האלים האחרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האלים האחרים
The Other Gods
מידע כללי
מאת ה.פ. לאבקרפט
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה מגזין חובב הפנטזיה (אנ')
תאריך הוצאה 1933

האלים האחריםאנגלית: The Other Gods) הוא סיפור קצר מאת הסופר האמריקאי ה.פ. לאבקרפט אשר נכתב ב-1921 ופורסם לראשונה במגזין חובב הפנטזיה (אנ') ב-1933[1]. עלילתו סובבת דמות הידועה בשם ברזאי החכם, מלומד המבקש להעפיל לפסגות ההרים הגבוהים ביותר ברחבי תבל כדי לחזות בצלם האלים עצמם, אולם גאוותו הגדולה מתגלה גם כדרך לנפילתו, ומובילה אותו לגורל מר ואכזר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור נפתח בתיאור משכנם של אלי הארץ אשר התגוררו בעבר הרחוק על גבי פסגות ההרים, אך בחלוף הזמן ועם התפשטות המין האנושי ברחבי תבל, נאלצו לחפש אחר מקומות רמים יותר כדי לשמור על עצמאותם, פן יחזו בני האדם בדמותם האמיתית. אולם לאורך השנים אזלו כל המקומות הנותרים, ובלית ברירה נדחקו האלים לארץ המוכרת בתור קאדאת' האבודה, בה נמצאות הצמרות הרמות ביותר שאין גבוהה מהן.

אי שם בכפר הידוע בשם אולת'אר התגורר בעבר מלומד שנקרא ברזאי החכם, אשר חפץ בנפשו לחזות בצלם האלים. לימודיו ארוכי השנים אודות תולדותיהם העניקו לו את הסגולה לדעת היכן נמצאו בכל עת ולאן היו מועדות פניהם, ואף חשפו בפניו כה רבים מסודותיהם, עד שנחשב לאל למחצה בעצמו. למרות השכלתו הנרחבת, עם זאת, עורר בו הידע הרב שצבר את הרצון לראות את האלים במו עיניו, ואף הצית בו את הרעיון כי הסודות הנסתרים שלמד יגנו עליו מפני זעמם כאשר יעלה בידו לעשות זאת.

ביום מן הימים מגיע ברזאי לכפר הקרוי האת'ג יחד עם תלמידו, כהן צעיר בשם אתאל. תושבי המקום בנו את בית משכנם בסמוך להר אדיר ממדים ומכוסה בערפילים בשם האתג'-קלה, בו, לדברי האגדות, שכנו האלים בעבר, לאחר שהגיעו אליו על גבי ספינות עשויות עננים, מנהג בו דבקו עד לעצם אותו היום, כאשר נהגו לבקר בו מעת לעת בלילות מעוננים. המקומיים מזהירים אותם שמא יתקרבו אליו או ינסו לטפס עליו, אולם ברזאי מסרב להקשיב לעצותיהם, ויוצא למסע בן ימים אחדים עם חברו המסור אתאל לכיוונו של ההר.

דרכם של השניים מתגלה כמלאת סכנות, וביניהן צוקים תולים, תהומות עמוקים וכפור נוראי. בתום שלושה ימים ארוכים לעבר המקום המכונה בשם ”גג העולם” מחליטים ברזאי ואתאל לעצור כדי להקים מחנה בצדי הדרך, בהמתנה ללילה מעונן, אות אשר לדבריו של ברזאי, יצביע על נוכחות אלוהית. ארבעת הלילות הבאים חולפים ללא סימנים כלשהם, אולם בלילה החמישי, עם הופעת הירח המלא, מבחין ברזאי בצביר עננים מעובה ורחב המתקרב לעברם מכיוון צפון, ומסתיר אט-אט את הפסגה מעיניהם.

