המידע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המידע
The Information
מידע כללי
מאת מרטין איימיס
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הרפר קולינס, Harmony Books עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1995
מספר עמודים 511 (בעברית)
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת
תאריך 1998
תרגום ורד שוסמן
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001780764
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המידע הוא רומן טרגי-קומי מאת הסופר הבריטי מרטין איימיס. הרומן יצא לאור ב-1995 בבריטניה, ובישראל יצא לאור בשנת 1998 בהוצאת כנרת זמורה ביתן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידע עוקב אחר ניסיונו של ריצ'רד טל, סופר כושל בן ארבעים, לפגוע בידידו הטוב ביותר והנמסיס שלו, גווין בארי, אף הוא סופר. הרצון לפגוע נובע מתחושת עלבון והשפלה, ומרצון לנקום בגורל, אך בעיקר ממשבר גיל הארבעים שבו נמצא ריצ'רד (וכמדומה פוגע בו יותר מאשר בידידו שהוא בדיוק בגילו). ניסיונות הפגיעה נעים בין הקנטות תמימות, הטלת עלבונות עקיפים, פיתוי אשתו של גווין, פגיעה גופנית בו, ולבסוף גם ניסיון פגיעה במוניטין הספרותי שנוצר לו. הניסיונות גורמים לריצ'רד למצוא את עצמו מתעסק עם אנשי העולם התחתון, ביניהם סטיב קוזינס המכונה סקוזי. דמותו של סקוזי היא מהדמויות הראשיות ברומן, ואופיו מהווה ביקורת על החברה הפוסט-מודרנית: הוא צעיר לבן, א-מיני, בעל שאיפה להרס ולמעשי אלימות. בפגישותיו עם ריצ'רד הוא מתמרן אותו לפעול כנגד גווין, אך כל ניסיון פגיעה באחרון מביא לפגיעה חמורה יותר בריצ'רד עצמו.

מלבד הקנאה בגווין, ריצ'רד מתמודד עם כישלונותיו הספרותיים כאשר אף בית הוצאה לא מקבל את כתבי היד שלו, עם בעיות רומנטיות כאשר פירוד מאשתו מאיים עליו בגלל לילה אחד עם המזכירה שלו, ועם בעיות כלכליות כאשר למען הפרנסה הוא נאלץ לכתוב ביקורות על ביוגרפיות וכן כתבה גדולה על ידידו הסופר המצליח.

סגנון ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין איימיס מוערך בשל סגנונו הייחודי ושליטתו הרמה בשפה האנגלית,[1] והמידע נחשב לאחת הדוגמאות הבולטות ליכולות אלו. ריצ'רד טל ויריבו גווין הם שתי דוגמאות קיצוניות לסוגים של סופרים: האחד כותב ביומרנות חסרת תקנה שאינה מאפשרת לו להתפרנס, והשני זוכה בהצלחה ותהילה שהיא לחלוטין חסרת ביסוס. דרך דמותם איימיס מכסה את כל הקשת של חוויית הסופר בעידן המודרני, מתוך קשיי הכתיבה וההוצאה לאור אל התחרות המרה והיהירות האופפת את עולם הפרסום.

התמה המרכזית ברומן היא אותו "מידע" שרודף את ריצ'רד טל בשנתו, המתברר כפרשנותו המיוחדת של איימיס למשבר אמצע החיים - הוודאות הפתאומית של המוות. איימיס ממשיך ברומן זה להתעסק עם דמויות של פושעים ואנשי העולם התחתון דרך אישיותו המטרידה של סקוזי. בנוסף, הנרטיב מפעם לפעם פוסק מעיסוקו בסיפור האנושי ופותח בתיאורים של שלל תופעות קוסמיות המתרחשות באותו זמן. ריחוק פתאומי זה מהאירועים תורם לתפיסת הקטנוניות של דאגותיו של ריצ'רד טל, ואת אי-חשיבותם לעומת תנועתם האדירה של צבירי כוכבים והמוות הבלתי נמנע המחכה לו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Stringer, Jenny. Martin Amis, The Oxford Companion to Twentieth-century Literature in English. Oxford University Press 1996.