המפלגה הליברלית (הממלכה המאוחדת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המפלגה הליברלית
Liberal Party
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1859–1988 (כ־129 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
אידאולוגיות ליברליזם קלאסי, ליברליזם חברתי עריכת הנתון בוויקינתונים
התמזגה לתוך המפלגה הליברל-דמוקרטית
מיקום במפה הפוליטית מרכז-ימין
ארגונים בינלאומיים האינטרנציונל הליברלי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שיעורי התמיכה במפלגות השונות בבריטניה לאורך השנים, באחוזים מכלל הקולות. אחוז התמיכה במפלגה הליברלית בצהוב, במפלגת הלייבור (העבודה) באדום ובמפלגה השמרנית (הטורית) בכחול. שיעור התמיכה בליברלים החל לדעוך בתחילת המאה העשרים, במקביל לזינוק בכוחה של מפלגת הלייבור

המפלגה הליברלית הייתה מפלגה היסטורית בבריטניה. המפלגה קמה באמצע המאה ה-19, מתוך שילוב של המפלגה הוויגית, טוֹרים (שמרנים) מתונים ממחנה רוברט פיל, וקבוצות פוליטיות שמאליות. למן הקמתה ועד אחרי מלחמת העולם הראשונה הייתה המפלגה אחת משתי המפלגות הגדולות, וחלקה את השלטון לסירוגין עם המפלגה השמרנית, תחת הנהגת אישים כויליאם יוארט גלאדסטון ודייוויד לויד ג'ורג'. עמדותיה של המפלגה במהלך ה-19 התרכזו בתמיכה בסחר חופשי, בהפחתת מעורבות הממשלה בכלכלה, בהפחתת כוחן הפוליטי של המלוכה, האצולה והכנסייה של אנגליה, ובהרחבת זכות הבחירה. עמדות אלה נגזרו מן ההשקפה הליברלית, המדגישה את ערך החירות ומבקשת לצמצם את כוחה של המדינה ואת המגבלות שהיא משיתה על האזרחים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הבחירות של 1906, שבהן זכתה בכמעט 60% מן המושבים בפרלמנט, הצליחה המפלגה הליברלית בפעם האחרונה להרכיב ממשלה ללא שותפים. היא המשיכה להחזיק בשלטון גם לאחר מכן, אך כוחה ירד והיא נזקקה להקים קואליציות עם מפלגות אחרות. עם עליית מפלגת הלייבור (העבודה) בשנות העשרים הפכה המפלגה הליברלית לשחקן משנה בזירה הפוליטית וכוחה הלך ונעלם, בין היתר עקב שיטת הבחירות האזורית בבריטניה, שמעצימה את כוחן של שתי המפלגות הגדולות. בבחירות של 1983 ו-1987 התמודדה המפלגה ברשימה משותפת עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, פלג שפרש ממפלגת הלייבור, וב-1988 התאחדו שתי המפלגות למפלגה אחת בשם הליברל-דמוקרטים. גם בגלגול זה לא הצליחה המפלגה (עד 2010) להוות איום משמעותי על שתי המפלגות הגדולות, הלייבור והשמרנים.

חברים שפרשו מן המפלגה הליברלית עקב התנגדותם לאיחוד עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית הקימו מפלגה חדשה הנושאת את שמה של המפלגה הליברלית, אך זו נותרה מפלגת שוליים ללא השפעה ציבורית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המפלגה הליברלית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מפלגות ובנושא הממלכה המאוחדת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.