הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות הערביות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות הערביות
القوات المسلحة لدولة الإمارات العربية المتحدة
מדינה איחוד האמירויות הערביותאיחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות
תקופת הפעילות 1951–הווה (כ־73 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
זרועות בצבא
מטה אבו דאבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגות
המפקד העליון מוחמד בן זאיד אאל נהיאן עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש הצבא ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן
שר ההגנה מוחמד בן ראשד אאל מכתום
כוח אדם
גיל הגיוס 18
כוחות פעילים 100,000 עריכת הנתון בוויקינתונים
כוחות מילואים 90,000
תקציב
תקציב שנתי 22.755 מיליארד דולר
אחוזי תמ"ג 5.6%
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
AMX-56 לקלרק. טנק מערכה מתקדם בשימוש הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות הערביות

הכוחות המזוינים של מדינת האמירויות הערביות המאוחדות, או כוח ההגנה של האיחודערבית: القوات المسلحة لدولة الإمارات العربية المتحدة), הוא שמו הרשמי של צבא הקבע של איחוד האמירויות הערביות והוא הצבא הפדרלי היחיד בחצי האי ערב.

הצבא אחראי להגנת כל שבע האמירויות באיחוד, וכולל כ-100,000 חיילים. בניין המטה הכללי שוכן באבו דאבי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבא איחוד האמירויות הערביות הוקם ב-1951 ככוח סיור החופים של עומאן (Trucial Oman Scouts), שהוקם על ידי קצינים בריטים. עד 1971 היה זה כוח ההגנה המזוין העיקרי באזור. למרות היותו צבא קטן יחסית הוא התחמש בכלי הנשק המודרניים ביותר שנרכשו מארצות הברית, צרפת, רוסיה ובריטניה.

ככוח ההגנה של האיחוד, כל אמירות הייתה אחראית לציוד ולאימון של כוחות ההגנה שלה. במקרה של התקפה על אחת משבע האמירויות, כוח ההגנה של האיחוד יגויס מכל אמירות כדי להגן על האמירות המותקפת. בשנת 1974 שונה השם לכוחות המזוינים הפדרליים. ב-6 במאי 1976, הכוחות המזוינים הפדרליים אוחדו לגוף אחד. ה-6 במאי נחגג מדי שנה כיום האיחוד הצבאי. כתוצאה מאיחוד הכוחות, מספר אנשי הצוות הקים חטיבה וכונו חטיבת הירמוך.

לאחר איחוד הכוחות המזוינים ב-1976, שונה שם חטיבת הירמוך באופן רשמי לכוחות המזוינים של איחוד האמירויות. בשנת 1976 מותגו הסמלים הרשמיים של הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות, המדים, האקדמיות הצבאיות, חיל האוויר והכוח הימי והמפקדה הכללית הצבאית (GHQ) הוקמה באבו דאבי.

מרבית החיילים המשרתים בצבא הם אזרחי מדינות ערב אחרות וכן מפקיסטן. אולם הקצינים, כולם אזרחי איחוד האמירויות הערביות, שרבים מהם התחנכו באקדמיה הצבאית המלכותית של הממלכה המאוחדת בסנדהרסט, ברקשייר, באקדמיה הצבאית של ארצות הברית בווסט פוינט ובמכללה הצבאית המלכותית בדנטרון, אוסטרליה. כמה מהם התחנכו גם בבית הספר הצבאי המיוחד בסן סיר (École Spéciale Militaire de Saint-Cyr), צרפת. נוסף לכך, צרפת פתחה במאי 2009 בסיס צבאי משלה באבו דאבי.

במרץ 2011 נפוצו דיווחים שונים על כך שצבא איחוד האמירויות הערביות השתתף במבצע אכיפת האזור האסור לטיסה בלוב.

השירות בצבא האמירותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איחוד האמירויות החלה בגיוס חובה לצבא לתקופה של כ-16 חודשים לגברים, החל משנת 2014, כדי להרחיב את כוח המילואים שלה. החייל האמירוּתי הראשון נפל בעת מילוי תפקיד ב-30 בנובמבר 1971 ומאז יום זה מוגדר כיום ההנצחה לזכר החללים האמירותים. האסון הגדול ביותר בתולדות צבא איחוד האמירויות התרחש ביום שישי ה-4 בספטמבר 2015, כאשר 52 חיילים נהרגו באזור מאריב בתימן מפגיעת טיל טוצ'קה שכוון למאגר נשק וגרם לפיצוץ. שמות חיילי איחוד האמירויות שנהרגו בעת מילוי תפקידם רשומים באנדרטת הכוחות המזוינים של איחוד האמירויות באבו דאבי.

הון אנושי בצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

איחוד האמירויות העבירה חלק גדול מהצבא שלה במיקור חוץ לשכירי חרב ויועצים זרים. דו"ח שפורסם באוקטובר 2022 חשף שכמה אנשי צבא אמריקאים בדימוס עובדים כקבלנים צבאיים או יועצים עבור איחוד האמירויות. הדו"ח, שהושג באמצעות חוק חופש המידע, חשף כי בתוך שבע שנים כמעט 280 יוצאי צבא אמריקאים ביקשו אישור פדרלי לעבוד עבור האמירויות. כמו כן, ידוע על מאות יוצאי צבא ארצות הברית שנשכרו על ידי ממשלת איחוד האמירויות או חברות בבעלות המדינה. מומחים טענו כי צבא האמירויות הוא החזק ביותר בעולם הערבי בשל זרם יוצאי ארצות הברית. שגריר איחוד האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עותייבה (ער'), אמר כי ארצות הברית מילאה תפקיד מכריע בהתקדמות האמירויות ובביטחונה.

חילות הצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חיל האוויר של איחוד האמירויות הערביות
רונדל של חיל האוויר האמירותי

חיל האוויר הוקם ב-1968, ובתחילתו התבסס על מטוסי הוקר האנטר, ואחר כך גם על מטוסי מיראז' 5.[1] חיל האוויר מצויד במטוסי F-4 פנטום וגם F-16, ובשנת 1999 הגיע להסכמה עם ארצות הברית על רכישת 80 מטוסים כאלו. בנוסף מצויד החיל ב-60 מטוסי מיראז' 2000, מטוסי Hawk, ומסוקים צרפתיים. להגנה האווירית יש מערכים של טילי הוק שארצות הברית סיפקה ואימנה את צוותי הצבא.

חיל האוויר של איחוד האמירויות הערביות אחראי להגנה על המרחב האווירי המלא של המדינה.

בחודש נובמבר 2020, כחלק מההשפעות של הסכם איחוד האמירויות הערביות–ישראל התאפשר לחיל האוויר לרכוש כ-20 מטוסי F-35.

חיל הים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצי של איחוד האמירויות מורכב מיותר מ-2000 אנשים, ו-72 כלי שיט.

איחוד האמירויות החזיקה בגדוד של כוח נחתים בשם UAE Marines עד 2011 אז הוא מוזג לתוך המשמר הנשיאותי.

משמר החופים של איחוד האמירויות הערביות - מפקדת משמר החופים של איחוד האמירויות הערביות אחראית בעיקר להגנה על קו החוף של איחוד האמירויות הערביות באמצעות אכיפה של חוקי ים בינלאומיים, בקרת גבולות, פעולות נגד הברחות ושירותים אחרים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 במאי 1976 הוקמה מפקדה כללית וחיל האוויר, צבא היבשה והצי אוחדו תחת דגל אחד ומפקדה ראשית.

לכל אמירות קיים כוח משטרה צבאית פדרלית, תחת הכינוי כוח ההגנה המאוחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]