ולוציזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןולוציזאורוס
איור משוער של ולוציזאורוס
איור משוער של ולוציזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון, 85 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: נואזאוריים
סוג: ולוציזאורוס
מין: Velocisaurus unicus
שם מדעי
Velocisaurus
בונפרטה, 1991
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולוציזאורוס (שם מדעי: Velocisaurus; משמעות השם: "זוחל/לטאה זריזה") הוא סוג של דינוזאור בן למשפחת הנואזאוריים שהתקיים באמריקה הדרומית של הקרטיקון לפני 85 מיליון שנה מזמננו. המאובנים שלו התגלו בארגנטינה, ותוארו בשנת 1991 בידי החוקר הארגנטינאי חוסה בונפרטה (אנ').

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור קדום זה היה קטן יחסית באורך 1.5 מטר לרבות הזנב, היה בעל עצמות חלולות, ונחשב לסוג הקטן ביותר במשפחתו. בכף רגלו היו ארבע אצבעות והשלישית הייתה החזקה מבין כולן והנושאת העיקרית של משקלו, דבר שלא ידוע אצל אף תרופוד כולל העופות, וכנראה התאים לתנאי ריצה מהירה. הדינוזאור היה בעל דמיון קלוש לולוצירפטור ממונגוליה, אך היה בעל טפרים שטוחים יחסית וגפיים קדמיות מנוונות יותר, בדומה לגפי האבליזאוריים הקרובים לו. ייתכן שהיה מכוסה בנוצות. בונפרטה העריך שהדינוזאור הקדום היה אוכל כל ולאו דווקא צייד מאחר שהטפרים של רגליו היו שטוחים מכדי לשסע טרף בריצה תוך זינוק כמו אצל הרפטורים. מספר עצמות שנבדקו הוערכו כשבורות משבר מאמץ, דבר המצוי במחלוקת.

חלק מהחוקרים העריכו שהוולוציזאורוס השתייך למשפחה עצמאית קרובה לנואזאוריים - Velocisauridae, אך הוא משויך למשפחה והוא קרוב בעיקר למסיאקזאורוס ממדגסקר והיה בעל לסתות ארוכות מלאות שיניים חדות שפנו קדימה מעט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ולוציזאורוס בוויקישיתוף