וילי שטוור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וילי שטוור
Willy Stöwer
לידה 22 במאי 1864
וולגסט, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 31 במאי 1931 (בגיל 67)
ברלין, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אומנות ימית, ציור, איור עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילי שטוורגרמנית: Willy Stöwer‏; 22 במאי 186431 במאי 1931) היה אמן, מאייר גרמני בתקופת הקיסרות. הוא ידוע בעיקר בזכות ציורים ימיים וליטוגרפיות. רבות מיצירותיו מתארות אירועים ימיים היסטוריים כמו טביעת הטיטניק בשנת 1912.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילי שטוור, בנו של רב חובל, נולד בוולגסט שבגרמניה, על חוף הים הבלטי. במקור הוא התאמן כטכנאי במשרדי ההנדסה של מספנות גרמניות שונות. עד מהרה הוא קיבל משימות כשרטט, מאייר וצייר. הכישרון שלו הוכר מוקדם וטכניקת הציור שלו הייתה אוטודידקטית. בשנת 1892 הוא התחתן עם הנרייטה דטמן ממשפחה אמידה, וזה אפשר לו להתמסר אך ורק לעבודתו כאמן.[2]

הקיסר וילהלם השני הפך לתומך נלהב ופטרון של האמן. שטוור אף ליווה את הקיסר בכמה מסעות בין 1905 ל־1912. הוא היה חבר הנהלה בליגת הצי הגרמני ( Deutscher Flottenverein) וזכה לתואר פרופסור של כבוד בשנת 1907.

במהלך חייו עקב אחרי פטרונו וגורלו של הצי הגרמני הקיסרי. כמו אצל בני דורו כהנס בוהרדט, תקופת היצירה הגדולה ביותר שלו הגיעה לסיומה עם כניעת הקיסר וסיום העידן הקיסרי. הקריירה המאוחרת שלו, ללא הפטרון, הסתמכה על כמה עבודות מקווי ספינות קיטור.

הוא נפטר ונשכח יחסית, בביתו המפואר בברלין-טגל ב־31 במאי 1931, תשעה ימים לאחר יום הולדתו ה -67.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטוור היה אמן פורה מאוד בין השנים 18921929, ויצר כ־900 איורים בשחור-לבן ו- 335 צבעונים ל -57 ספרים, וכן כרזות, גלויות, כרטיסי מסחר, תוויות, חוברות ויומנים.[3] דוגמה מוקדמת לאמנות המסחרית שלו היא סדרת כרטיסי מסחר בשנים 1899- 1900 שהכין ליצרן השוקולד הגרמני סטולוורק בשם "ספינות המלחמה הגרמניות החדשות" באלבום מס ' 3, סדרה 132.

ציורו של שטוור על טביעת הטיטניק במגזין Die Gartenlaube זכה לפופולריות מיוחדת. את האיור הוא יצר זמן קצר לאחר האסון בשנת 1912 ללא מידע מפורט. כך לדוגמה הארובה הרביעית במציאות לא הוציאה עשן שחור מכיוון שנועדה רק לאוורור. למרות אי דיוקים כאלה, התמונה הפכה לאייקונית והודפסה פעמים רבות. שטוור, שלא היה ידוע בציורי דיוקנאות, צייר גם דיוקן של הקיסר במדי חיל הים, אשר יחד עם כמה מציוריו הימיים האחרים היו תלויים בארמון הקיץ של הקיסר בין השנים 1907-1914.[4]

דוגמאות נוספות לעבודותיו של שטוור נמצאים במוזיאונים כוללים ציורי שמן על בד: טביעת המשחתת האיטלקית "טורבין" על ידי המשחתות האוסטריות ב־24 במאי 1915. במוזיאון להיסטוריה צבאית, וינה, וכן: סירת מנוע מהירה! במוזיאון הימי הבינלאומי של המבורג. בשנת 1917 הופקו גלויות מכמה מציוריו לסיוע צדקה לטובת אנשי צוות ופצועים ממלחמת העולם הראשונה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וילי שטוור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Willy Stower - Biography, www.askart.com
  2. ^ Hormann, Jörg-Michael (2001). Willy Stöwer. Marinemaler der Kaiserzeit. Leben und Werk (in German). Koehlers Verlagsgesellschaft.
  3. ^ MetroPostcard List of Postcard Artists and Illustrators S, www.metropostcard.com
  4. ^ "KAISER'S ROOM"