למראה העננים שב ברזאי לטפס במעלה ההר בזריזות, אולם חששו של אתאל מונע ממנו להמשיך בעקבותיו של מדריכו באותה מהירות, והוא מאבד את דרכו. רק כעבור זמן-מה שומע הלה את צעקותיו של ברזאי, ”שמעתי את קול האלים! שמעתי את שירת ההילולה של אלי הארץ בהאתג'-קלה! קולותיהם של אלי הארץ ידועים כעת לבראזאי הנביא!”. דבריו, עם זאת, הופכים להיסטריים יותר ויותר ככל שאתאל מתקדם במעלה הדרך, עד שלבסוף הם משתנים לכדי צרחות אימים. ”האלים האחרים! האלים האחרים! אלי הגיהנום החיצון המגוננים על אלי הארץ! איני רוצה לראות יותר.. תחזור אחורה.. אל תסתכל! אל תסתכל! נקמתם של התהומות האינסופיים.. הבור המקולל והארור הזה.. אלי הארץ הרחומים, אני נופל אל תוך הרקיע!”.

אתאל המזועזע עוצם את עיניו בחוזקה בעודו נמלט מהאימה הלא ידועה במורד ההר, כאשר לפתע מכה בשמיים רעש מחריש אוזניים של רעם נוראי, אותו שומעים כל תושבי הכפרים הסובבים את האת'ג-קלה. ליקוי ירח משונה מופיע בשמי ההר כמו חור ברקיע, ועם היעלמותו מגלה אתאל כי הצליח לשוב לחוף מבטחים. המקומיים יוצאים לחפש אחר ברזאי אך אינם מוצאים אף זכר לעקבותיו, למעט צורתו של סמל עתיק עליו למד באחד מספריו, אשר נחקק בסלעי ההר בדרך לא ברורה. אלי הארץ, כך מסופר בפיהם, ממשיכים לבקר מעת לעת בפסגת העולם, בה הם רוקדים בהנאה לזכר הימים שעברו, בהם העולם היה צעיר וחדש, ובני האדם לא ניסו להפריע למנוחתם.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברזאי החכם – מתואר כמלומד הבקיא היטב בכרכים אסורים למיניהם, כגון "שבעת הספרים הנסתרים של חסן" או "כתבי היד הפנקוטיים", אשר לימדו אותו כה רבות אודות האלים וסודותיהם, עד שנתפש בעיני הסובבים אותו כאל למחצה בעצמו. בנו של אריסטוקרט אשר התגורר בטירה עתיקה, נטען כי ברזאי אינו טיפוס הנוטה להאמין באמונות טפלות, ובמקום זאת צוחק על אנשי ההמון הנופלים בהן. מעמדו בעיני תושבי הכפרים המוזכרים בסיפור הוא ככל הנראה מרומם, היות שנכתב כי ייעץ לבורגנים של אותם יישובים כאשר חוקקו חוק אשר אסר על הרג חתולים.
  • אתאל – כהן צעיר ובנו היחיד של פונדקאי אשר פגש את ברזאי לראשונה בעיר הידועה בשם אולת'אר, והפך לשולייתו. נראה כי אתאל הולך בדרכו של ברזאי באמונה מלאה, אולם הוא מתואר כטיפוס חששן יותר, אשר אינו תמיד חולק את להיטותו של מדריכו.

השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נימת הסיפור של מוטיב ההיבריס מזוהה עם כמה מעבודותיו של לורד דנסאני (אנ'), אשר השפיע רבות על כתיבתו של לאבקרפט. בעת העפלתם להר צועק ברזאי אמירות מתגרות כנגד האלים כמה וכמה פעמים, כגון ”חוכמתו של ברזאי הפכה אותו לגדול יותר מאלי הארץ, וכל קסמיהם ומלכודותיהם אינם שווים דבר כנגד רצונו!”. אחד מסיפוריו של דנסאני, מרד אלי הבית, מציג אמירות דומות מפיהם של אדוני הארץ אשר קראו תיגר על האלים עצמם, ”אנו משחקים כעת במשחקי האלים וכותשים את בני האדם כרצוננו, ובמהרה נהפוך לגדולים יותר אף מהאלים של פגאנה”. שני הסיפורים אף מסתיימים בצורה דומה, כאשר זה של לאבקרפט מתאר את חזרתם של האלים לפסגות ההרים כדי לרקוד בהנאה לרקע המקומות הנוסטלגיים המעלים בהם את זיכרונות העבר, וזה של דנסאני המציג את שובם של אלי הנהרות, אשר משחקים שוב במשחק החיים והמוות עם הדגים והצפרדעים, אך לא עוד עם בני האדם[2].

