מחשבות על המהפכה בצרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחשבות על המהפכה בצרפת
Reflections on the Revolution in France
מידע כללי
מאת אדמונד ברק
שפת המקור אנגלית
סוגה מסה עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא פמפלט, המהפכה הצרפתית, שמרנות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה נובמבר 1790 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה מרכז שלם
תאריך 1999
תרגום אהרן אמיר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחשבות על המהפכה בצרפתאנגלית: Reflections on the Revolution in France) הוא חיבור של הפוליטיקאי הבריטי השמרן, אדמונד ברק המבקר בחריפות את המהפכה הצרפתית.

חיבור והדפסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדמונד ברק החל בכתיבת הספר בפברואר 1790, בחודשים הראשונים למהפכה כשהמלך הצרפתי לואי השישה עשר עדיין ישב על כיסאו, מבחינה רשמית המלוכה עדיין לא בוטלה ועוד לא החל שלטון הטרור הגדול של היעקוביניזם.

ההדפסה הראשונה של הספר נעשתה בנובמבר 1790.

מהדורה עברית של הספר בתרגומו של אהרן אמיר יצא לאור על ידי מרכז שלם ב-1999.

סגנון הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר כתוב כמכתב אל בנו של ידיד צרפתי של ברק. במהלך המכתב מנסה ברק להסביר לבן של ידידו את הטעות המרכזית ואת הנזק של המהפכה הצרפתית. ברק חזה בחיבור שהמהפכה הצרפתית תתפתח בכיוון של טרור ודיקטטורה מסוג חדש, ושעלייה של דיקטטור או קיסר חדש הוא עניין של זמן. ברק למעשה חזה במדויק את שעתיד לקרות - עליית שלטון הטרור של היעקוביניזם ורובספייר ומיד לאחריו עלייתו לשלטון של נפוליאון בונפרטה כדיקטטור.

ספרו של ברק התקבל באהדה רבה אצל מתנגדי המהפכה והריאקציונים ובבוז ניכר אצל תומכיה. תומאס פיין, שהיה אחד ממתנגדיו העיקריים, כתב ב-1791 את הספרון "זכויות האדם" כתגובת נגד לחיבורו של ברק.

עם השנים הפך "הרהורים על המהפכה בצרפת" לספר רב-השפעה ולחיבור היסטורי חשוב בשל תרומתו להבנת האידאולוגיה השמרנית, והוא נחשב לאחד מהמסמכים האינטלקטואלים שמציגים את הדעה השמרנית ברהיטות ובצורה מנומקת.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]