הבחירות הכלליות ביפן 2021

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ב-31 באוקטובר 2021 נערכו ביפן בחירות כלליות בהתאם לחוקת יפן. הבחירות נערכו לבחירת חברי בית הנבחרים של יפן, הבית התחתון של הדיאט של יפן.

בהתאם לחוקה, הקבינט נדרש להתפטר אחרי הבחירות לבית הנבחרים של יפן במושב הראשון של הדיאט והבחירות למושב התחתון יביאו לבחירת ראש ממשלה וקבינט. בבחירות זכתה מפלגת השלטון המפלגה הליברלית-דמוקרטית בניצחון גדול מהצפוי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבחירות היו הבחירות הראשונות בתקופת ראיווה, לאחר תשע שנים של תקופת שינזו אבה והקבינט של יושיהידה סוגה. מפלגת השלטון, המפלגה הליברלית-דמוקרטית, זכתה ברוב שאפשר לה להמשיך בשלטון כמפלגה יחידה, עם רוב של יותר מ-233 המושבים הנדרשים לכך.

בבחירות הקודמות ב-2017, המפלגה הליברלית-דמוקרטית הייתה המפלגה הדומיננטית לאחר ששינזו אבה, הוביל אותה לניצחון שלישי ברציפות. בבחירות ב-2019 לבית היועצים של יפן, הפסידה המפלגה את הרוב של שני שלישים שהיה לה בבית היועצים. ב-28 באוגוסט 2020 הודיע אבה על התפטרותו בשל מצבו הבריאותי עקב קוליטיס כיבית.

אחרי התפטרותו, נבחר לראשות מפלגת השלטון יושיהידה סוגה שהחליף אותו. סוגה נהנה מתמיכה ציבורית רחבה בתחילה, אולם התמיכה בו התדרדרה בשל התמודדות ממשלתו עם מגפת הקורונה וההתקדמות האטית של חיסון האוכלוסייה ביחס לעולם המפותח.

ב-3 בספטמבר 2021 הודיע סוגה שלא יתמודד לראשות המפלגה. בבחירות לראשות המפלגה ב-29 בספטמבר נבחר פומיו קישידה, וב-4 באוקטובר נבחר על ידי הדיאט לראש הממשלה ה-100 של יפן.

תוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלגהמושבים±
המפלגה הליברלית-דמוקרטית72–15
מפלגה הדמוקרטית החוקתית של יפן39–13
ניפון אישין נו קאי25+30
קומייטו9+3
המפלגה הדמוקרטית 国民民主党6+3
המפלגה הקומוניסטית של יפן1–2
れいわ新選組3+2
המפלגה הסוציאל-דמוקרטית00
מפלגות אחרות0–1
עצמאים
סך הכל155
מקור: 衆議院選挙2021 最新ニュース・仕組み・歴史, 日本経済新聞 (ביפנית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יפן ובנושא בחירות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.