לדלג לתוכן

הפרפקטור הפרטוריאני של איטליה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפרפקטור הפרטוריאני של איטליה
Praefectura praetorio Italiae
הפרפקטורים הפרטוריאנים של האימפריה הרומית בשנת 395
ממשל
שפה נפוצה לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיר בירה רוונה
גאוגרפיה
יבשת אירופה
היסטוריה
ישות קודמת איטליה הרומית
ישות יורשת ממלכת איטליה
האקסרכיה של רוונה
ממלכת הלומברדים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפרפקטור הפרטוריאני של איטליהלטינית: Praefectura praetorio Italiae, בצורתו המלאה (עד 356) praefectura praetorio Italiae, Illyrici et Africae היה אחד מארבעת הפרפקטורים הפרטוריאניים שאליהם חולקה האימפריה הרומית המאוחרת. היא כללה את חצי האי האיטלקי, מערב הבלקן, מחוזות הדנובה וחלקים מצפון אפריקה. מושב הפרפקטור עבר מרומא למדיולאנום ולבסוף לרוונה.

מבנה והיסטוריה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרפקטור הוקם בחלוקת האימפריה לאחר מותו של קונסטנטינוס הגדול בשנת 337, והורכב מדיוקסיות. בתחילה היו אלו דיוקסיית אפריקה, דיוקסיית איטליה, דיוקסיית פאנוניה, דיוקסיית דאקיה ודיוקסיית מקדוניה (השתיים האחרונות התאחדו עד 327 לערך בדיוקסיית מואסיה). בסופו של דבר פוצלה דיוקסיית איטליה לשניים, דיוקסיית איטליה הפרברית (Italia suburbicaria: "איטליה מתחת לעיר", המכונה גם "דיוקסיית העיר רומא") ודיוקסיית איטליה האנונרית (Italia annonaria: "איטליה שירות האספקה").

בשנת 347 הוקמה הפרפקטור הפרטוריאני של איליריקום, הכולל את הדיוקסיות של פאנוניה, דאקיה ומקדוניה. Vulcacius Rufinus היה הפרפקט בשנים 347352. הפרפקטור החדש בוטל בשנת 361 על ידי יוליאנוס והוקם מחדש בשנת 375 על ידי גרטיאנוס. שטחה היה שנוי במחלוקת בין שני חצאי האימפריה, עד לחלוקה הסופית בשנת 395, אז פוצלה דיוקסיית פאנוניה מאיליריקום והתחברה לאימפריה המערבית ולמחוז איטליה בתור דיוקסיית איליריקום.

למרות סופה של האימפריה המערבית בשנת 476, המדינות היורשות הגרמניות תחת אודואקר ותיאודריך הגדול המשיכו להשתמש במנגנון המנהלי הרומי, כמו גם להיות נתינים נומינליים של הקיסר המזרחי בקונסטנטינופול. הפרפקטור שרד, ונפל שוב לידיים רומיות לאחר המלחמה הגותית של יוסטיניאנוס. עם זאת, עם הפלישה הלומברדית ב-568, השלטון הרומי הצטמצם לשטחים מפוצלים ומבודדים, והפרפקטור הוחלף עם האקסרכיה של רוונה, שהוקם על ידי הקיסר מאוריקיוס.

עם זאת, קיים תיעוד של הפרפקטורים עד למאה ה-7. התיעוד האחרון הוא משנת 639, וזוג חותמות הנושאות את התואר אפרכוס ("פרפקט" ביוונית) שרדו מסוף המאה ה-7, אם כי הוצע כי הם טעות הדפסה במקום exarchos ("אקסרך").

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]