליחה לברוח.

שבועיים לאחר מכן, ססיליה שהתגוררה בביתו של חבר הילדות שלה השוטר ג'יימס לנייר ובתו סידני מגלה שאדריאן התאבד והוריש לה בצוואתו חמישה מיליון דולר. את הצוואה הוא רשם בעזרת אחיו עורך הדין טום. ססיליה מנסה להמשיך הלאה, אך מותקפת על ידי כוח בלתי נראה וחושדת שישנו כוח על טבעי בבית ומתקשרת לג'יימס בבהלה לאחר שהיא מגלה עקבות רגליים בחדרה, אך ג'יימס מבטל זאת בטענה שססיליה כרגע במצב טראומתי. במהלך ראיון עבודה ססיליה מאבדת את הכרתה ומגיעה לבית החולים, שם היא מגלה שהיא סוממה בעזרת "דיאזפאם", אותה התרופה שהיא השתמשה בה כדי לסמם את אדריאן כדי לברוח. לאחר שהיא חוזרת לביתה היא מגלה את הבקבוק שמכיל את התרופה בחדרה.

ססיליה יוזמת פגישה עם טום וג'יימס וטוענת שאדריאן לא באמת מת ובעזרת יכולותיו האופטיות מצא דרך להפוך לבלתי נראה ולהתעלל בה, אולם השניים שוללים אותה מיד. לאחר מכן היא פונה לאמילי, אך זאת מסרבת להיות עמה בקשר בעקבות מייל שנשלח אליה מהחשבון של ססיליה שנפרץ, בו היא טוענת שהיא לא רוצה להיות איתה בקשר. ססיליה לאחר מכן פוגשת בסידני, אך סידני מותקפת על ידי כוח בלתי נראה והיא וג'יימס מסלקים את ססיליה מביתם במחשבה שהיא התוקפת. ססיליה מנסה להשתמש בדרכים שונות על מנת לחשוף את אדריאן, היא מוצאת את הטלפון הנייד שלו בעליית הגג ומרססת את הדמות הבלתי נראית בצבע. השניים מתחילים במאבק, אך ססיליה מצליחה לברוח אל ביתו של אדריאן, שם היא מוצאת מעבדה ובה היא מגלה חליפה שגורמת ללובש אותה להפוך לבלתי נראה, מה שמאשר את חשדה. ססיליה קובעת פגישה עם אחותה במסעדה ומספרת לה על מה שגילתה, אולם גרונה של אמילי משוסף על ידי האיש הבלתי נראה שמניח את הסכין בידה של ססיליה כדי להפליל אותה ברצח. לאחר מכן ססיליה מאושפזת בבית החולים לחולי נפש בזמן ההמתנה למשפט.

בזמן האשפוז הרופאים מספרים לססיליה שהיא בהיריון, טום מבקר אותה ומציע להוריד את כל האישומים נגדה בתנאי שהיא תסכים "לחזור אליו" ולגדל את ילדם, טענה הרומזת שהוא היה שותף לתוכניתו של אחיו לביים את התאבדותו ולחבל בגלולות של ססיליה על מנת שהיא תתעבר. ססיליה מסרבת לעסקה וגונבת עט מהמזוודה של טום ובאותו הלילה משתמשת בעט במטרה לזייף את התאבדותה ולמשוך את הדמות הבלתי נראית. לאחר שהדמות מנסה לעצור אותה, היא דוקרת אותו נמרצות ומקלקלת את החליפה. אנשי הביטחון מגיעים, אולם האיש הבלתי נראה מכניע אותם ובורח מבית החולים במרדף אחר ססיליה. הוא מפציר בה שהוא לא יפגע בה כי היא בהיריון, אך מאיים לפגוע באנשים שהיא אוהבת.

ססיליה חוזרת לביתו של ג'יימס ומוצאת את האיש הבלתי נראה תוקף אותו ואת סידני. היא מצליחה לירות בדמות לאחר שהיא ריססה אותו בקצף ממטף כיבוי אש ולאחר שהיא מורידה ממנו את המסיכה היא מגלה שזה היה טום ולא אדריאן. המשטרה לאחר מכן מוצאת את אדריאן חי בביתו בעודו קשור במרתף וטוען שטום החזיק בו בתור אסיר. ססיליה מכחישה זאת וטוענת שהאחים שיתפו פעולה והתחלקו בחליפה ושאדריאן שלח את טום לבית של ג'יימס.

במטרה לגרום לאדריאן להתוודות, ססיליה נפגשת איתו בביתם במטרה לדבר על ההיריון בזמן שהיא נושאת עליה מכשיר ציתות וג'יימס שומע הכל. היא מסכימה לחדש את מערכת היחסים שלהם בתנאי שאדריאן יתוודה שהוא האיש הבלתי נראה. אדריאן מכחיש הכל וטוען שטום חטף אותו ושהניסיון בשבי גרם לו להבין את דרך חייו המתעללת והוא רוצה להתחיל עם ססיליה מחדש. כאשר ססיליה מתחילה לבכות אדריאן חוזר לטבעו האלים ומצטט משפט שהאיש הבלתי נראה אמר. ססיליה מחייכת ומבקשת ללכת להתפנות. כמה רגעים לאחר מכן מערכת האבטחה בחדר מצלמת את אדריאן מתאבד. ססיליה חוזרת, נסערת ומתקשרת למשטרה.

