התפרצות X (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התפרצות X
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של עדנה מזי"א
בימוי איתן צור
הופק בידי אילון רצ'קובסקי, יוחנן קרדו, גיא יקואל, יוסי עוזרד, אלי מאירוביץ, יולי אוגוסט הפקות
תסריט עדנה מזי"א
עריכה בועז ליאון
שחקנים ראשיים יוסי פולק
מלאני פרס
אורנה פורת
מוזיקה אדריאן בלייז
צילום שי גולדמן
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 16 בדצמבר 2010
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
דף הסרט ב־IMDb

התפרצות X הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 2010 בבימויו של איתן צור, עם יוסי פולק, מלאני פרס, ואורנה פורת בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי עדנה מזי"א והוא מבוסס על ספרה התפרצות X משנת 1997.

הסרט היה מועמד לשלושה פרסי אופיר בטקס פרסי אופיר לשנת 2010:

הסרט הוקרן בפסטיבל הסרטים של ונציה במסגרת שבוע הביקורת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אילן בן-נתן (יוסי פולק) הוא פרופסור לאסטרופיזיקה בטכניון, בן 58. הוא נשוי לנעמי (מלאני פרס), מאיירת ספרים יפהפייה בת 28. הוא מאזין להרצאה של סטודנטית (ורוניקה ניקול) על תופעת "התפרצות X" באסטרופיזיקה אך שקוע בבעיות המטרידות אותו.

אשתו נעדרת פעמים רבות והוא חושד שיש לה מאהב. כשהם יושבים במסעדה פוגש אותו חבר ילדות, ברוך גולדין (אברהם סלקטר) וחושב שנעמי היא בתו של אילן ולא אשתו. אילן עוקב אחרי נעמי ומגיע לבניין ליד חוף הים בבת גלים ושם צופה באשתו מקיימת יחסי מין עם המאהב שלה, עודד ספרא (רמי הויברגר).

הוא פונה לאמו קתי (אורנה פורת) והיא אומרת לו שזה היה מובן בגלל הפרש הגילים הגדול ומייעצת לו לא לעשות דבר "עד שזה יעבור לה".

אילן נפגש לעיתים קרובות עם החוקר המשטרתי אנטון (סוהיל חדאד) אתו גדל בשכונה.

אילן לא יכול להחזיק מעמד. הוא מגיע לביתו של עודד והם נפגשים ומשוחחים. עודד מגלה לו שהוא צלם סרטי טבע בחו"ל וכי הוא מקיים יחסים עם נעמי כבר ארבעה חדשים. הם שותים יין וכשעודד מוציא מקטרת ומבקש מאילן להדליק אותה במצית, אילן ניגש אליו ובהתפרצות בלתי נשלטת הוא מסתער אליו וחונק אותו למוות. לאחר מכן הוא גורר אותו לתא המטען של רכבו, נוסע לנחל הקישון, נעצר בידי שוטר חשדן (אולג לוין) אך משוחרר לאחר חקירה קצרה. הוא מגיע לאמו קתי (אורנה פורת) ומספר לה על הרצח. היא משכנעת אותו לנסוע אתה לבית הקברות ולטמון את עודד בקבר של הנזי באואר שנפטרה לאחרונה ועדיין אין עליו מצבה. קתי מתבדחת כי "סוף סוף מישהו ישכב על הנזי".

בלוויה של תושב השכונה מגיעים אילן קתי ואנטון ופוגשים שם את אחותה של הנזי (רות גלר) שמבקשת מאילן לומר קדיש על אחותה. אנטון הבלש הפיקח שם לב "שמישהו טיפל בקבר".

נעמי מודאגת מהיעלמות עודד. היא מבקרת את אביו המאושפז בבית אבות (אברהם פלטה). אילן עוקב אחריה ומשוחח אחר כך עם האב על בנו. נעמי רוצה לחגוג יום הולדת לאילן ומזמינה מקום בטחנת הנזירים בנחל ציפורי. גם אנטון מוזמן לחגיגה ומגלה שהוא חוקר היעלמות של מישהו בבת גלים. אילן נעשה מודאג מיום ליום. אנטון מוצא בבית בבת גלים ציורים קרועים של נעמי. הוא מחליט לחפור בקברה של הנזי שם נמצאת גופתו של עודד. הידיעה משודרת בטלוויזיה ובני הזוג חוזים בה. אילן מוצא בפח הזבל בדיקת היריון חיובית של אשתו ואומר לה כי בכל זאת ירצה את הילד.

אנטון מתקשר ואומר כי ברצונו לשוחח אתם. שניהם בטוחים שהוא מגיע כדי לעצור את אילן, אך אנטון מספר להם שאמו של אילן, שהייתה חולה, התאבדה בבליעת כדורים, ובמכתב ההתאבדות היא מספרת ששכרה עובד זר שירצח את עודד עבור 20.000 דולר והוא עזב מיד את ישראל. היא עשתה זאת משום שכאבו לה ייסורי הקנאה של אילן ומבקשת ממנו פיצוי על שהייתה אמא לא טובה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
יוסי פולק אילן בן-נתן
מלאני פרס נעמי בן-נתן אחות
אורנה פורת קתי בן-נתן
רמי הויברגר עודד ספרא
סוהיל חדאד אנטון קצין משטרה
אברהם סלקטר ברוך גולדין
רות גלר גב' באואר
אולג לוין סייר משטרה
אברהם פלטה מר ספרא
ורוניקה ניקול סטודנית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]