עולמו הספרותי של ה.פ. לאבקרפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעגל החלומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסיפור מתרחשת במימד פרי המצאתו של לאבקרפט הידוע בשם מעגל החלומות (אנ'). היצירות המשתייכות לסדרה זו אינן ממשיכות אחת את השנייה בצורה כרונולוגית, ואף לא קוהרנטית, במרבית המקרים, אלא רק מתקיימות באותו עולם, תוך הצגת רמזים קלושים זו לזו, בדרך כלל באמצעות דמויות החוזרות על עצמן בתקופות שונות בחייהן, או על ידי שמותיהם של מקומות התרחשות. כך לדוגמה בסיפור הנוכחי מוזכרת קאדאת' האבודה, המופיעה בסיפור המאוחר יותר משימת החלום של קאדאת' האבודה, ואולת'אר, המופיעה בסיפור שכתב לאבקרפט מספר שנים קודם לכן בשם החתולים של אולת'אר, יחד עם אזורים נוספים המרכיבים יחדיו את ארץ החלומות.

דמותו של אתאל, הכהן הצעיר, מופיעה לראשונה בסיפור החתולים של אולת'אר[3], כאשר הלה היה ילד קטן, ופעם נוספת בסיפור משימת החלום של קאדאת' האבודה, בעודו אדם זקן אשר הגיע לגיל המופלג של שלוש מאות שנים[4]. דמותו של ברזאי החכם מוזכרת גם היא במשימת החלום של קאדאת' האבודה, כאשר אתאל מספר לדמותו של רנדולף קרטר אודות גורלו המר, לאחר שבגאוותו הרבה ניסה לטפס על האת'ג-קלה על מנת לחזות בצלם האלים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאבקרפט מזכיר בסיפוריו כתבים רבים פרי דמיונו, לרוב כאלו המכילים ידע אסור המשפיע לרעה על גורלן של הדמויות הקוראות אותו. בסיפור הנוכחי מוזכרים שני ספרים, שבעת הספרים הנסתרים של חסן (אשר בהוצאתו לאור הראשונה של הסיפור בכתב העת חובב הפנטזיה נכתב בטעות בתור ”שבעת הספרים הנסתרים של הארץ”) וכתבי היד הפנקוטיים. מעט מאוד ידוע על ספריו של חסן, אשר מוזכרים פעם נוספת בלבד בכל כתביו של לאבקרפט, בסיפור משימת החלום של קאדאת' האבודה. כתבי היד הפנקוטיים, המוזכרים גם הם באותו סיפור, הופיעו לראשונה בסיפור פולאריס[5], וחוזרים שוב בסיפורים בהרי הטירוף[6], הלוחש בחשכה[7], ורודף החשכה[8].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופר הפנטזיה והמדע בדיוני לאון ספראג דה קמפ תיאר את הסיפור של לאבקרפט בביוגרפיה שכתב אודותיו בתור ”סיפור פטזיה קצר ומוצלח ביותר, אשר שב חזרה לארץ החלומות שהופיעה בחתולים של אולת'אר”[9].

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סרט מונפש אילם באורך מספר דקות בשם "האלים האחרים" ראה אור ב-2006. לטענת אתר האינטרנט האחראי לפרסומו מדובר בשחזור לסרט קצר מ-1924 בבימויו של פיטר רודס, חברו של לאבקרפט, אשר אבד לאחר מותו[10].

מהדורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור פורסם לראשונה במגזין חובב הפנטזיה בנובמבר 1933[11], ופעם נוספת במגזין סיפורים מוזרים (אנ') באוקטובר 1938. לאחר מכן הודפס בשנית ופורסם בעשרות מהדורות שונות, וכמו כן תורגם לארבע שפות: צרפתית, גרמנית, איטלקית ופורטוגזית[12].

