וילהלם אונזורגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילהלם אונזורגה
Karl Wilhelm Ohnesorge
לידה 8 ביוני 1872
גרפנהיישן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בפברואר 1962 (בגיל 89)
מינכן, גרמניה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת היידלברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילהלם אונזורגהגרמנית: Wilhelm Ohnesorge; ‏ 8 ביוני 1872 - 1 בפברואר 1962) היה פוליטיקאי גרמני ברייך השלישי שישב בקבינט של היטלר. בשנים 19371945 שימש גם כשר וכפקיד ברייכספוסט, שירות הדואר הגרמני, לאחר שהחליף את פאול פון אלץ-ריבנאך כשר[1]. לצד תפקידיו כשר, אונזורגה עסק באופן משמעותי במחקרים הנוגעים להתפשטותה וקידומה של המפלגה הנאצית באמצעות הרדיו, וכן בפיתוח פצצת אטום גרמנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אונזורגה נולד בגרפנהיינישן שבפרובינציית סקסוניה הפרוסית. הוא החל לעבוד במשרד הדואר הקיסרי בשנת 1890. בהמשך למד פיזיקה בקיל ובברלין, לפני שהפך לראש שירות הדואר במטה הקיסרי במלחמת העולם הראשונה.

בשנת 1920 פגש לראשונה את היטלר בשנת 1920, והם הפכו לחברים טובים. זמן קצר לאחר מכן הצטרף למפלגה הנאצית (חבר מס' 42), והקים את הסניף הראשון שלה מחוץ לבוואריה, בדורטמונד. בשנת 1929 הפך לנשיא המשרד המרכזי של הרייכספוסט, שירות הדואר המרכזי של גרמניה. עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933, אונזורגה מונה למזכיר המדינה ודה פקטו פיקח על הרייכספוסט. הוא התערב במיוחד למען הפצת תעמולת המפלגה הנאצית ומטרותיה באמצעות שירות הדואר הגרמני. משנת 1937 קיבל את תפקיד שר הרייכספוסט, לאחר התפטרותו של פאול פון אלץ-ריבנאך.

אונזורגה פעל להפצת התעמולה המפלגתית דרך הטלגרף והרדיו. הוא נודע כמי שבמידה רבה בזכותו הפך הדבר לאפשרי מבחינה טכנית. ידוע שהוא גם תרם רבות למחקר לקראת פצצת אטום גרמנית, למרות שתפקידו כשר שירות הדואר הגרמני דרש את מרבית זמנו. הוא הציג עיצובים ותרשימים רבים של רעיונותיו להיטלר עצמו, עמו פיתח חברות אישית[2].

במהלך תהליך הדה-נאציפיקציה לאחר המלחמה הוצגו אישומים נגדו, בהיותו חבר מוביל במפלגה. עם זאת, מסיבות לא ידועות, האשמות אלה בוטלו מאוחר יותר, ואונזורגה לא נענש על מעורבותו בפשעי הנאצים.

חייו שלאחר המלחמה נותרו מסתוריים. הוא מת ב-1 בפברואר 1962 במינכן בגיל 89.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילהלם אונזורגה בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "William Ohnesorge (postal official)". נבדק ב-16 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Henry Picker Hitler's table discussions in the leader's headquarters. 1997