הלוציגניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןהלוציגניה
מאובן של הלוציגניה

איור משוער של הלוציגניה

תקופה
קמבריון
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: לובופודיה
משפחה: Hallucigeniidae
סוג: הלוציגניה
מינים
  • Hallucigenia sparsa
  • Hallucigenia fortis
  • Hallucigenia hongmeia
שם מדעי
Hallucigenia
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלוציגניה (שם מדעי: Hallucigenia) הוא סוג של חסר חוליות נכחד שלכאורה חי בראשית הפלאוזואיקון במשך הקמבריון, לפני שרוב החולייתנים התפתחו, חלק מהתופעה הנטענת המכונה הפיצוץ הקמבריוני. נטען שהמאובנים שהשתמרו מיצור מוזר זה התגלו בפצלי ברג'ס שבקולומביה הבריטית, קנדה וכן מממצאים מאתר המאובנים בצ'נגג'יאנג שבסין, והוא הוגדר ב-1977 בידי הפלאונטולוג האנגלי סיימון קונווי מוריס, כשפירוש השם הוא: "הזיה", משום שבשחזור שביצע מוריס נע היצור על קוצים שבלטו מבטנו. קודם לכן הוגדר כמין של היצור הקרוב קנדיה (Canadia) בידי צ'ארלס דוליטל וולקוט. הסוג הכיל 3 מינים שונים בגודל ובצורה.

בספרו חיים מופלאים מתייחס הפלאונטולוג סטיבן ג'יי גולד מסגל אוניברסיטת הרווארד לשחזור שביצע סיימון קונווי מוריס להלוציגניה ב-1997, וכתב שהשחזור "כל כך מוזר, קשה כל כך לדמיין כבעל חיים הפועל ביעילות". גולד העלה השערה שההלוציגניה עשויה להיות "נספח מורכב של יצור גדול יותר, שעדיין לא נחשף".[1] רק מאוחר יותר הוכיחו הפלאונטולוגים לארס רמסולד (Lars Ramskold) וחוֹאוּ שְׂייֵנְגוָאנְג[2] שבשחזור של קונווי מוריס הוא הפך את בעל החיים, כששחזר אותו כך שהקוצים על גבו הפכו לרגליים מוזרות, וכי ההלוציגניה השתייכה כנראה למערכה נושאי ציפורניים.

יצור זה שונה ממרבית בעלי החיים המודרניים, ובעבר נחשב לתולעת רב-זיפית אך כיום משויך לקבוצה לובופודיה בה כלולים התולעים נושאות הציפורניים ואולי גם פרוקי הרגליים המודרניים. הוא היה קטן ביותר באורך של 0.5 עד 5.5 ס"מ בלבד. המבנה שלו היה מוזר מאוד ודמה באופן שטחי לרב-רגליים בעל "שיירה" של רגליים פרוקות בעלות סעיפים עליהם לאורך גופו ומעליו התנשאו זיזים ארוכים פרוקים משני הצידיים. הראש כמעט בלתי נראה בשל צורתו המוארכת עם מבנה עיניים פשוטות ביותר ו"לסתות לחי" הקרובות לבטן. יצור מוזר זה אולי ניזון כאוכל רקבובית בדומה לשלשולים ולקיפודי ים או שיכל לצוד בעזרת זרועות פרימיטיביות. קשה לחקור אותו עקב האיברים המיקרוסקופיים המוזרים שהשתמרו לו[דרושה הבהרה]. בנוסף מספר איברים שנראו אצלו התבררו ככתמים נוזליים שהשתמרו במאובנים.

אף על פי שקשה לתאר אותו הוא ידוע ממעל 100 מאובנים משומרים שהתגלו בפצלי ברג'ס וכמה עשרות מאובנים מאתר המאובנים בצ'נגג'יאנג. ככל הנראה היה זה יצור מצליח בתקופתו בימים הקדומים של הקמבריון.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלוציגניה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Gould, S. J. (1989). Wonderful Life. New York: W. W. Norton & Co., p. 157.
  2. ^ Ramsköld L. and Hou Xianguang (1991). "New early Cambrian animal and onychophoran affinities of enigmatic metazoans." Nature 351 (May 16): 225-228.