English
הורינג, צ'ארלס (אנ'); חובב הפנטזיה (אנ'); כרך א', גיליון ג', נובמבר 1933; עמודים 35–38. Hornig, Charles; Fantasy Fan; Volume I, Number III, November 1933; Pages 35–38.
לאבקרפט, הווארד פיליפס; האבדון שהגיע לסרנאת' וסיפורים אחרים; ספרי בלנטיין, ניו יורק, 1971; עמודים 2–7 (מסת"ב 0-345-33105-2) Lovecraft, Howard Phillips; The Doom That Came To Sarnath And Other Stories; Ballantine Books, New York, 1971; Pages 2–7 (מסת"ב 0-345-33105-2)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; דרלת, אוגוסט; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; קליין, תיאודור איבון דונלד; דגון וסיפורים מקבריים אחרים; הוצאת ארקהם האוס, סוק סיטי, ויסקונסין, 1987; עמודים 127–132 (מסת"ב 0-87054-039-4) Lovecraft, Howard Phillips; Derleth, August; Joshi, Sunand Tryambak; Klein, Theodore Eibon Donald; Dagon And Other Macabre Tales; Arkham House Publishers, Sauk City, Wisconsin, 1987; Pages 127–132 (מסת"ב 0-87054-039-4)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; מעגל החלומות של ה.פ. לאבקרפט: חלומות של אימה ומוות; ספרי בלנטיין, ניו יורק, אוקטובר 1995; עמודים 66–70 (ISBN 0-345-38421-0) Lovecraft, Howard Phillips; The Dream Cycle Of H.P. Lovecraft: Dreams Of Terror And Death; Ballantine Books, New York, October 1995; Pages 66–70 (ISBN 0-345-38421-0)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; החלומות בבית המכשפה וסיפורים מוזרים אחרים; ספרי פינגווין, ניו יורק, 2004; עמודים 50–54 (מסת"ב 0-14-243795-6) Lovecraft, Howard Phillips; Joshi, Sunand Tryambak; The Dreams In The Witch House And Other Weird Stories; Penguin Books, New York, 2004; Pages 50–54 (מסת"ב 0-14-243795-6)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; אליסון, הרלן; צללי המוות: סיפורים מבעיתים; הוצאת דל ריי, ניו יורק, אוקטובר 2005; עמודים 137–142 (מסת"ב 0-345-48333-2) Lovecraft, Howard Phillips; Ellison, Harlan; Shadows Of Death: Terrifying Tales; Del Rey, New York, October 2005; Pages 137–142 (ISBN 0-345-48333-2)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; ה.פ. לאבקרפט: הספרות; בארנס אנד נובל, ניו יורק, 2008; עמודים 170–173 (מסת"ב 978-1-4351-0793-9) Lovecraft, Howard Phillips; Joshi, Sunand Tryambak; H.P. Lovecraft: The Fiction; Barnes & Noble, London, 2008; Pages 170–173 (מסת"ב 978-1-4351-0739-9)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; מקם, ניל; מקם, לי; כתביו המוזרים של ה.פ. לאבקרפט; אוסף גירסול, מיסיסאוגה, אונטריו, 2010; עמודים 369–372. Lovecraft, Howard Phillips; Mechem, Neil; Mechem, Leigh; The Weird Writings of HP Lovecraft; Girasol Collectables, Mississauga, Ontario, 2010; Pages 369–372.
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ויינסטוק, ג'פרי אנדרו; האלים האחרים וסיפורים ארציים נוספים; בארנס אנד נובל, ניו יורק, 2010; עמודים 109–113 (מסת"ב 978-1-4351-2349-6) Lovecraft, Howard Phillips; Weinstock, Jeffrey Andrew; The Other Gods And More Unearthly Tales; Barnes & Noble, New York, 2010; Pages 109–113 (מסת"ב 978-1-4351-2349-6)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; משימת החלום של קאדאת' האבודה וסיפורים חלומיים אחרים; קרייטשן אונירוס, לונדון, 2011; עמודים 142–145 (מסת"ב 978-1-902197-32-6) Lovecraft, Howard Phillips; The Dream-Quest Of Unknown Kadath And Other Oneiric Works; Creation Oneiros, London, 2011; 142–145 (ISBN 978-1-902197-32-6)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ונס, סטפן; אדוארדס, לס; סיפורי אלדריץ': קובץ של המקברי; הוצאת גולנץ, לונדון, 2011; עמודים 358–363 (מסת"ב 978-0-57509-357 כריכה קשה, מסת"ב 978-0-57509-9-630 כריכה רכה) Lovecraft, Howard Phillips; Jones, Stephen; Edwards, Les; Eldritch Tales: A Miscellany Of The Macabre; Gollancz, London, 2011; Pages 358–363 (מסת"ב 978-0-57509-357 Hardcover, מסת"ב 978-0-57509-9-630 Softcover)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; ה.