וורהאמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וורהאמר
Warhammer
כללי
סוגה משחק קופסה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה לאור גיימס וורקשופ עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וורהאמראנגלית: WarHammer; בתרגום לעברית: פטיש קרב) הוא משחק מלחמה שולחני, המתאר קרבות באמצעות מיניאטורות שבמקורו בוסס בהשראת משחק התפקידים מבוכים ודרקונים. המשחק פותח באנגליה על ידי Games Workshop, והמהדורה הראשונה של המשחק, ווארהמר פנטזי, יצאה בשנת 1987.

במשחק זה, בדומה למשחקים אחרים מהז'אנר, השחקנים מנהלים באמצעות צבאות קרבות של אחד נגד השני, ומשתמשים במיניאטורות כדי לדמות יחידות שונות בקרב. אותם יחידות יכולות להיות: לוחמים, חייל רגלים, פרשים, מפלצות וכו׳, בהתאם לצבא.

המשחק מתחלק לשלושה חלקים עיקריים: בנייה, צביעה ומשחק.

  • בניית והרכבת המיניאטורות ותוואי השטח (Terrain), המייצגות את צבאו של השחקן, והסביבה שבו מתרחש הקרב.
  • צביעת המיניאטורות ותוואי השטח כדי ליצור חוויה יותר ״מציאותית״ או בתור תחביב נפרד.
  • ניהול הקרבות עצמם. כמות היחידות בצבא מושפעות בדרך כלל מכמות הנקודות שיש לכול שחקן לחלק בטבלת הצבא והיחידות שנבחרו.
  • בנוסף יש גם את החלק הסיפור של העולם והצבאות השונים שניתן ללמוד ולקרוא עליהם בנפרד.

סדרת ״ווארהמר״ מחולקת לשני משחקים (עולמות) עיקריים:

אופי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

את משחק המיניאטורות אפשר להשוות, בין השאר, לשחמט. כמו בשחמט, יש שני שחקנים, בדרך כלל, מתמודדים אחד נגד השני באמצעות שימוש בעזרים ויזואליים (הכלים והלוח). שני המשחקים מתמקדים בעיקר באסטרטגיה. שניהם מאתגרים, בעלי מטרה סופית, תוך ציות למערכת חוקים נוקשה. כמו כן, בדומה לשמחט, גם במשחק המיניאטורות, שחקנים מנסים להערים אחד על השני בזמן שהם מקדמים את המיניאטורות (הכלים). המיניטוראות במשחק: מודלים זעירים המייצגים את היחידות השונות בשדה הקרב (הלוח), וביחד יוצרים צבא. כמו בשחמט, מודלים שונים הם בעלי תכונות שונות, חלקם יעילים יותר וחלקם יעילים פחות, תלוי מצב. בניגוד לשחמט, יש הרבה יותר חופש והרבה פחות הגבלות. חופש התנועה הוא כמעט ובלתי מוגבל, הכלים יכולים להתחלף, והלוח לא קבוע. על כן, כל משחק יהיה שונה מקודמיו.

השחקנים אוספים לעצמם צבא, המורכב מהרבה אלמנטים. כגון יחידות משוריינות, חיילים פשוטים, גיבורים, מכונות מצור וכדומה. מציבים את הצבא מול צבא אחר על שדה הקרב, אשר יכול להיות כל משטח, החל משולחן מטבח ועד משטח שעוצב במיוחד כדי לדמות תוואי שטח. התוואי יכול לכלול דשא, עצים, סלעים, חלליות מרוסקות, פלגי מים וכול דבר אחר מתאים העולה בדמיון היוצר.

את המיניאטורות של ווראהמר השחקנים קונים לא מורכבות ולא צבועות. השחקנים מרכיבים וצובעים אותן כראות עיניהם. עם אימון וניסיון, תוך שימוש בטכניקות מתאימות, שחקנים בהחלט יכולים תוך איסוף להשיג תוצאות מדהימות, ולהציג לראווה צבאות מרשימים ביותר. בקבוצות שונות, לדוגמה: בקהילה הישראלית, יש כמה וכמה צבעים מוכשרים עם צבאות מגניבים ומרשימים מאוד.

בזמן המשחק, השחקנים מודדים מרחקים בס״מ או מ״מ, לביצוע פעולות כמו תנועה, ירי, הסתערות וכדומה. כמו שכלי השחמט מוגבלים בתנועתם, כך גם למיניאטורות השונות יש הגבלות שונות, ומשתמשים בקוביות (למעת מקרים בודדים) כדי לברר אם פעולות החיילים שלהם הצליחו. תהליך זה מכניס אלמנט של מזל, בניגוד לשחמט, אבל בל נשכח את הגיוון העצום והמרשים.

כיצד להיכנס לתחביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחביב הוורהאמר (הן 40,000 והן פנטזיה) דורש זמן, השקעה וכסף, אך לדעתם של שחקנים רבים מדובר בהשקעה כדאית, שכן המשחק מקנה שעות רבות של הנאה, הן בבניית הצבא והן במשחק. מומלץ לשחקן חדש לקנות את ספר החוקים של המשחק שבחר (פנטזיה או 40k), ולאחר מכן, אחרי שבחר צבא שאותו הוא מעוניין לשחק, לקנות את 'ספר הצבא' (Codex; Army Rules Book). ספר המתאר כיצד לשחק את הצבא הנבחר. לאחר לימוד הכללים, על השחקן לבחור יחידות לצבא שלו, ולרכוש אותן. על מנת לצבוע את אותן יחידות השחקן יזדקק לצבעים ומכחולים. רוב משחקי המיניאטורות דורשים מספר מינימלי של חיילים אותם השחקן חייב להשיג על מנת לשחק, אולם מספר זה אינו גבוה במיוחד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וורהאמר בוויקישיתוף