הילדה חיותה רואה ממותה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הילדה חיותה רואה ממותה
מידע כללי
מאת חנוך לוין
איורים רותו מודן
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה הוצאת הקיבוץ המאוחד
תאריך הוצאה 1999
מספר עמודים 55
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001834252

הילדה חיותה רואה ממותה הוא ספר סאטירי מאת חנוך לוין ובאיורה של רותו מודן הכתוב בצורה של ספר ילדים, אך תוכנו מיועד למבוגרים. הספר יצא לאור בשנת 1999 בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשיתוף עם ספרי תל אביב ומכיל עשרות שירי איגיון והומור שחור תחת שלושה שערים: "שירי ילדים", "שירי אבא" ו"כתובות על מצבות". שלושתם מייצגים את שלושת שלביו העיקריים של אדם: ילדותו, בגרותו ומותו. על אף שמו, איוריו ושם שערו הראשון, "הילדה חיותה רואה ממותה" הוא ספר למבוגרים, בו לוין משתמש בדימויי ילדות כדי לחשוף אמת כואבת ומזוקקת בחסות לשון מצועצעת וילדותית. שילוב זה הפך את הספר לדוגמה לספרות ילדים מפתיעה, פרועה וחסרת מעצורים שאינה מיועדת לילדים.

ספר זה הוא אחד משני ספרי הילדים שכתב לוין, השני הוא "מסע הדוד מקס". רבים מהשירים שהופיעו בספר הופיעו בכרכים אחרים של כתביו "מה אכפת לציפור" ו"אחרון" שיצא לאחר מותו של לוין ואיגד טקסטים מכל תקופותיו.

"חיותה" גם היה לשמו של פנטזיה מוזיקלית תיאטרלית שהועלתה בשנת 2005 וכללה שירים וטקסטים אחרים של לוין ללחניו של רוני פורת.[1]

שערי הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי השער הראשון עוסקים אכן בילדים וניחנים בחריזה ואופטימיות המסתירות מאחוריהן סיפורים טרגיים. אחד השירים נושא את שם הספר ומתאר בחרוזים ילדה הנוסעת ללונדון לראות ממותה, אך הממותה מתרסקת והורגת אותה. שיר אחר הוא "הילד שלנו" המהווה פרפרזה למילותיו של שיר הילדים המוכר "האוטו שלנו גדול וירוק", אך כעת הצבע הירוק נושא קונוטציה של מדי צה"ל המעניקה לכל השיר משמעות פציפיסטית:

הילד שלנו קטן וירוק
הילד שלנו לא הגיע רחוק.
בבוקר יצא ובערב לא שב.
נותרו אבא, אמא, ביצים וחלב

"הילדה חיותה רואה ממותה"

שירי אבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי השער השני עוסקים אמנם בדמות האב, אך ברובם הוא מוצג כחולה, גוסס, נכה, נבגד וכיוצא בזה. לדוגמה בשיר "אבא מחרחר במיטה", בו האב מוצג כגוסס בשתי השורות הראשונות ובשתיים האחרות נרמז כי האם בוגדת:

אבא מחרחר במיטה,
מצבו לא טוב,
אמא משוחחת על כך בפרוזדור
עם הידיד צבי והמכר דב

"הילדה חיותה רואה ממותה"

כתובות על מצבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השער האחרון כולל חמישה טקסטים קצרים הכתובים על גבי מצבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]