הרי ברז'ן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרי ברז'ן
Börzsöny (hegység)
מידע כללי
שטח 600 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מחוז פשט, הונגריההונגריההונגריה
רכס הרים הרי צפון הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°55′00″N 19°00′00″E / 47.916667°N 19°E / 47.916667; 19
עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רכס הרי ברז'ןהונגרית: Börzsöny (hegység); בגרמנית: Pilsengebirge, בסלובקית: Brežany) נמצא בחלק הצפוני של הונגריה, במחוזות פשט ונוגראד. הוא ממוקם באזור הוולקני הפנימי של הרי הקרפטים; החלק המערבי ביותר של הרי הצפון והמרכז של הונגריה. מבחינה גאוגרפית, הוא רק השני במערב, מכיוון שגם הרי וישגראד מסווגים לאזור זה, אך הם, במונחים יומיומיים, מסווגים כהרי המרכז הטרנסדנוביים.

מנקודת מבט גאוגרפית, הרי ברז'ן נחשבים לאחד מהנופים המרכזיים של הונגריה בתוך הרי הצפון והמרכז.

תתי החלקים שלהם:

  • הברז'ן המרכזי
  • אגני הברז'ן
  • רכס הרי המעטפת של הברז'ן.

שפת מכתש לשעבר מהווה את הפסגות הגבוהות ביותר של הברז'ן. הפסגה הגבוהה ביותר שלו היא צ'ובאניוש (938 מ'), הפסגה השלשית בגובהה בהונגריה.

הנוף המגוון מציע אפשרויות טיול. רובו של הברז'ן הוא פארק לאומי. מצ'ובאניוש נפתחת לפנינו אחת הפנורמות היפות בהונגריה עם עיקול הדנובה והרי הטטרה הגבוהים מצפון. על ההר ניתן למצוא כמה שרידים של האדם הקדמון שהתיישב שם לפני אלפי שנים.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבסיס הרי הברז'ן נוצר על ידי צפחה גבישית וגרניט בצפון ועל ידי אבן גיר טריאסית ודולומיט בדרום. סלעי משקע שלישוניים התיישבו על אלה בכמה שכבות נוספות לפני הפעילות הגעשית.[1] הברז'ן נוצר לפני 15–18 מיליון שנים, ולכן הוא נחשב לרכס הרים צעיר. הוא מורכב ברובו מסלעים געשיים (אנדזיט, דאציט).

היסוד של ברז'ן הוא הר געש עתיק שהיה פעיל בעידן המיוקן. צורתו הקודמת נשחקה באופן משמעותי עד סוף הפליוקן, הודות לאקלים הסובטרופי ששרר בעבר באזור. בתקופת הפליסטוקן נוצרו ים אבן פריגלציאליים ונחלי אבן, ובאזורים התחתונים שקע לס.[2]

בני אדם התיישבו בהרים כבר לפני אלפי שנים, ונוכחותם שרדה על ידי מספר אנדרטאות עד היום, מכיוון שיש הרבה מבצרים באזור.

מפה של הברז'ן

טופוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסגה הגבוהה ביותר של הברז'ן היא כאמור צ'ובאנוש ( Csóványos - גובה 938 מטר).

מים ומשקעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעיין קטלין
נחל ברז'ן

בערך 600–800 מ"מ גשם יורד בשנה ההתפלגות הגאוגרפית של המשקעים אינה אחידה: במערב יורד מעט ורוב הגשם ברכסי המרכז והמזרח. בזכות הגשמים הרבים, תנאי המים בהרים טובים. אין מים עומדים ממקור טבעי, אך יש בברז'ן כ-350 מעיינות, 40 מהם בגובה של למעלה מ-600 מ'. המים ברוב המעיינות נקיים.[3]

עולם חי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Torma (2008): Dr. Torma István: Börzsöny földrajzi helyzete (magyar nyelven). Börzsöny és Ipoly völgye turistakalauz. Cartographia / Ipolymente-Börzsöny Natúrpark Egyesület, 2008. [2009. december 2-i dátummal az eredetiből archiválva]. (Hozzáférés: 2009. november 6.)
  • Saskó:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרי ברז'ן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dr. Torma István (2008). "A Börzsöny földtani múltja". Börzsöny és Ipoly völgye turistakalauz (בהונגרית). Cartographia / Ipolymente-Börzsöny Natúrpark Egyesület. אורכב מ-המקור ב-2009-11-26.
  2. ^ Magyarország földrajza. Szerk.: Frisnyák Sándor. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. 224.
  3. ^ Dr. Torma István (2008). "A Börzsöny éghajlata és vízrajza". Börzsöny és Ipoly völgye turistakalauz (בהונגרית). Cartographia/ Ipolymente-Börzsöny Natúrpark Egyesület. אורכב מ-המקור ב-2009-11-28.