הנרי ולקם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי ולקם
לידה 21 באוגוסט 1853
Almond, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 ביולי 1936 (בגיל 82)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Sir Henry Solomon Wellcome עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה University of the Sciences in Philadelphia עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Syrie Maugham (19011909) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • honorary Fellow of the Royal College of Surgeons (10 במרץ 1932)
  • Knight Bachelor עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי ולקםאנגלית:Henry Solomon Wellcome;‏ 21 באוגוסט 185325 ביולי 1936) היה יזם תרופות אמריקאי - בריטי. הוא הקים את חברת התרופות Burroughs Wellcome & Company עם עמיתו Silas Burroughs בשנת 1880,[1] שהיא אחת מארבע החברות הגדולות שיתמזגו בסופו של דבר ליצירת GlaxoSmithKline. בצוואתו השאיר הון עתק לפרויקטים של צדקה, הון ששימש להקמת קרן וולקם, אחת מארגוני המחקר הרפואי הפרטיים הגדולים בעולם. בנוסף היה אספן נלהב של חפצים ומכשירים רפואיים הנמצאים כיום במוזיאון המדע בלונדון, ומבחר קטן מהם מוצג באוסף וולקם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוקן משפחתי של משפחת וולקם 1875–1877. הנרי עומד משמאל. צלם לא ידוע. The Wellcome Collection, לונדון

וולקם נולד בבקתת עץ בספר האמריקאי, מקום שיהפוך מאוחר יותר לאלמונד, ויסקונסין, לכומר ס.סי. וולקם, מיסיונר נודד שנסע והטיף בעגלה מקורה, ולמרי קרטיס וולקם. להנרי הצעיר היה עניין ברפואה, במיוחד בשיווק מוצרים שונים. התכשיר הראשון שניסה לשווק בגיל 16 היה דיו בלתי נראה (למעשה רק מיץ לימון), אותו פרסם בעיתון הרלד של גרדן סיטי, מינסוטה. הוא גדל תחת חינוך דתי קפדני. אביו היה חבר פעיל בכנסייה האדוונטיסטית השנייה ובונה חופשי. הנרי הבוגר למד רוקחות, ותחת הרושם הגדול שהשאירו בו סיפורי מגלי ארצות ומטיילים נועזים חיפש דרך לאריזה של חומרי תרופות במסעות.[2]

יזם ומנהל בתחום הרוקחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי וולקם בשנת 1880

בשנת 1880 עבר הנרי וולקם עם עמיתו סילס בורוז ללונדון, שם הקימו חברת תרופות, גלקסו סמית' קליין. בתקופה זו חומרי תרופות שווקו בצורה של אבקות או תמיסות שדרשו מדידה ושקילה, והקשו על נטילה של כמות מדויקת של החומר. צמד היזמים הציגו לשוק האנגלי לראשונה מכירת התרופות בצורת טבליות תחת הסימן המסחרי "Tabloid" משנת 1884. הפיתוח היה של וויליאם ברוקדון (אנ'), צייר נלהב, שהמציא מכשיר לדחיסת אבקות. במקור התכוון ברוקדון לדחוס עופרת לעפרונות, אבל צמד היזמים ראה את הפוטנציאל האדיר בשוק התרופות, שכרו את ברוקדון ופיתחו את הגלולה התרופתית. בכך איפשרו לראשונה שיווק תרופות בכמות מדויקת ונוחה לנשיאה לשימוש קל בכל מקום, כפי שאנו מכירים היום. החברה בורוז ווולקם פיתחה גם את השיווק הישיר לרופאים, על ידי הענקה של דוגמאות חינם. ב-1895 מת בורוז בגיל 48, והותיר את החברה בידי הנרי וולקם. החברה פרחה ווולקם הקים מספר מעבדות מחקר הקשורות למחקר ביו-רפואי ולפיתוח תרופות. כחלק מהפילוסופיה של וולקם הוא דגל בחופש אקדמי לחוקרים העובדים במעבדות, ללא לחץ כלכלי להצלחה מסחרית. ב-1904 כתב:

"I want the work in these laboratories to be done on the highest scientific lines and with such thoroughness and precision that it "will stand the test of time and the keenest criticism."

