הסטר ת'רייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסטר ת'רייל
Hester Thrale
ת'רייל באיור משנת 1781.
ת'רייל באיור משנת 1781.
לידה 27 בינואר 1741
קרנארבונשייר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2 במאי 1821 (בגיל 80)
קליפטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Tremeirchion עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • הנרי ת'רייל (11 באוקטובר 1763–?)
  • גבריאל מאריו פיוצי (יוני 1784–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים הסטר מריה אלפינסטון, פנלופה ת'רייל, סופיה ת'רייל, ראלף ת'רייל, פרנסס אנה ת'רייל, ססיליה מרגרטה ת'רייל, סוזאנה אראבלה ת'רייל, אנה מריה ת'רייל, אליזבת ת'רייל, פרנסס ת'רייל, הנרי סלסברי ת'רייל, הסטר סופיה ת'רייל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הסטר ת'רייל ובתה, ציור משנת 1777.

הסטר לינץ' ת'רייל[1]אנגלית: Hester Lynch Thrale; ‏27 בינואר 1741 -2 במאי 1821[2]) הייתה אשת חברה בריטית, פטרונית אמנויות, ומחברת יומנים ומכתבים. יומניה ומכתביה הם מקור חשוב לתולדות חייו של סמואל ג'ונסון ולחיי החברה האנגלית במאה ה־18.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ת'רייל נולדה בקרנארבונשייר, ויילס, למשפחת סולסברי (Salusbury), אחת ממשפחות האצולה הכפרית הבולטות בוויילס באותה תקופה. היא צאצאית ישירה של קתרין מבריין (אצילה ולשית בת המאה ה-16). אביה היה ג'ון סולסברי (נוסע, מחבר יומנים, ממיישבי קנדה).

הבית סטרת'ם פארק

לאחר שאביה ירד מנכסיו בשל ההשקעה בעיר הליפקס בחבל נובה סקוטיה בקנדה, שהיה בין מייסדיה, נישאה הסטר לבעל מבשלת שיכר עשיר בשם הנרי ת'רייל, ב-11 באוקטובר 1763, בלונדון. הזוג הביא לעולם 12 ילדים, והתגורר באחוזה בשם סטרת'ם פארק, בפרברי לונדון. נישואיהם לא היו מאושרים. בתם הבכורה, הסטר מריה אלפינסטון הועלתה לימים לדרגת ויקונטית.

לאחר נישואיה, הייתה ת'רייל חופשייה לעשות ולהתרועע ככל שעלה על רוחה. הודות לעושרו של בעלה, הצליחה להתערות בחברה הגבוהה בלונדון, והכירה בין היתר את סמואל ג'ונסון, ג'יימס בוזוול, אוליבר גולדסמית'. ג'ונסון ביקר בוויילס כמה פעמים בחברת ת'רייל. בשנת 1775 חיבר שני שירים לכבודה, האחד לציון יום הולדתה ה-35,[3] והשני שיר ידידות בלטינית.[4] היא הייתה דמות בולטת בדור השני של מעגל הבלוסטוקינג.

לאחר מות בעלה, באפריל 1781, התאהבה ת'רייל באיטלקי בשם גבריאלֶה מאריו פְּיוֹצי, מורה למוזיקה, ונישאה לו ביולי 1784. זה גרם לקרע ביחסיה עם ג'ונסון, אשר אוחה באופן שטחי בלבד זמן קצר לפני מותו. עם בעלה השני, עקרה ת'רייל לכפר בצפון וויילס, ולמשך זמן מה עסקה בקדחתנות באילן היוחסין שלה, ובחנה אפשרות לתבוע בעלות על אדמות בקנדה שהיו בחזקת אביה בשעתו.

לאחר מות ג'ונסון, פרסמה קובץ בשם Anecdotes of the Late Samuel Johnson ‏(1786), וכן אוסף מכתבים שהחליפה עמו. שני החיבורים הללו, יחד עם יומניה שנקראו "ת'ראליאנה" ושפורסמו רק בשנת 1949, משלימים את התמונה החסרה שמצטיירת מן הביוגרפיה המפורסמת של בוזוול על ג'ונסון. ג'ונסון הרבה לדור אצל משפחת ת'רייל, וזכה לחדר משלו, מעל הספרייה הביתית, שם עבד על חיבוריו השונים.

בשנת 1801, פרסמה חיבור היסטוריה פופולרית בשם Retrospection, אשר ביקש לכסות "את אלף ושמונה מאות השנים האחרונות". החיבור לא זכה לחסדי הביקורת בת הזמן, וחלק מהמבקרים ביטאו במפורש את סלידתם מעיסוק של נשים בתחום ההיסטוריה. לימים, זכה החיבור לקבלה אוהדת יותר: לפי המילון הביוגרפי הלאומי של אוקספורד, היו שקראו אותו כהיסטוריה פמיניסטית, והדגישו את עיסוקה של ת'רייל בתיאור שינויים במנהגים ובהליכות, ככל שהשפיעו על נשים; היו שראו בחיבור מבשר של הגישה המרקסיסטית להיסטוריה, ומצאו אצל ת'רייל דיון מוקדם בחיפצון: "מכונות חיקו בני תמותה עד לשלמות מעבר למקווה, ובני אדם גילו שהם עצמם מכונות".[5]

הסטר פיוצי נפטרה ב־16 במאי 1821 בקליפטון, פרוור בבריסטול, עקב סיבוכים לאחר שמעדה, והיא קבורה לצד בעלה בכפר בצפון וויילס.[5] ידידתה, הסופרת והמחזאית פאני ברני, ספדה לה והשוותה את ת'רייל למאדאם דה סטאל.

המחזאי והסופר האירי סמואל בקט שאב מיומניה של ת'רייל ומן ה"אנקדוטות" כדי להציג את יחסיה עם ג'ונסון באחד ממחזותיו המוקדמים, Human Wishes, שאותו זנח לאחר שהשלים רק מערכה אחת (יצא באוסף Disjecta).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסטר ת'רייל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לפני נישואיה הסטר לינץ' סולסברי, ולאחר שנישאה בשנית, הסטר לינץ' פיוצי
  2. ^ התאריכים לפי לוח השנה הגרגוריאני.
  3. ^ נוסח השיר (אנגלית), באתר משפחת ת'רייל.
  4. ^ נוסח השיר (לטינית ואנגלית), באתר משפחת ת'רייל.
  5. ^ 1 2 הערך על ת'רייל במילון הביוגרפי הלאומי של אוקספורד (נדרש מנוי).