המתווך (סרט, 1998)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המתווך
The Negotiator
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי פ. גארי גריי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דייוויד הוברמן
ארנון מילצ'ן
תסריט ג'יימס דמונקו
קווין פוקס
עריכה כריסטיאן וגנר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים סמואל ל. ג'קסון
קווין ספייסי
דייוויד מורס
ג'ון ספנסר
ג'יי. טי וולש
רון ריפקין
פול ג'יאמטי
מוזיקה גרמה רוול
צילום ראסל קרפנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Regency Enterprises, Mandeville Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 ביולי 1988
משך הקרנה 140 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט באדי קאפ, סרט דרמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $50,000,000
הכנסות $44,547,681
הכנסות באתר מוג'ו negotiator
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המתווךאנגלית: The Negotiator) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת המתח משנת 1998. הסרט בוים על ידי במאי הקולנוע פליקס גארי גריי ומככבים בו סמואל ל. ג'קסון וקווין ספייסי. הסרט צולם בשיקגו וגרמניה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטננט דני רומן (סמואל ל. ג'קסון) הוא מתווך משא ומתן משטרתי בכיר במחלקת המשטרה של שיקגו וחייל לשעבר בצבא ארצות הברית. שותפו של רומן, נייט רוניק (פול גילפויל) מספר לו כי מודיע במשטרה שאת שמו הוא לא חושף בפניו הוכיח לו כי חברים ביחידה שלהם מועלים בכספי קרן הנכות של המשטרה, קרן שדני הוא חבר במועצת המנהלים שלה. נייט מספר לדני שהמודיע שלו לא סיפר על המידע שלו למחלקת חקירות הפנים של משטרת שיקגו מכיוון שלדעתו חברים במחלקה הזו מעורבים גם כן במעילה. כשדני מוזמן לפגישה עם נייט, הוא מגיע למכוניתו ומגלה את גופתו של נייט, שנורה בראשו, והמשטרה שמגיעה מספר שניות לאחר מכן מציבה את דני כחשוד העיקרי שלה ברצח.

מצבו של דני הופך להיות גרוע יותר כאשר חוקר מטעם מחלקת חקירות הפנים, טרנס ניבאום (ג'יי טי וולש), עליו הצביע המודיע של נייט כחשוד בשותפות במעילה, ממונה לחקירת הרצח. לאחר שהאקדח שהרג את נייט נמצא והתגלה כאקדח הקשור למקרה עליו דני עבד בעבר, ניבאום ושאר החוקרים מגיעים לביתו של דני לצורך חיפוש ומוצאים מסמכים המעידים על חשבונות בנק בחו"ל עם סכומי כסף מופקדים שסכומם מתאים לסכומי הכסף שנגנבו מהקרן. דני מתבקש על ידי מפקדו למסור את אקדחו האישי ואת תג המשטרה שלו וחבריו יחידה מפנים לו עורף ומגלים ספקנות לגבי טענותיו לחפותו. כשהוא עומד בפני אישומים אפשריים של רצח ומעילה, דני נכנס בסערה למשרדו של ניבאום ודורש תשובות ממנו מדוע הוא הפליל אותו. כשניבאום מסרב לענות, הוא לוקח כבן ערובה אותו, את העוזרת שלו מגי (סיבואן פאלון הוגאן), את מפקדו הישיר וחברו גראנט פרוסט (רון ריפקין) ואת העבריין והמודיע המשטרתי רודי טימונס (פול ג'יאמטי).

המשטרה מפנה את הבניין ומטילה עליו מצור על ידי היחידה ללוחמה בטרור והאף בי איי, ודני מציב בפניה את תנאיו: למצוא את המודיע ואת הרוצח האמיתי של נייט ולזמן את לוטננט כריס סביאן (קווין ספייסי), מתווך משטרתי מחלק אחר של העיר. דני מאמין שהוא יכול לסמוך על כריס מכיוון שיש לו מוניטין של מתווך שמדבר כמה זמן שנדרש ורואה בפעולה טקטית נגד טרוריסטים כמוצא האחרון בלבד, ומכיוון שהוא שייך למחוז אחר בשיקגו הוא אינו קשור למעילה בקרן הנכות של היחידה של דני. לאחר שהיחידה ללוחמה בטרור מנצלת הזדמנות ומנסה לחדור פנימה, דני מצליח להתגבר עליהם ולוקח שני שוטרים נוספים כבני ערובה ולכאורה הורג אחד מהם. כריס מוצא את עצמו מתעמת עם מפקדי היחידה של דני, ובייחוד עם מפקד היחידה ללוחמה בטרור אדם בק (דייוויד מורס) שמעוניין לפרוץ פנימה ולחלץ בכוח את בני הערובה ולסיים את המצב במהירות, אך כריס מצליח לשכנע את המפקד ולקבל פיקוד זמני על המצב ולמנוע פעולות נוספות כאלה ללא אישורו.