גישה זו שלו איפשרה לו לגייס למעבדות וולקם מדענים מעולים מהאקדמיה. הבולט שבהם אולי היה הנרי דייל שהיה בין חלוצי המחקר על המוליכים העצביים, ועל מחקרו זה שהתבצע בחלקו הגדול במעבדה של וולקם קיבל את פרס נובל בשנת 1936. בשנת 1924 וולקם איחד את כל פעילותו המסחרית והלא מסחרית בחברת אחזקות אחת, The Wellcome Foundation Ltd.[3]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי וולקם ואשתו סירי, כ. 1902. צלם לא מוכר. The Wellcome Collection, לונדון

בשנת 1901 נישאה וולקום לגוונדולין מוד סירי ברנרדו, בתו של מייסד בתי היתומים תומאס ג'ון ברנרדו. היה להם ילד אחד, הנרי מאנטי וולקם, יליד 1903, שנשלח להורים אומנה בגיל שלוש בערך. הוא נחשב לחולני באותה תקופה, והוריו בילו זמן רב בנסיעות.[4] הנישואים לא היו מאושרים, ובשנת 1909 נפרדו בני הזוג. לאחר מכן ניהלה סירי (כפי שהיא הייתה ידועה) כמה רומנים, כולל עם איל הכלבו הארי גורדון סלפרידג', והסופר וויליאם סומרסט מוהם לו הרתה את הילדה מרי אליזבת ומאוחר יותר נישאה. וולקם תבע גירושין ב-1915, ורשם את מוהם כמגיב שותף. המשפט משך תשומת לב ציבורית ניכרת שהוא ניסה בעבר להימנע ממנה. סירי מעולם לא ערערה על המשמורת של הנרי על ילדם, הנרי.[5]

ב-1910 הפך וולקם לאזרח בריטי. בשנת 1928 הוא מונה לסגן נשיא כבוד של החברה לחקר ימי.[6] ב-1932 קיבל תואר אבירות, ובאותה שנה מונה לעמית כבוד של הקולג' המלכותי למנתחים של אנגליה. הוא מת מדלקת ריאות בלונדון בשנת 1936, בגיל 82, לאחר ניתוח. לאחר מותו נוסדה קרן וולקם לניהול עזבונו ומורשתו.[7]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצוואתו העניק וולקם את מלוא הון המניות של החברה שלו לנאמנים בודדים במטרה להשתמש בכסף שהשאיר לקידום בריאות האדם ובעלי החיים. קרן וולקם היא כיום אחד מארגוני הצדקה הביו-רפואיים הפרטיים הגדולים בעולם.[8]

הביוגרפיה הראשונה של וולקם הוזמנה על ידי קרן וולקם בשנת 1939, אבל נאמני הקרן לא היו מרוצים מהטיוטה הסופית שהוצגה להם ב-1942 והביוגרפיה מעולם לא התפרסמה. הטיוטה קיימת בספריית וולקם וניתן להיעזר בה באופן חופשי. הביוגרפיה של וולקם נכתבה לבסוף על ידי רוברט רודס ג'יימס והתפרסמה ב-1994. ב-2009 התפרסם ספר נוסף בשם An Infinity of Things: How Sir Henry Wellcome Collected the World, שנכתב על ידי פרנסס לרסון והתפרסם בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד.

אוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי וולקם היה אספן נלהב. תחום האספנות העיקרי שלו היה כל מכשיר או חפץ הקשור ברפואה, כשהוא מתכוון להקים "מוזיאון של האדם". בין החפצים שרכש לאוסף שלו נמצאת מברשת השיניים של נפוליאון, המוצגת היום באוסף וולקם. בזמן מותו כלל האוסף שלו למעלה ממיליון חפצים, מהם כ-125,000 הקשורים ברפואה.

בנוסף היה וולקם ארכאולוג חובב. במהלך שנים רבות חפר את האתר של ג'בל מויה (אנ') בסודן, כשהוא שוכר למעלה מ-4000 פועלים לחפירות. הוא היה גם אחד מהראשונים לצלם מאוויר אתרים ארכאולוגיים, כשהוא משתמש בעפיפון מיוחד. חלק מהצילומים האלה קיימים היום בספריה של וולקם.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מאולמות מוזיאון האוסף של וולקם, לונדון
מודל אנטומי של אישה מפוסל בשן, שימש באירופה להוראה במאה ה-17. מאוסף וולקם.
איש רפואה משבט הנבחו, ארצות הברית. צילום משנת 1900 על ידי אדוורד קרטיס. מאוסף וולקם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנרי ולקם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History of the Burroughs Wellcome Fund (אורכב 06.04.2010 בארכיון Wayback Machine) bwfund.org.
  2. ^ "Sir Henry Wellcome: philanthropist, scientist and Freemason" (באנגלית). אורכב מ-המקור ב-21 בפברואר 2022. נבדק ב-3 בפברואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Burroughs, Wellcome and Co – Graces Guide". gracesguide.co.uk (באנגלית). נבדק ב-3 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Metcalf, Pauline (2010). Syrie Maugham: Staging glamorous interiors. Acanthus Press. p. 15.
  5. ^ Metcalf (2010). Syrie Maugham. p. 16.
  6. ^ Murphy, Hugh; Oddy, Derek J. (2010). The Mirror of the Seas: A Centenary History of the Society for Nautical Research. London: Society for Nautical Research. p. 41.
  7. ^ "History of Wellcome | Wellcome". wellcome.ac.uk (באנגלית). נבדק ב-3 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Wellcome Trust funds rose by £1.7bn last year". נבדק ב-3 בפברואר 2017. {{cite news}}: (עזרה)