פ. לאבקרפט: הספרות המלאה; בארנס אנד נובל, ניו יורק, 2011; עמודים 170–173 (ISBN 978-1-4351-2296-3) Lovecraft, Howard Phillips; Joshi, Sunand Tryambak; H.P. Lovecraft: The Complete Fiction; Barnes & Noble, New York, 2011; Pages 170–173 (מסת"ב 978-1-4351-2296-3)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; הספרות המלאה של ה.פ. לאבקרפט; הוצאת רייס פוינט, ניו יורק, 2014; עמודים 189–193 (ISBN 978-1-631060-01-4) Lovecraft, Howard Phillips; The Complete Fiction Of H.P. Lovecraft; Race Point Publishing, New York, 2014; Pages 189–193 (מסת"ב 978-1-631060-01-4)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; קובץ ספרותי, מהדורת וריורום, כרך א': 1905–1925; הוצאת היפוקמפוס, ניו יורק, 2014; עמודים 273–279 (מסת"ב 978-1-61498-109-1) Lovecraft, Howard Phillips; Joshi, Sunand Tryambak; Collected Fiction, A Variorum Edition, Volume One: 1905–1925; Hippocampus Press, New York, 2014; Pages 273–279 (מסת"ב 978-1-61498-109-1)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; הספרות המלאה של ה.פ. לאבקרפט; ספרי צ'רטוול, ניו יורק, 2016; עמודים 189–193 (ISBN 978-0-78583-420-5) Lovecraft, Howard Phillips; The Complete Fiction Of H. P. Lovecraft; Chartwell Books, New York, 2016; Pages 189–193 (מסת"ב 978-0-78583-420-5)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; אוסף כתבי ה.פ. לאבקרפט: סיפורים קלאסיים של אימה קוסמית; הוצאת ארקטורוס לימיטד, לונדון, הממלכה המאוחדת, 2016; עמודים 148–151 (ISBN 978-1-78428-247-9) Lovecraft, Howard Phillips; The H. P. Lovecraft Collection: Classic Tales Of Cosmic Horror; Arcturus Publishing Limited, London, United Kingdom, 2016; Pages 148–151 (מסת"ב 978-1-78428-247-9)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; אוסף כתבי ה.פ. לאבקרפט; סיפורי ארצות החלומות; הוצאת ארקטורוס לימיטד, לונדון, הממלכה המאוחדת, 2017; עמודים 90–95 (מסת"ב 978-1-78428-860-0) Lovecraft, Howard Phillips; The H. P. Lovecraft Collection; Stories Of The Dreamlands; Arcturus Publishing Limited, London, United Kingdom, 2017; Pages 90–95 (מסת"ב 978-1-78428-860-0)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ג'ושי, סונאנד טריאמבק; פון שולי, פיט; האלים האחרים (עם אפוזיות שמימיות נוספות); הוצאת פי אס, הורנסי, אנגליה, 2017; עמודים 137–143 (ISBN 978-1-786360-99-1) Lovecraft, Howard Phillips; Joshi, Sunand Tryambak; Von Sholly, Pete; The Other Gods (And Various Ethereal Effusions); PS Publishing, Hornsea, England, 2017; Pages 137–143 (מסת"ב 978-1-786360-99-1)
לאבקרפט, הווארד פיליפס; ס. קלינגר, לזלי; לה ולה, ויקטור; ביאור חדש לכתביו של ה.פ. לאבקרפט: מעבר לארקהם; ניו יורק, 2019; עמודים 106–110 (ISBN 978-1-63149-263-1) Lovecraft, Howard Phillips; S. Klinger, Leslie; Lavalle, Victor; The New Annotated H.P. Lovecraft: Beyond Arkham; New York, 2019; Pages 106–110 (מסת"ב 978-1-63149-263-1)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפ, לאון ספראג דה; לאבקרפט: ביוגרפיה; בארנס אנד נובל, ניו יורק, 1996 (מסת"ב 0-385-00578-4) Camp, Lyon Sprague De; Lovecraft: A Biography; Barnes & Noble, 1996 (ISBN 0-385-00578-4)
ג'ושי, סונאנד טריאמבק; אי. שולץ, דייוויד; אנציקלופדיית ה.פ. לאבקרפט; הוצאת היפוקמפוס, 2004 (מסת"ב 978-0974878911) Joshi, Sunand Tryambak; E. Schultz, David; An H.P. Lovecraft Encyclopedia; Hippocampus Press, 2004 (ISBN 978-0974878911)

