הקוסם מארץ ים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקוסם מארץ ים
מידע כללי
מאת אורסולה ק. לה גווין
איורים רות רובינס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות ארץ ים עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Parnassus Press
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1968 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 205 (אנגלית)
240 (עברית, 1985)
208 (עברית, 2023)
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה-ביתן (הוצאה מקורית, 1985)
הוצאת הכורסא (מהדורה מחודשת, 2023)
תרגום תמי כץ-מושיוב (1985)
תומר בן אהרון (2023)
פרסים
  • פרס לואיס קרול (1979)
  • Boston Globe–Horn Book Award עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
הספר הבא הקברים של אטואן עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000384014
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקוסם מארץ יםאנגלית: A Wizard of Earthsea) הוא ספר פנטזיה מאת אורסולה קרובר לה-גווין משנת 1968, המספר את סיפור התבגרותו של גֵד, הידוע בכינויו "נץ", קוסם צעיר, שעתיד להפוך לגדול הקוסמים בארץ ים. הספר הוא הראשון בסדרה של שישה ספרים: "סדרת ארץ ים". חלקה הראשון של הסדרה יצא כטרילוגיה בשנות ה-1970, וההמשכים, שלא תורגמו לעברית, יצאו מאוחר יותר (Tehanu ו-The Other Wind, בתרגום חופשי: "טהנו", "הרוח האחרת" בהתאמה). הספר יצא לאור בעברית לראשונה בשנת 1985 בהוצאת זמורה-ביתן, ובשנית בשנת 2023 בתרגום תומר בן אהרון בהוצאת הכורסא.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל באחד האיים בארץ ים, עולם פנטזיה המורכב רובו ככולו מאיים קטנים וגדולים. באי, ששמו גונט, מתגורר ילד בשם דוּני עם אביו הנפח וששת אחיו בכפר קטן ומבודד בשם עשרה אלמונים. אמו נפטרה כשנה לאחר לידתו, ודוני גדל והפך לילד חצוף ופוחח, שעוסק בעיקר ברעיית עזים.

מאוחר יותר, כשהתחזק, הכריחו אביו לעבוד כשוליה במפחתו. נראה כי אובדן אימו ויחסו הקשה של אביו כלפיו גרם לדוני להתחמק מעבודתו ולשוטט באי.

לאחר מות אימו גידלה את דוני דודתו הידעונית (מכשפה) ודאגה לכל מחסורו כתינוק. יום אחד שמע אותה קוראת חרוז קסמים לעבר עז שסירבה לרדת מגגו של בניין. מאוחר יותר, ניסה את אותו חרוז על העזים אותן רעה, מבלי שידע את משמעותו. לחש זה גרם לעזים להתקרב אליו יותר ויותר ולהצטופף סביבו. דוני נבהל, והחל לרוץ אל עבר הכפר, שם שחררה אותו דודתו מהלחש.

באותו רגע מבינה דודתו של דוני שיש לו כוחות קסמים, והיא מתחילה ללמדו לחשים פשוטים. אחד מהלחשים שלמד ממנה אפשר לו לזמן אליו חיות. החיה שאהב לזמן יותר מכל החיות הייתה נץ, ופעמים רבות ראו אותו חבריו מתהלך עם נץ על כתפו. כך קיבל דוני את כינויו, "נץ", ואילו שמו המקורי נשכח.

יום אחד, כשתוקפים את האי חיילים מהקיסרות הקרגית (קיסרות המונה ארבעה איים במזרח ארץ ים, ותושביה נחשבים לברברים ותוקפניים בעיני תושבי האיים) משתמש דוני באחד מהלחשים שלמד ואורג ערפל כבד ברחובות הכפר, בו הוא יוצר דמויות צללים מרתיעות. התוקפים הלבושים בשריון כבד מתבלבלים ולא מוצאים את דרכם בערפל, מה שמאפשר להתנגדות הקטנה שארגן אביו להדוף אותם מהכפר, ומאוחר יותר מהאי עצמו.

הסיפור על הנער שהבריח את התוקפים מהקיסרות הקרגית מתפשט במהרה בכל גונט, ומגיע לאוזניו של אחד הקוסמים הגרים באי, אוגיון השתקן, המג (הקוסם) של רה-אלבי, שידוע בכך שהצליח להרגיע רעידת אדמה קטלנית שאירעה באי כמה שנים קודם. המג מחליט לקחת את דוני תחת חסותו, ולהעניק לו את שמו האמיתי, גֵּד (Ged).

גד מואס במהרה בדרך הלימוד של אוגיון, אשר נוקטת בהבנת העולם, וכרוכה בלימוד שיטתי ומייגע של החיים היומיומיים, משום שהוא טוען כי אינו לומד מספיק מהר, והוא משתוקק להיות קוסם במהרה; אוגיון, על אף תשובתו "עוד לא גילית מה אני מלמד", מציב בפניו את הבחירה בין ההישארות לבין האפשרות לשלוח אותו לאי בֶּצֵר, בו ממוקם בית הספר הגדול ביותר בארץ ים לקסמים. גד בוחר באפשרות השנייה, אשר נראית לו כמבטיחה יותר כוח ותהילה, ומפליג אל בצר באנייה "צל". גד מהיר הקליטה מצטיין בלימודיו בבית הספר, ובמהרה מגיע לרמה גבוהה יותר משאר חבריו. בבית הספר הוא פוגש את מי שיהפוך להיות חברו הטוב ביותר, בָּקְיָה, וחונך בשם יָשְפֵה, שכבר מימיו הראשונים של גד באי מתגלעת ביניהם יריבות.

