ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/חוזה עטיפת צלופן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוזה עטיפת צלופןאנגלית: Shrink wrap contract) הוא חוזה אחיד[1] אשר נארז יחד עם המוצר, כאשר שימוש במוצר נחשב לקבלת החוזה.

Web-wrap, Click-wrap ו־Browse wrap הם כולם מונחים מקבילים המתארים רישיון שימוש עבור תוכנות המורדות מהאינטרנט. רישיון תוכנה נקרא בפי רבים EULA ‏(end user license agreement).

המונח "עטיפת צלופן" מתאר את עטיפת הצלופן מפלסטיק המחפה מוצרי תוכנה או מסמך תנאים שמגיע עם מוצר או משלוח. הדפסה זו מאפשרת קריאת תנאי הרישיון של המוצר מבלי לפתוח את אריזתו. אישור Shrink-wrap הוא הבנה לא חתומה אשר מצהירה אישור מצד הלקוח לתנאים המפורטים, אשר באה לידי תוקף כאשר המשתמש מסיר את עטיפת המוצר, על ידי שימוש כלשהו במוצר או במכשיר מוסכם אחר.

בארצות הברית[עריכת קוד מקור]

בארצות הברית, מעמד חוזה עטיפת צלופן אינו ברור כל צרכו. בשנות ה-1980, רישיון תוכנה הוחלו על ידי התקנה "Louisiana Software License Enforcement Act" בניסיון לטפל משפטית בנושא זה, אולם חלקים מהתקנה בוטלו בצו בית משפט, ו"Illinois act" נדחה[2].

היסטוריה של פסיקות בתיקים רלוונטיים גם היא אינה הולכת בקו ברור ואין ניכר ממנה מעמד הרישיון. קו אחד של פסיקה הולך אחר מקרה "ProCD v. Zeidenberg" וקובע כי הסכם שכזה תופס מבחינה משפטית (ראו לדוגמה, "Bowers v. Baystate Technologies"[3]) ומאידך, אחרים הולכים אחר פסיקת מקרה "Klocek v. Gateway, Inc." אשר קבעה כי אין לאכוף את תוכנו של הסכם כזה (לדוגמה, "Specht v. Netscape Communications Corp."[4]), אך לא פסלה את השימוש בחוזה עטיפת צלופן ככלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ חוזה אחיד הוא חוזה בו הרוכש אינו יכול לשנות בחוזים ולו מילה אחת. הוא חופשי רק לקבלם או לדחותם. אלה, איפוא, חוזים אחידים מובהקים, כמשמעות הדבר בחוק החוזים האחידים, תשמ"ג-1982: "חוזה שתנאיו, כולם או מקצתם, נקבעו מראש בידי צד אחד כדי שישמשו תנאים לחוזים רבים בינו לבין אנשים בלתי מסויימים במספרם או בזהותם".
  2. ^ Epstein, Michael A. (2006). Epstein on Intellectual Property. Aspen Publishers Online. pp. 11–80. ISBN 978-0-7355-5983-7.
  3. ^ Contracting Case Law : Brower v. Gateway 2000, 1998-08-13, נבדק ב-2011-03-05
  4. ^ Wayback Machine, web.archive.org
ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו ייעוץ משפטי.