מקורות משניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורד דנסאני; האלים של פאגאנה; ספרי ג'ונגל, 2009 (מסת"ב 1438523793, מסת"ב 978-1438523798) Lord Dunsany; The Gods Of Pegana; Book Jungle, 2009 (ISBN 1438523793, ISBN 978-1438523798)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'ושי ושולץ, האלים האחרים, עמוד 196, "האלים האחרים, סיפור קצר (2,020 מילים), נכתב ב-14 באוגוסט 1921, פורסם לראשונה בחובב הפנטזיה בנובמבר 1933".
  2. ^ דנסאני, מרד אלי הבית, עמודים 32–34.
  3. ^ לאבקרפט, החתולים של אולת'אר, עמוד 91, "אך אף אחד עדיין לא העז להתלונן על כך בפני הזוג המרושע, אפילו כאשר אתאל הקטן, בנו של הפונדקאי, נשבע כי ראה את כל החתולים של אולת'אר מתאגדים בחצר המקוללת תחת העצים בשעת הדמדומים, צועדים מסביב לקוטג' בקצב איטי וחגיגי, שניים מהם בחזית, כמו בהופעה כלשהי של מעין טקס חייתי".
  4. ^ לאבקרפט, משימת החלום של קאדאת' האבודה, עמוד 444, "אתאל, אשר ישב על בימה עשוית שנהב על המזבח מכוסה בזרי פרחים שבמעלה המקדש, היה בן שלוש מאות שנים".
  5. ^ לאבקרפט, פולאריס, עמוד 37, "עיניי היו החדות ביותר בעיר, למרות השעות הארוכות שהשקעתי בכל יום בלימוד כתבי העת הפנקוטיים ובחוכמתם של האבות הזובנראניאנים".
  6. ^ לאבקרפט, בהרי הטירוף, עמודים 799–800, "מספר מיסטיקנים נועזים רמזו על מקורם הפרה-פליסטוקני של כתבי היד הפנקוטיים, והציעו כי מאמיניו של צאתאגואה היו זרים למין האנושי, כמו צאתאגואה בעצמו".
  7. ^ לאבקרפט, הלוחש בחשכה, עמוד 760, "צאתאגואה הנורא הגיע מנק'אי, אתה יודע, היצור האמורפי המזכיר במראהו קרפדה אשר הוזכר בכתבי היד הפנקוטיים ובנקרונומיקון ובמחזור המיתוסים המונצחים שנגנזו בידי הכהן האטלנטי הגדול קלארקש-טון".
  8. ^ לאבקרפט, רודף החשכה, עמוד 1082, "אבל היו שם כרכים אחרים שאת שמם הכיר רק משמועות, אם בכלל – כתבי היד הפנקוטיים, ספרו של דיזאן, וספר מתפורר שנכתב בשפה לא מזוהה אך עם סמלים וסימנים אשר באופן מפחיד היו ניתנים לפענוח בידי תלמידי תורת הנסתר".
  9. ^ קמפ, ג'נטלמן רפאים, עמוד 149.
  10. ^ האלים האחרים, בסיס הנתונים האינטרנטי לסרטים, אורכב מהמקור ב-14 ביולי 2023. (באנגלית)
  11. ^ דף מידע עבור האלים האחרים, הארכיון של ה.פ. לאבקרפט, אורכב מהמקור ב-14 ביולי 2023. (באנגלית)
  12. ^ האלים האחרים, מרכז המידע האינטרנטי עבור ספרות ספקולטיבית, אורכב מהמקור ב-14 ביולי 2023. (באנגלית)