החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
תקופת הפעילות אפריל 1974 – הווה (כ־50 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי תל אביב
מוצרים עיקריים שירותים כלכליים לרשויות המקומיות בישראל
יו"ר חיים ביבס
מנכ"ל רם סידיס
 
www.mashcal.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ, המוכרת גם בשם המקוצר החברה למשק וכלכלה ובראשי התיבות משכ"ל, היא חברה פרטית שהוקמה באפריל 1974 על ידי מרכז השלטון המקומי בישראל, לפעילות כלכלית משותפת של הרשויות המקומיות בישראל. החברה עוסקת בארגון משותף של ענייניהן הכלכליים והמשקיים של הרשויות המקומיות לרבות תאגידים בבעלותן, כדי להביא לתועלת, לחיסכון ולייעול בפעילותן, וזאת תוך ניצול היתרון לגודל של ריכוז פעילויות וארגון עניינים משותף, צבירת ניסיון ומומחיות בתחומים אלה.

החברה היא בבעלות מרכז השלטון המקומי (90%) וארגון המועצות האזוריות (10%). לחברה שלוש חברות בנות לנושאים ספציפיים:

  • החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי סוכנות לביטוח (1992) בע"מ: עוסקת בעריכת פוליסות ביטוח המיועדות לרשויות המקומיות.
  • החברה לפיתוח משאבי אנוש בשלטון המקומי (1995) בע"מ: עוסקת במתן שירותי כוח אדם זמני לרשויות המקומיות ובפרסום מכרזים הנוגעים למיזמים עתירי כוח אדם ברשויות המקומיות ובניהולם.
  • החברה למשק וכלכלה נכסים בע"מ: הוקמה לשם רכישת משרדים לחברה ולחברות הבנות.

בדירקטוריונים של החברה והחברות הבנות מכהנים בעיקר ראשי רשויות מקומיות, וכן גזברי רשויות מקומיות ונציגי מרכז השלטון המקומי.[1]

עמדת מבקר המדינה היא שהחברה והחברות הבנות הן "גוף דו-מהותי" - תאגיד הפועל בתחום המשפט הפרטי אך יש לו מאפייני ציבוריים, ולכן יש להחיל עליו נורמות מתחום המשפט המנהלי, הנוגעות לחובה לנהוג בהגינות, בסבירות ובשוויון. בחוות דעת משנת 2001 של מני מזוז, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נאמר שראוי להסדיר את מעמדה של החברה בחקיקה, אך הדבר לא נעשה.[2]

החברה והחברות הבנות מעניקות לרשויות המקומיות שירותים בתחומי התמחותן, וגובות עמלה תמורת שירותים אלה. שירותים אלה כוללים, בין השאר, עריכת מכרזי מסגרת עבור הרשויות המקומיות, בתחומים כגון בינוי, פיתוח ותשתיות, תחזוקה, רכש מרוכז (למשל הגנת סייבר,[3] ליסינג[4]), איכות הסביבה, שמירה, שירותי ניקיון, אספקת ארוחות, היסעים, שירותי גבייה ושירותי מדידה לשם גביית ארנונה. במכרזים אלה נקבעים זוכים אחדים, וכל רשות מקומית רשאית לבחור מבין הזוכים את הספק המתאים לה. החברה מספקת גם שירותי ניהול, תיאום ופיקוח לפרויקטים ברשויות המקומיות שמבוצעים על ידי הזוכים במכרזי המסגרת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]