הנרי פיצרוי, דוכס גראפטון הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי פיצרוי, דוכס גראפטון הראשון
Henry Charles FitzRoy
לידה 28 בספטמבר 1663
לונדון, ממלכת אנגליה ממלכת אנגליהממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 באוקטובר 1690 (בגיל 27)
קורק, ממלכת אירלנד ממלכת אירלנדממלכת אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Church of St Genevieve, Euston עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Isabella FitzRoy, Duchess of Grafton (1 באוגוסט 1672–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית סטיוארט
אב צ'ארלס השני, מלך אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Barbara Palmer, 1st Duchess of Cleveland עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Charles FitzRoy, 2nd Duke of Grafton עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
אביר הבירית (1680) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי פיצרוי, דוכס גראפטון הראשון, (באנגלית: Henry FitzRoy, 1st Duke of Grafton‏; 28 בספטמבר 16639 באוקטובר 1690) היה בנם הבלתי חוקי של צ'ארלס השני, מלך אנגליה ופילגשו ברברה וילייר. כמפקד צבאי, הנרי פיצרוי מונה לקולונל של משמר הגרנדירים ב-1681 ולתת האדמירל של אנגליה בין השנים 1682 ל-1689. הוא נהרג בהסתערות על קורק במהלך המלחמה הוויליאמית באירלנד ב-1690.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי פיצרוי, שנולד לברברה וילייר, רוזנת קסלמיין בשנת 1663, היה בנו לא חוקי של צ'ארלס השני, מלך אנגליה, השני מברברה וילייר. אמו הייתה בתו של ויליאם וילייר, ויקונט גרנדיסון השני, קולונל של אחד הגדודים של המלך צ'ארלס הראשון שנהרג בפעולה במהלך מלחמת האזרחים. ב-1 באוגוסט 1672, בהיותו בן תשע, נערכו נישואיו לאיזבלה בת החמש, בתו ויורשתו של הנרי בנט, הרוזן הראשון מארלינגטון. טקס בנישואים התקיים ב-4 בנובמבר 1679 שג'ון אוולין ראה ותיאר אותו ביומנו כ"נאה במיוחד, העולה בהרבה על כל יורש אחר של המלכים". בזמן נישואיו, הנרי פיצרוי קיבל את התארים ברון סודברי, ויקונט איפסוויץ' ורוזן יוסטון. בשנת 1675, הוא קיבל את תואר דוכס גראפטון, וצ'ארלס השני הפך אותו לאביר מסדר הבירית ב-1680. הוא מונה לקולונל של משמר הגרנדירים ב-1681.

פיצרוי חונך כמלח והשתתף במצור על לוקסמבורג ב-1684. באותה שנה, הוא קיבל צו להחליף את סר רוברט הולמס כמושל האי וייט, כאשר האחרון הואשם בגיוס שווא. עם זאת, הולמס זוכה על ידי בית המשפט הצבאי ושמר על תפקיד המושל. ב-1686 הוא הרג את ג'ון טלבוט, אחיו של הרוזן משרוסברי, בדו-קרב, לאחר שטלבוט דיבר אליו ב"שפה לא נאה ומעוררת". הוא מונה לתת-אדמירל הים הצר בין השנים 16851687 בהכתרתו של ג'יימס השני, מלך אנגליה, גראפטון היה הלורד הקונסטבל העליון. במהלך המרד של הדוכס ממונמות' הוא פיקד על הכוחות המלכותיים בסאמרסט. עם זאת, הוא פעל מאוחר יותר עם ג'ון צ'רצ'יל, והצטרף לוויליאם מאורנז' כדי להדיח את המלך במהפכה המהוללת של 1688.

פיצרוי מת באירלנד בשנת 1690 מפצע שהתקבל בהסתערות על קורק בזמן שהוביל את כוחותיו של ויליאם, בגיל 27. גופתו הוחזרה לאנגליה לקבורה - כשכמה איברים פנימיים הוסרו ונקברו (בבלינטמפל, קורק) כדי לשמר את שרידיו להובלה.

באוקטובר 1697 נישאה אלמנתו לסר תומאס הנמר, ברון צעיר בפלינטשייר, שהפך ליושב ראש בית הנבחרים ולאוטוריטה על יצירותיו של ויליאם שייקספיר. היא מתה בשנת 1723.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]