המרקיז דה לופיטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המרקיז דה לופיטל
Guillaume François Antoine, marquis de L'Hôpital
לידה 1661
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 בפברואר 1704 (בגיל 43 בערך)
פריז, ממלכת צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים צרפת
מקום לימודים האקדמיה הצרפתית למדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות האקדמיה הצרפתית למדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Marie-Charlotte de Romilley de La Chesnelaye (10 ביולי 1688–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
כלל לופיטל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיום פרנסואה אנטואן, המרקיז דה לוֹפּיטָלצרפתית: Guillaume François Antoine, Marquis de l'Hôpital;‏ 16612 בפברואר 1704) היה מתמטיקאי צרפתי. זכה לפרסום בזכות כלל לופיטל, כלל בחדו"א שעוסק בחישוב גבולות שצורתם אינה מוגדרת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דה לופיטל נולד בפריז בירת צרפת. התחתן עם מארי שרלוט דה רומילי. בתחילת חייו הוא תכנן קריירה צבאית, אבל ראייה חלושה גרמה לו לשנות כיוון וללמוד מתמטיקה. הוא פתר את בעיית הברכיסטוכרון, במקביל ובאופן בלתי תלוי פתרו אותה מתמטיקאים נוספים כמו אייזק ניוטון ומורהו של דה לופיטל- יוהאן ברנולי. דה לופיטל מת בפריז והוא בן 43.

דה לופיטל היה גם הראשון שפרסם ספר לימוד על חשבון דיפרנציאלי. הספר, שפורסם בשנת 1696, כולל הרצאות מפי יוהאן ברנולי על הביטוי חסר המשמעות 0/0. הספר הוא למעשה פרסומו הראשון של כלל לופיטל, והסיבה שבגינה הוא נושא את שמו של המרקיז ולא את שמו של ממציאו.

בשנת 1694 לופיטל וברנולי עשו עסקה לפיה לופיטל ישלם לברנולי 300 פרנקים לשנה בתמורה לבלעדיות על תגליותיו של האחרון, אותן הוא פרסם בספר הלימוד שלו. ב-1704, לאחר מות דה לופיטל, פרסם ברנולי את דבר העסקה, וטען להכרה בכך שהוא גילה את כלל לופיטל. ב-1922 נמצאו מסמכים המאשרים את גרסת ברנולי. בכל מקרה, הסיפור לפיו דה לופיטל ניסה לבצע פלגיאט על תגליותיו של ברנולי איננו נכון: ספר הלימוד פורסם תחת מעטה אנונימיות, ובהקדמתו מוזכרת עזרת ברנולי, כמו כן, דה לופיטל מעולם לא טען לאחריות על הכלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המרקיז דה לופיטל בוויקישיתוף