ג'יימס מגיע ושואל לפשר האירועים וססיליה מאשרת את מה שהמצלמה צילמה. ג'יימס מבחין בחליפה בתיק של ססיליה, אך מקבל את סיפורה ונותן לה לעזוב בידיעה שהיא חופשייה מאדריאן. ססיליה עוזבת את הבית עם החליפה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוחו של עיבוד מחודש בכיכובו של האיש הבלתי נראה החל כבר בשנת 2007, כאשר דייוויד ג. גוייר נשכר לכתוב את התסריט.[2] שמו של גוייר נותר קשור לפרויקט עד לשנת 2011, אך לא נודעו חדשות בקשר להתקדמות פיתוח העיבוד המחודש.[3]

בפברואר 2016, העבודה על הפרויקט חודשה ועוצבה מחדש כחלק מהיקום האפל של סרטי יוניברסל, בו מככבים המפלצות הקלאסיות שלהם. במקביל, נודע כי השחקן ג'וני דפ לוהק לתפקיד הראשי של הסרט ושהתסריטאי אד סולומון יהיה אמון על כתיבת התסריט.[4] עם זאת, לאחר שהסרט הראשון, "המומיה" נכשל ביקורתית וקופתית בצורה קריטית, האולפנים החליטו לעצב מחדש את היקום האפל שלהם ולהתמקד בסיפורים אישיים ואינטימיים יותר ופחות בקשרים שבין סרט לסרט.[5][6]

בינואר 2019, בלאמהאוס הפקות הודיעה שהיא תהיה מעורבת בהפקת הפרויקט.[7] בהמשך נודע כי הבמאי לי ואנל נשכר לכתוב ולביים את הסרט, ושדפ כבר לא מעורב בהפקה.[8][9]

במהלך ראיון בפודקאסט "ReelBlend" של האתר "סינמבלנד" ב-22 בפברואר 2020, לי ואנל הצהיר כי הסרט אינו חלק מאף יקום קולנועי לרבות היקום האפל של יוניברסל. וואנל הצהיר: "זה היה מוזר, הסרט הזה התרחש בצורה אקראית ממש. זה לא כאילו שהייתי מחובר לאיזה סוג של יקום בהתהוות. בדיוק סיימתי את 'משודרג', הם קראו לי לפגישה עם כמה מהבכירים ביוניברסל ובלאמהאוס... אני הולך לפגישה הזו והם לא ממש דיברו על 'משודרג'. כלומר, הם אמרו שהסרט מצא חן בעיניהם והמשיכו הלאה. אז אני יושב על הספה הזאת וחושב 'בשביל מה אני כאן? על מה מדובר בפגישה הזו?', והם התחילו לדבר על האיש הבלתי נראה."[10]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2019, אליזבת מוס נכנסה לתהליכי משא ומתן מוקדמים על השתתפות בסרט כאחת הדמויות הראשיות,[11] ולוהקה רשמית חודש לאחר מכן.[12] סטורם ריד, אלדיס הודג', והארייט דייר הצטרפו לצוות השחקנים הראשי,[13][14][15] יחד עם אוליבר ג'קסון-כהן שלוהק לתפקיד הראשי בדמותו של האיש הבלתי נראה.[16]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו ב-16 ביולי 2019 בסידני, אוסטרליה[17] והושלמו בספטמבר אותה שנה.[18]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, הסרט התעתד לעלות לאקרנים בבכורה עולמית ב-13 במרץ 2020, תחת הפצתם של "סרטי יוניברסל".[19] עם זאת, עלייתו לאקרנים הוקדמה ל-28 בפברואר 2020.[20] בישראל, הסרט עלה לאקרנים ב-27 בפברואר 2020.

תגובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מה-1 במרץ 2020, הסרט גרף 29 מיליון דולר ברחבי ארצות הברית ובקנדה, ו-20.2 מיליון דולר ברחבי העולם, בסכום כולל של 49.2 מיליון דולר ברחבי העולם.[1]

