לדלג לתוכן

הקורבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקורבן
Offret
The Sacrifice
בימוי אנדריי טרקובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אנדריי טרקובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אנדריי טרקובסקי, מיכל לסצ'ילווסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלנד יוספסון
Sven Wollter
Valérie Mairesse
Allan Edwall
סוזן פליטווד
Birgit Carlstén עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה יוהאן סבסטיאן באך עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סוון ניקוויסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שוודיה, צרפת, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Sandrew Metronome, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 במאי 1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 149 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט שוודית, אנגלית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקורבןאנגלית: The Sacrifice, בשוודית: Offret) הוא סרט דרמה בריטי-שוודי משנת 1986, בבימויו של אנדריי טרקובסקי. הסרט, שהיה האחרון שביים טרקובסקי לפני מותו, עוסק בנושאים של אמונה, הקרבה אישית, והחיפוש אחר גאולה בעיצומו של משבר קיומי. הסרט נחשב לאחת מיצירות המופת של טרקובסקי, והוא מוערך בזכות הבימוי העמוק והחווייתי שלו, כמו גם בזכות הנושאים הפילוסופיים שהוא מציג.

"הקורבן" מתמקד באינטלקטואל בגיל העמידה שמנסה להתמקח עם אלוהים כדי לעצור את השואה הגרעינית הממשמשת ובאה. הסרט משלב נושאים דתיים פגאניים ונוצרים; טרקובסקי כינה אותו "משל". [1]

"הקורבן" היה סרטו השלישי של טרקובסקי כיוצא ברית המועצות והוא מת זמן קצר לאחר השלמתו. הוא אובחן כחולה סרטן לאחר יצירת הסרט, ועד 1986 לא היה יכול להשתתף בהצגה שלו בפסטיבל קאן עקב מחלתו. כמו "סולאריס" משנת 1972, הוא זכה בפרס גרנד פרי בפסטיבל קאן.

העלילה מתרחשת במהלך יום הולדתו של אלכסנדר (בגילומו של ארלנד יוזפסון), פילוסוף, שחקן ועיתונאי לשעבר, המתגורר עם משפחתו באי מרוחק. כאשר מתברר שהעולם ניצב על סף מלחמה גרעינית, אלכסנדר חווה משבר רוחני עמוק. הוא מחליט להקריב את כל מה שיש לו כדי להציל את העולם מהאסון המתקרב, כולל את משפחתו ואת חייו האישיים.

אלכסנדר מבקש גאולה באמצעות פעולה סמלית של הקרבה אישית, במחשבה שהמעשה שלו יוכל להציל את האנושות כולה מהחורבן. הסרט עוסק בשאלות של מוסר, אמונה והשפעת המעשים האישיים על גורל העולם כולו.

צוות השחקנים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • ארלנד יוזפסון בתפקיד אלכסנדר, הדמות המרכזית שמובילה את העלילה.
  • סוזן פליטווד בתפקיד אדלה, אשתו של אלכסנדר.
  • אלן אדג'בון בתפקיד אוטו, ידידו של אלכסנדר.
  • ולנטין זובקוב בתפקיד ויקטור, רופא המשפחה.

"הקורבן" זכה לשבחים רבים מצד המבקרים ונחשב לאחת מיצירות הקולנוע המעמיקות והמרגשות של אנדריי טרקובסקי. הסרט זכה בפרסים שונים, כולל פרס מיוחד בפסטיבל קאן, והוא זכה להערכה בזכות הדרך בה הוא עוסק בנושאים פילוסופיים של אמונה וגאולה. עם זאת, הסרט מציב אתגרים לצופים רבים בשל הקצב האיטי והאווירה המדיטטיבית שלו.

באתר Rotten Tomatoes, הסרט מחזיק בציון גבוה של 83% מהמבקרים. Metacritic אינו מציע ציון רשמי לסרט, אך הוא נחשב לקלאסיקה של הקולנוע האמנותי.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Tarkovsky, Andrei (1989). Sculpting in Time: Reflections on the Cinema (באנגלית). תורגם ע"י Hunter-Blair, Kitty. Austin, TX: University of Texas Press. p. 218. ISBN 9780292776241.