הנדידה הגדולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנדידה הגדולה
סוגה סדרות טבע
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 7
הפקה
הפצה דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אנטון סנקו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 60 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק
תקופת שידור מקורית 7 בנובמבר 201020 בנובמבר 2010
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
זברות מצויות נודדות בבוטסואנה.
להקה של פרפרי דנאית מלכותית בנדידה.

הנדידה הגדולהאנגלית: Great Migrations) היא סדרת טבע תיעודית בת שבעה פרקים של ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, אשר שודרה במהלך חודש נובמבר 2010 ועוסקת בנדידת בעלי חיים שונים והאתגרים שעמם הם מתמודדים במהלכה. בארצות הברית שימש אלק בולדווין כקריין הסדרה ובבריטניה הקריין הוא סטיבן פריי.

"הנדידה הגדולה" הייתה אחת מהתוכניות היקרות להפקה והמצליחות של הערוץ, וצולמה במשך מעל שנתיים וחצי בעשרות אתרים בעולם. היא אחת מהתוכניות הנצפות ביותר מבין סדרות הערוץ. הסדרה זכתה בפרס אמי לבידור בפריים טיים על הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר.

על סדרה זו יצא ספר מלווה, גם הוא בהוצאת נשיונל ג'יאוגרפיק.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לארבעת הפרקים הראשונים, המתעדים את נדידת בעלי החיים, ישנם שלושה פרקים מלווים.

  1. נולדו לנוע: הפרק מלווה מיני חיות שונות והצורך שלהם לנדוד, ביניהם נראים סרטנים אדומים באי חג המולד נודדים לעבר הים כדי להתרבות תוך התמודדות בלגיון נמלים צהובות, עדרי זברות וגנואים נודדים אחרי עשב ומושכים טורפים כמו ברדלסים ותניני יאור רעבים, פרפרי דנאית מלכותית במסע שלוקח לארבעה דורות עד השלמתו וראשתן גדול-ראש נודד מעל מיליון ק"מ בחיפושים אחר מזון.
  2. הצורך להתרבות: בפרק זה נראים נדידות לאתרי רבייה שונים, בין השאר של שועלים מעופפים גדולים הנודדים בלהקות ענק כשגוריהם מפתחים כנפיים, באיי פוקלנד נראים מושבות עופות ים כמו פינגווינים מצויצים ואלבטרוסים נאלצים להתמודד עם איום של קרקרות ולצידם מושבות רבייה של פילי ים רגזניים, נמלי גדוד טורפות צועדות בקוסטה ריקה וצילומים נדירים של קובוס הנילוס מציגים מסע הזדווגות קטלני בדרום סודאן.
  3. המירוץ להישרדות: בפרק נראים עדרי זברות וגנואים נודדים מעל 240 ק"מ לעבר האוקוונגו בבוטסואנה כדי לחלץ מינרלים חיוניים. באוקיינוס השקט ניבתנים נודדים הופכים לקורבנות של שינויי אקלים באזור הקוטב, כאשר הם נדחקים לאי גדוש בצפיפות הגורם לרמיסת הצעירים. בויומינג עדרי אנטילוקפרות ממשיכים בנדידתם המסורתית וכן נראה כריש לווייתני הנודד לאורך האוקיינוסים ומוצא השרצת לוטייניים בבליז. ביערות בורניאו עץ פיקוס הפורח פעם בכמה שנים מושך מכל הג'ונגל אוכלי פירות כמו אורנגאוטן בורנאי, גיבון אפור-פרווה וקופי לנגור, קוף חוטמני ומקוק וכן לטאות דואות וקלאוניים.
  4. לזלול או לצום: בפרק נראים הפילים החסונים של מאלי בנדידה הארוכה ביותר של פילים, במהלכה הם מתמודדים עם סופות אבק, יובש וחיפוש אחרי בארות לצד שבטי הטוארג ולהקת ענק של שתאים. עמלצים לבנים נודדים כל שנה מאות קילומטרים בין הוואי למקסיקו כדי לסעוד על דוב ים גואדלופה, ופילי ים ונראה מאבקם הברוטלי בפילי הים. בפלאו נראות להקת מדוזות חסרות ארס ממין Mastigias papua במסעם אחרי השמש ובנהר המיסיסיפי נחיל גדול של בריומאים מגיחים מהמים לרבייה ומושכים טורפים כמו ציפורי שיר. לצדם להקות של עופות מים כמו שקנאים, אווז קנדי, ברבורים, אגמייה אמריקאית, ברכיות ועוד נודדים לאגם כדי לאכול ולהתרבות. קבוצת העופות מושכת טורפים כמו עיטם לבן-ראש ובז נודד.
  5. מאחורי הקלעים: מאחורי הקלעים של הצילומים.
  6. מדעי הנדידה: עובדות מדעיות על נדידת החיות.
  7. קצב החיים: הפרק האחרון הוא פרק מלווה במוזיקה מקורית לצד קטעים מהפרקים הקודמים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]