ויקיפדיה:אמינות/הנריק בטוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רחוב הבטוטה בוורשה - התמונה המזויפת
רחוב הבטוטה האמיתי בוורשה

הנריק בטוטה (פולנית: Henryk Batuta) הוא אישיות בדיונית שהביוגרפיה שלו נכתבה כמתיחה על הוויקיפדיה הפולנית מנובמבר 2004 עד פברואר 2006.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

הערך נוצר ב-8 בנובמבר 2004 ותיאר את הנריק בטוטה כסוציאליסט מהפכני וקומוניסט פולני. הביוגרפיה המזויפת טענה שהנריק נולד באודסה שבאוקראינה ב-1898 והשתתף במלחמת האזרחים ברוסיה. הערך התפוצץ כמתיחה 15 חודשים לאחר יצירתו, כשב-1 בפברואר 2006 הוא הועמד למחיקה.

אורכו של הערך היה כעשרה משפטים בזמן שהוא היה קיים בוויקיפדיה. הפרשה התפרסמה לאחר שסיפורים עליה נכתבו בעיתונים פולנים נודעים (Gazeta Wyborcza ו-Przekrój) ובעיתון הבריטי "האובזרבר".

כמו כן, בערך הייתה טענת שקר שרחוב בוורשה קרוי "רחוב הנריק בטוטה" (כפי שניתן לראות בתמונה), על שם הפקיד הקומוניסט הבדיוני. המשחיתים האנונימיים שיצרו את הערך, שמכנים את עצמם על פי העיתונות "צבא בטוטה", רצו כביכול למשוך תשומת לב לעובדה כי עדיין יש מקומות בפולין שקרויים על שם פקידים קומוניסטיים אשר אינם ראויים לכבוד.

המתיחה נחשפה כאשר הערך היה מועמד למחיקה. גם לאחר שהערך נחשף כמתיחה שבוצעה היטב, מחברי הערך ניסו לשכנע אחרים על האותנטיות של הערך באמצעות מתן מידע ביבליוגרפי שגוי ואפילו העלאת תצלום ערוך של רחוב שקרוי כביכול על שמו. המתיחה אושרה סופית לאחר שפורסמו עליה מאמרים בעיתונים פולניים ב-9 בפברואר 2006.

כאשר ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, נשאל בראיון רשמי אודות הערך, שהביא להטלת ספיקות באמינות האתר הוא השיב: ”התרמית שבמאמר על הנרי בטוטה נמשכה זמן רב כל כך מבלי שיתגלה, מכיוון שהערך היה מאוד משכנע, היו תמונות שלו, תמונות של הרחוב אודותיו, הכל נעשה ביד אמן, כך שאחרים לא יוכלו לתפוס את התרמית. דברים כאלו יכולים תמיד לקרות.”

הערך צוטט על ידי ‏‏‏‏‏‏יאצק קורסבסקי, מומחה בסוציולוגיה וסגן יו"ר הסיים בין השנים 1991 - 1993, בהקדמה לספרו אודות האינטרנט, כשהוא מצביע על תשומת הלב המרובה שיש להקדיש למידע שכתבו כותבים אנונימיים וזמין באינטרנט, ואת הזהירות המרובה שיש לנקוט כאשר מצטטים מידע כזה. המתיחה הוזכרה גם בספרו של דניאל טאמט Embracing the Wide Sky: A tour across the horizons of the mind.

תוכן הערך[עריכת קוד מקור]

להלן תוכנו של הערך, כפי שהופיע בוויקיפדיה הפולנית ב-1 בפברואר 2006, הזמן שבו הערך נחשף כמתיחה.

פולנית

Henryk Batuta, właśc. Izaak Apfelbaum (ur. 1898 w Odessa, zm. 1947 pod Ustrzykami Górnymi), polski komunista, działacz międzynarodowego ruchu robotniczego.

Uczestnik wojny domowej w Rosji, po powrocie do kraju członek Komunistycznej Partii Polski. Na mocy partyjnych wyroków organizował zabójstwa tajnych współpracowników policji politycznej, których wykonawcą był m.in. Wacław Komar. Sprawa ta wyszła na jaw dopiero w latach 50. W latach 1934–1935 więzień Berezy Kartuskiej, później na emigracji. Uczestnik wojny domowej w Hiszpanii. W czasie II wojny światowej w ZSRR, od 1943 członek Związku Patriotów Polskich, major Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Zginął w 1947 pod Ustrzykami Górnymi w starciu z UPA.
Jego osobie poświęcona jest ulica w Warszawie (Służew nad Dolinką). Po 1989 r. pojawiały się liczne głosy, by zmienić jej nazwę, jednak do zmiany nie doszło.

תרגום לעברית

הנריק בטוטה, או בשמו האמיתי אייזק אַפּפֶלבָּאום (נולד ב-1898 באודסה – מת ב-1947 ליד אוזטרזיקי גורן) היה קומוניסט פולני ופעיל בתנועת הפועלים הבינלאומית. כמשתתף במלחמת האזרחים ברוסיה, הוא הצטרף למפלגה הקומוניסטית של פולין עם חזרתו הביתה. באמצעות שימוש בכוחותיה של המפלגה הקומוניסטית, הוא ארגן חיסולים של מלשינים ומשתפי פעולה עם המשטרה החשאית הפולנית; ההריגות בוצעו על ידי ואקלו קומר, בין היתר. הדבר התגלה רק בשנות החמישים. מ-1934 עד 1935 הוא נכלא בבית הסוהר ברזה קארטוסקה, מאוחר יותר הוא היגר לספרד, והשתתף במלחמת האזרחים בספרד. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא שהה בברית המועצות; ב-1943 הוא הצטרף לאיגוד הפולנים הפטריוטים; הוא הפך לרב סרן בחיל האבטחה הפנימי. הוא מת ב-1947 ליד אוזטרזיקי גורן, בעימות עם צבא המורדים האוקראיני.
דמותו הונצחה בשם רחוב בוורשה. לאחר 1989 רבים הציעו לשנות את שם הרחוב, אך השם מעולם לא השתנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]