הר באבה

הר באבה
Баба Планина/Baba Planina
מראה העיר ביטולה מפסגת פליסטר הנקודה הגבוהה ביותר על ההר.
מראה העיר ביטולה מפסגת פליסטר הנקודה הגבוהה ביותר על ההר.
מידע כללי
גובה 2,601 מטרים.
מדינה מקדוניה הצפונית, יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום מקדוניה הצפונית
רכס הרים פינדוס עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך הרכס 30 ק"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°54′56″N 21°09′58″E / 40.91556°N 21.16611°E / 40.91556; 21.16611
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הר באבהבולגרית ובמקדונית: Баба планина) הוא הר בשטח מקדוניה הצפונית, החולש על העיר ביטולה, ופסגתו הגבוהה ביותר, פֶּלִיסְטֶר, (המכונה גם: "הקיר האדום"), היא השלישית בגובהה במדינה. תצורת המסיב של הר זה הופכת אותו לקו פרשת מים לזרימת הנהרות באזור בין הים האדריאטי לים האגאי.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשטח ההר שוכן הפארק הלאומי פליסטר, שהוא השני בגודלו במקדוניה הצפונית, המיוער בעצים מחטניים ובו מגוון בעלי חיים כגון דובים, איילי בר, זאבים, חזירי בר ומספר מיני נשרים, קוראים וקאקים. בנחלים הזורמים במקום ישנם דגי טרוטה, המכונים "טרוטת אוחריד". בעונת החורף מהווה האזור אתר לתיירות סקי.

פסגת הפליסטר היא אחת מפסגות ההרים הדרומיות ביותר בבלקנים, שיש לה מאפייני אקלים אלפיניים. באזור קיימים שני אגמים, המכונים "עיני פליסטר", בשל צורתם. הגדול מביניהם ממוקם בגובה של 2,218 מטרים, אורכו 233 מטרים, רוחבו 162 מטרים ועומקו 14 מטרים והשני, בגובה של 2,180 מטרים, אורכו 79 מטרים, רוחבו 162 מטרים ועומקו 3 מטרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקומו האסטרטגי של ההר הפך אותו לזירת קרבות לאורך ההיסטוריה. כך, בעת מלחמת הבלקן הראשונה הביסו באזור זה, כוחות סרביים בראשות הגנרל (ולימים וויווד) פטר בויוביץ' את הצבא העותמ'אני, המשיכו וכבשו את ביטולה ושחררו את מקדוניה מעול 500 שנות שלטון האימפריה העות'מאנית. בעת מלחמת העולם הראשונה, ב-18 במאי 1917, התחולל על פסגת הפליסטר קרב הר באבה, שנודע גם כ"קרב מונסטיר השני" ו"קרב הצוק האדום". הצבא הצרפתי ניסה לכבוש את הפסגה, שעליו הגנה אוגדת הרגלים השישית הבולגרית בפיקודו של מאיור גנרל בוריס דראנגוב, תוך שימוש בהפגזה כבדה על הפסגה. הצרפתים נהדפו תוך שהם מותירים אלפי נפגעים. בנרטיב ההיסטורי הבולגרי כונתה הפסגה לאחר הקרב שיפקה המקדונית, על שם קרב הגבורה שניהלו כוחות רוסים ומתנדבים בולגרים במעבר שיפקה, במסגרת המלחמה העות'מאנית-רוסית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הר באבה בוויקישיתוף