בארצות הברית ובקנדה הסרט התעתד להכניס סכום של 24–30 מיליון דולר מכ-3,610 תיאטראות בסוף השבוע הפותח שלו.[21] הסרט הכניס 9.8 מיליון דולר ביום הראשון שלו, כולל 1.65 מיליון דולר מהקרנת טרום הבכורה של יום חמישי בערב. בסוף השבוע הפותח שלו, הסרט הכניס 28.9 מיליון דולר, כשהוא עומד בראש הקופות.[22]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הביקורות "Rotten Tomatoes" דיווח כי הסרט קיבל ציון 91% על סמך 256 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.61/10. בקונצנזוס נכתב כי "חכם, עשוי היטב, ומעל להכל מפחיד. בלתי נראה מוכיח שלעיתים, חומר המקור הקלאסי לאתחול מחודש יכול להסתתר לעיני כל."[23] באתר הביקורות "Metacritic", הסרט קיבל ציון ממוצע משוקלל של 71 מתוך 100, על סמך 55 ביקורות, דבר המצביע על "ביקורות חיוביות בדרך כלל."[24] קהל הצופים שענה לסקר של "CinemaScore" העניק לסרט ציון ממוצע של "B +", וב-"PostTrak" דיווחו שהסרט קיבל ביקורות חיוביות, כולל ציון של 76% ושל 4 מתוך 5 כוכבים בממוצע, כאשר 53% מהאנשים שצפו בסרט אמרו שהם בהחלט ימליצו עליו.[22]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "The Invisible Man (2020)". Box Office Mojo. Retrieved March 1, 2020.
  2. ^ "David S. Goyer Directing The Invisible Man Before Magneto". FirstShowing.net. Retrieved 2019-07-15.
  3. ^ "David S. Goyer's 'Invisible Man' Remake Is Still Alive". screenrant.com. Retrieved 2019-07-15.
  4. ^ Jr, Mike Fleming; Jr, Mike Fleming (2016-02-10). "Johnny Depp To Star In 'The Invisible Man' At Universal". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  5. ^ Kit, Borys; Couch, Aaron (November 8, 2017). ""Monsterverse" in Peril as Top Producers Exit (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on November 8, 2017. Retrieved November 8, 2017.
  6. ^ "Dark Universe: the undignified death of a cinematic universe". Den of Geek. Retrieved November 15, 2017.
  7. ^ Cunningham, Todd (July 20, 2014). "Blumhouse Signs 10-Year Production Deal With Universal Pictures". The Wrap. Retrieved September 11, 2016.
  8. ^ Kroll, Justin; Kroll, Justin (2019-01-25). "'Invisible Man' Finds Director, Sets New Course for Universal's Monster Legacy (EXCLUSIVE)". Variety. Retrieved 2019-07-15.
  9. ^ "Spawn Producer Jason Blum Interested In Reviving Dark Universe". 18 August 2018.
  10. ^ Mahmoud, Sarah El (February 22, 2020). "The Invisible Man Was Never Considered A Part Of The Dark Universe, Leigh Whannell Reveals". Cinemablend.
  11. ^ Kroll, Justin; Kroll, Justin (2019-03-01). "Elisabeth Moss Circling Universal's 'Invisible Man' (EXCLUSIVE)". Variety. Retrieved 2019-07-15.
  12. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (2019-04-12). "Elisabeth Moss Officially Boards Universal-Blumhouse's 'The Invisible Man'". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  13. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (2019-05-10). "Universal-Blumhouse's 'The Invisible Man' Adds 'A Wrinkle In Time' Star Storm Reid". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  14. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (2019-06-19). "Blumhouse & Universal's 'The Invisible Man' Adds 'Straight Outta Compton' & 'Clemency' Actor Aldis Hodge". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  15. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (2019-06-20). "Harriet Dyer, Star Of NBC's 'The InBetween', Joins Blumhouse-Universal's 'The Invisible Man'". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  16. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (2019-07-12). "Blumhouse & Universal Find Their 'Invisible Man' In Oliver Jackson-Cohen". Deadline. Retrieved 2019-07-15.
  17. ^ Perry, Spencer (2019-07-16). "Production Begins on New The Invisible Man". Comingsoon. Retrieved 2019-07-16.
  18. ^ @LWhannell: It is 6am and freezing and raining here in Sydney but I am smiling because that is a WRAP on the Invisible Man shoot. Thanks to all the amazing crew members who made it a joy to go to “work” every day. Now it’s time to sit in a dark room and figure out what the hell we did. 😘
  19. ^ Blumhouse’s ‘The Invisible Man’ Sets March 2020 Release Date
  20. ^ Hipes, Patrick (August 22, 2019). "Blumhouse's 'The Invisible Man' Will Emerge Two Weeks Earlier – Update". Deadline Hollywood. Retrieved August 22, 2019.
  21. ^ Jeremy Fuster (February 25, 2020). "Will 'The Invisible Man' Become a Box Office Hit No One Sees Coming?". TheWrap. Retrieved February 25, 2020.
  22. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (March 1, 2020). "'The Invisible Man' Sighting At B.O. Swells To $29M – Sunday AM Update". Deadline Hollywood. Retrieved March 1, 2020.
  23. ^ "The Invisible Man (2020)". Rotten Tomatoes. Retrieved February 28, 2020.
  24. ^ "The Invisible Man Reviews". Metacritic. CBS. Retrieved February 29, 2020.