לאחר דיונים עם כריס, דני משחרר את פרוסט בתמורה להחזרת החשמל לבניין שנותק לאחר שהשוטרים האמינו שדני הוציא להורג את אחד מהשוטרים שתפס. בסיועו של רודי ומגי, דני נכנס למחשב של ניבאום ומוצא שם הקלטות ורמזים מצליח להבין כי השוטרים המושחתים הגישו תביעות שווא לקרן הנכות באמצעות אדם משלהם שישב במועצת המנהלים שלה. ההקלטות שדני מוצא במחשב כוללות הקלטות של נייט הנפגש עם המודיע שלו לפני שהוא נרצח. כריס משתמש במידע שדני חושף בפניו וטוען שהוא איתר את המודיע של נייט ומביא אותו בפניו כדי לדון על שחרור בני הערובה. דני מבין שכריס מבלף אותו ושההקלטות של ניבאום חושפות כי נייט בעצמו היה המודיע של המשרד לחקירות פנים.

כשדני מאיים לחשוף את ניבאום לחלון הפתוח ולהפוך אותו לפגיע לאש צלפים, ניבאום נשבר ומודה שנייט נתן לו את ההקלטות וחושף את שמם של שלושה מחברי היחידה של דני (הלמן, אלן וארג'נטו) כשותפים במעילה. ניבאום מודה שכשהוא התעמת עימם הוא קיבל שוחד על מנת שלא לחשוף אותם, ושהם הציעו שוחד גם לנייט אבל הוא סירב ולכן נרצח על ידם. ניבאום מספר כי הוא אינו יודע מי מנהל את המעילה אך טוען כי יש בידיו הקלטות המעידות על אשמתם של שלושת השוטרים. השניים אינם יודעים כי בינתיים שלושת השוטרים נכנסו לחדר דרך תעלות האוורור תחת הטענה לפיה הם מעוניינים להיות מוכנים לפרוץ לחדר במידה ודני יחליט להרוג עוד בני ערובה. לאחר שהם שומעים את וידויו של ניבאום, הם פותחים באש, הורגים את ניבאום ויורים במחשב שלו לפני שהוא יחשוף היכן הסתיר את ההקלטות. דני מצליח להבריח אותם ואת שאר חברי היחידה שפורצים איתם תוך שימוש ברימוני ההלם שהוא לקח משני השוטרים שהוא תפס בניסיון הקודם לחדור לחדר.

כשסוכני האפ בי איי מבינים כי המצב יצא משליטתם של כריס ושל המשטרה המקומית, הם לוקחים פיקוד על המשא ומתן ומדיחים את כריס ומורים על פריצה מלאה לבניין. בזמן שדני מתכונן בפני כניעתו ומעצרו, מגי חושפת בפניו כי ניבאום עבד הרבה ביתו וייתכן ששמר שם את ההקלטות. כריס מגיע ומתעמת עם דני ומזהיר אותו לגבי הפריצה, ודני מספר לו כי השוטרים המושחתים הרגו את ניבאום וכי השוטר שלכאורה נהרג על ידו עדיין חי ומוחזק בחדר צדדי כשפיו חסום. כריס מתחיל להאמין לחפותו של דני ונותן לו הזדמנות להוכיח אותה, ובזמן שצוותי האפ בי איי והמשטרה משתלטים על הבניין ומשחררים את בני הערובה, דני מתחפש ללוחם ביחידה נגד טרור ובורח דרך תעלות האוורור.

דני וכריס מגיעים לביתו של ניבאום אבל אינם מצליחים למצוא במחשבו את ההקלטות. המשטרה מגיעה בעקבותיהם והשוטרים המושחתים נכנסים לבית ומתעמתים עם דני, אך יוצאים החוצה בהוראה של פרוסט שנכנס בעצמו לבית. כריס רואה אותו לוקח מהם אקדח טעון ומבין שהוא מנהל המעילה, המקור בתוך מועצת המנהלים של הקרן והרוצח של נייט. כשפרוסט מנסה לשכנע את דני להסגיר את עצמו, כריס לפתע יורה בדני ולכאורה הורג אותו ומציע לפרוסט להשמיד את הראיות שהוא חשף בתמורה לחלק מהכספים שנגנבו. פרוסט מסכים ומודה בפני כריס לגבי המעורבות שלו ושל שלושת השוטרים האחרים במעילה. כשפרוסט יוצא החוצה, הוא מגלה שכריס רק פצע את דני, שהחזיק בידיו מכשיר קשר משטרתי ובאמצעותו הווידוי של פרוסט שודר לאוזני כל השוטרים. פרוסט, מבין שהוא עומד בפני מעצר, מנסה לירות בעצמו אך נורה בכתפו על ידי בק ונעצר על ידי המשטרה ביחד עם הלמן, אלן וארג'נטו. דני מובל לאמבולנס וכריס מעניק לו את התג שלו ועוזב.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות חיוביות. האתר Rotten Tomatoes נתן לסרט תוצאה של 75%, המבוססת על ידי 56 מבקרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]