היירם מקסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היירם מקסים
Hiram Maxim
לידה 5 בפברואר 1840
סנגרוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בנובמבר 1916 (בגיל 76)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי המצאה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות וסט נורווד עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מהנדס
פרסים והוקרה
  • היכל התהילה הלאומי לממציאים (2006)
  • Knight Bachelor עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Sarah Haynes (188124 בנובמבר 1916) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Hiram Percy Maxim עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
המקלע האוטומטי מקלע מקסים ומספר רב של פטנטים נוספים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המכונה מעופפת של מקסים

סר היירם (חירם) סטיוונס מקסיםאנגלית: Hiram Stevens Maxim;‏ 4 בפברואר 1840 - 24 בנובמבר 1916) היה ממציא ומהנדס אמריקני-בריטי הידוע בהמצאת המקלע האוטומטי האמיתי הראשון.

מקסים היה ממציאו של מקלע מקסים ב-1884[1], מכונת הירייה האוטומטית הניידת הראשונה. כמו כן המציא את מלכודת העכברים, אבק שרפה נטול עשן, סוג של רובה אוויר ועשה ניסויים בכלי טיס ממונעים. בעקבות המצאותיו בתחום חוטי הלהט בנורה החשמלית היה מעורב במספר סכסוכים אודות פטנטים עם תומאס אלווה אדיסון.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקסים נולד בסנגרוויל, מיין, וקיבל חינוך בסיסי בלבד תוך כדי עבודה בחוותו של אביו. כשהיה בן 14 החל לעבוד אצל בונה כרכרות, ב-1864 החל לעבוד בחברת הנדסה של דודו ושם המציא את הפטנט הראשון שלו ב-1866. ב-1868 החל לעבוד בחברה לברזל וספנות שם המציא מספר רב של המצאות, ב-1878 החל את עבודתו בחברת התאורה החשמלית הראשונה בארצות הברית. ב-1880 היגר לאנגליה וקיבל אזרחות בריטית.

מקסים הקים חברה לייצור כלי נשק בקרייפורד, קנט שם ייצר את המקלע שפיתח, החברה נקנתה מאוחר יותר על ידי תאגיד ויקרס ב-1896 ושינתה את שמה ל"ויקרס, בנו ומקסים". גרסתם המשופרת למקלע זכתה לשם מקלע ויקרס והפכה למקלע הסטנדרטי בצבא הבריטי לשנים רבות, גרסאות של מקלע מקסים שימשו בכל הצבאות במלחמת העולם הראשונה. למקסים הוענק תואר אבירות על ידי המלכה ויקטוריה ב-1901 על המצאותיו.

בשנות ה-90 של המאה ה-19 ערך מקסים ניסויים בכלי טיס ממונעים. לטענת מספר חוקרים של ההיסטוריה של התעופה מקסים היה האדם הראשון להתרומם לאוויר בעזרת כלי ממונע.

בעזרת הון שצבר ממכירות מכונת היריה הקרויה על שמו, פנה מקסים לבנות מכונה מעופפת מנועית. ב-31 ביולי 1894, עמדה על פסי ברזל מיוחדים מכונה עצומה, בעלת שני מנועי קיטור שפעלו בהספק של 180 כוחות סוס כל אחד, אשר הניעו שני מדחפים באורך של כ-5.4 מטרים כל אחד, ובמשקל כולל של שלוש טונות. מקסים ניצב בתא המכונה יחד עם הנווט והמכונאי כאשר האחרון הפעיל את המנועים בהוראתו של מקסים. לאחר האצה על המסילה, התרומם מטוסו של מקסים ונעצר בגובה של כ-22 ס"מ במסילה עליונה. להפתעת מקסים, אשר לא קיווה כי המכונה תתרומם כבר בניסוי הראשון, המטוס עקר את המסילה והצליח להתרומם לאוויר לגובה של כמעט מטר - שלוש רגל, לכ-15 שניות, עד שמקסים המבוהל כיבה את המנועים. מטוסו נפל ארצה והתרסק וגרם לפציעת ראש לאחד משלושת הטייסים. מקסים חזר ותיקן את מטוסו והוכיח שוב כי מכונה כבדה מהאוויר יכולה להתרומם ולעוף, אך עד אז כבר בנו האחים רייט את מטוסם הראשון.[1] [2]

בנוסף לכך, מקסים השתמש במטוסו בכנפיים אותם כינה Aeroplanes (בתרגום חופשי: "מישורים אוויריים"), וכך היה הראשון לטבוע את המילה המוכרת "מטוס" באנגלית.

אחיו הדסון מקסים היה ממציא צבאי אף הוא והתמחה בחומרי נפץ.

בנו, היירם פירסי מקסים הלך בעקבות אביו ודודו ונעשה מהנדס מכונות ומעצב נשק, הוא ידוע בעיקר בשל נסיונותיו ברדיו וכמייסדה של "אגודת חובבי הרדיו האמריקאית" (American Radio Relay League).

רשימת פטנטים על שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היירם מקסים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוני ויולי 1883 מקסים רשם מספר פטנטים שקשורים לפיתוח של המקלע. באוקטובר 1884 הוצג לראשונה אב טיפוס למספר מוזמנים מצומצם. באביב 1885 המקלע הוצג לראשונה בפומבי בתערוכת המצאות בינלאומית בקנסינגטון. המקור למידע מהספר: McCallum, Iain : Blood Brothers. Hiram and Hudson Maxim : Pioneers of Modern Warfare, Chatham Publishing, London, 1999. התאריך הקובע ל"מתי הומצא?" הוא 1884 בו הוצג אב הטיפוס לראשונה.