הדוכסות הגדולה של פרנקפורט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדוכסות הגדולה של פרנקפורט
Großherzogtum Frankfurt
דגלסמל
ממשל
משטר דוכסות גדולה
שפה נפוצה גרמנית
עיר בירה אשפנבורג
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
הקמה צירוף העיר פרנקפורט לשטחי נסיכות הבוחר ממיינץ לשעבר
תאריך 1810
פירוק תבוסת נפוליאון בקרב לייפציג
תאריך 1813
ישות קודמת העיר החופשית פרנקפורט
נסיכות אשפנבורג
נסיכות נסאו-אורנז'-פולדה
רוזנות הנאו
רוזנות וצלאר
ישות יורשת העיר החופשית פרנקפורט
ממלכת בוואריה
הדוכסות הגדולה של הסן
נסיכות הבוחר מהסן
ממלכת פרוסיה
הדוכסות הגדולה של סקסוניה-ויימאר-אייזנך
שליטים בולטים קרל תאודור אנטון מריה פון דלברג

הדוכסות הגדולה של פרנקפורטגרמנית: Großherzogtum Frankfurt) הייתה מדינת לוויין של צרפת בתחומי הקונפדרציה של הריין, שכללה חלק ניכר מהשטחים של נסיכות הבוחר ממיינץ לשעבר יחד עם העיר החופשית פרנקפורט, ופורקה לאחר תבוסת נפוליאון בקרב לייפציג.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנקפורט איבדה את מעמדה כעיר קיסרית חופשית בשנת 1806, עם פירוקה של האימפריה הרומית הקדושה. העיר הוענקה לארכיבישוף הקודם של מיינץ, קרל תאודור אנטון מריה פון דלברג (אנ'), והפכה לנסיכות פרנקפורט. בשנת 1810 נאלץ פון דלברג לוותר על נסיכות רגנסבורג לטובת ממלכת בוואריה, ובעקבות כך צירף את השטחים שהיו בחזקתו ליצירת הדוכסות הגדולה של פרנקפורט.

הדוכסות כללה את העיר פרנקפורט, נסיכות אשפנבורג, נסיכות נסאו-אורנז'-פולדה, רוזנות הנאו, ורוזנות וצלאר, ובירתה הייתה העיר אשפנבורג.

על אף שהדוכסות הייתה בשליטת פון דלברג, השטח למעשה נשלט על ידי נציבים צרפתים. על פי חוקת הדוכסות הגדולה, לאחר מותו של פון דלברג, המדינה תעבור לשליטת אז'ן דה בוארנה.

ב-26 באוקטובר 1813 לאחר תבוסתו של נפוליאון בקרב לייפציג, עברה הדוכסות לשליטת אז'ן דה בוארנה. בדצמבר 1813 פורקה הדוכסות הגדולה, לאחר שנכבשה על ידי כוחות בעלות הברית. בעוד העיר פרנקפורט חזרה להיות עיר חופשית, רוב שטחה של הדוכסות הגדולה סופח לממלכת בוואריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]