בשנתו השנייה בבית הספר, מגיע הסכסוך בין גד וישפה לשיאו והם פותחים בדו-קרב של קסמים, במהלכו נענה גד לאתגר של ישפה, וכשהוא מונע על ידי גאוותו ושנאתו, הוא מעלה באוב את רוחה של אלפרן, אחת הדמויות העתיקות מההיסטוריה של אנלד (אחד האיים העתיקים ביותר בארץ ים). במעשהו זה משחרר גד צל על פני העולם, שמתנפל עליו ופוגע בו אנושות, מותיר על פניו צלקות שיישארו לכל חייו. הצל מוברח מהאי על ידי הרב-מג נֶמֵרֵל, מנהל בית הספר, שמת מאפיסת כוחות לאחר שהשקיע אותם בגירוש הצל מבצר.

גד מתאושש רק חודשים רבים לאחר המקרה, וממשיך ללמוד בבית הספר לאחר שיחה עם הרב מג החדש, גנשר; אך הפעם אינו קל ומהיר תפיסה כפי שהיה, והלימודים אורכים לו זמן רב. בסופו של דבר מקבל גד את מטה הקסמים שלו, ויוצא לעולם הגדול על אף פחדו מהצל שעדיין נמצא בעולם ורודף אותו.

במשימתו הראשונה, נשכר גד לקוסם על ידי קבוצת איים דלה, ולאחר שהות שם מחליט לצאת אל האי פנדור, שם שוכן דרקון אדיר המפיל את חיתתו על יושבי האיים; בימיו של גד אין עוד אשפי דרקונים, המסוגלים לשוחח עם הדרקונים, אך גד יוצא באומץ למשימת ההתאבדות שלו, שנועדה למנוע מהדרקון את הכניסה אל האיים. בעזרת תחבולה מנחש גד את שמו האמיתי של הדרקון, אשר גילויו נותן בידיו של גד שליטה בו, ומצליח להכניע אותו ולהשביע אותו שלא יעזוב את אי מגוריו לעולם, ולא יטריד איים אחרים. במהלך שיחתם, הדרקון מייעץ לגד ללמוד את שמו האמיתי של הצל, שכן רק כך יביס אותו.

לאחר מכן, מכיוון שאינו יודע מה לעשות, מחליט גד לחזור לבצר, אך הכוחות העתיקים שמגנים על האי מפני כוחות אופל לא מאפשרים לו להיכנס, שכן הצל כבר כרוך בעקבותיו, והוא נאלץ לפנות לנמל אחר, על האי אוסקיל. שם תוקף אותו הצל בפעם השנייה. הצל קורא בשמו האמיתי - גד - ומכניע אותו, ורק ברגע האחרון בורח גד למצודה גדולה, חצר המלכות של הטרנון, שנדמית לו כמקום מבטחים.

הקוסם הצעיר מגלה כי במצודה שוכן כוח קדמון שנקרא אבן הטרנון. הכוח שבאבן כמעט משעבד אותו לרצונו, והוא נמלט בעור שיניו בצורת נץ, וחוזר אינסטינקטיבית לנקודת ההתחלה, אל מורהו הראשון, אוגיון, שמייעץ לו להפסיק לברוח ולהתחיל לרדוף אחר הצל. כך יוצא גד למרדף אחרי הצל אל סוף העולם. במהלך המסע נפגש גד עם בקיה, שמצטרף אליו למסע. הם מדרימים עוד ועוד, עד האי האחרון ומעבר לו, שם נאבק גד בצל בפעם האחרונה.

במאבק הסופי, מבין גד ששמו האמיתי של הצל הוא שמו שלו, גד, ושהצל הוא בעצם חלק ממנו. שניהם אומרים בו זמנית את השם "גד", ומתאחדים לישות אחת. בכך לא ניצח גד את הצל, ולא נוצח על ידו, אלא התאחד עמו.

'הצל'[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדרכה של הסופרת לה-גווין, שמרבית ספריה מתכתבים עם רעיונות פסיכולוגיים, סוציולוגיים, ופילוסופיים, הספר מושפע מרעיונותיו של הפסיכיאטר קרל גוסטב יונג בדבר תפקידו של 'צד הצל' במבנה האישיות, ותהליך ההתמודדות וההכלה שלו. המסע אותו עובר גד במאבקו כנגד הרוע, הוא בראש ובראשונה מסע להתמודדות עם הרוע הפנימי שבו, המקבל את תצורתו הספרותית של 'הצל', אשר נוצר מתוך ההיבריס של גד הצעיר, ולאחר מכן רודף אותו, נרדף על ידו, ולבסוף - מוכל בו, כשהוא קורא לו בשמו-שלו ומתאחד עימו.

המשכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר "הקוסם מארץ ים" הוא הספר הראשון מתוך טרילוגיית ארץ ים: "הקברים של אטואן" ו-"החוף הרחוק ביותר" שממשיכים לספר את סיפורו של גד, ומתארים את קורותיו לאחר שהפך לרב-מג של כל איי העולם. בשנת 1991 הוסיפה לה-גווין ספר נוסף בטרילוגיה בשם "טהאנו", ובשנת 2001 נוספו לו שני המשכים נוספים בשם "הרוח האחרת" ואוסף הסיפורים "אגדות מארץ ים". שלושתם טרם תורגמו לעברית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקוסם מארץ ים בוויקישיתוף