וקנה (דברים מוזרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וקנה
Vecna
דמותו של וקנה, בגילומו של ג'יימי קמפבל באוור, בצורתו האנושית והמפלצתית
דמותו של וקנה, בגילומו של ג'יימי קמפבל באוור, בצורתו האנושית והמפלצתית
תוכנית טלוויזיה "דברים מוזרים" (2016–)
הופעה ראשונה "פרק 1: מועדון "הלפייר"" (2022)
יוצרים האחים דאפר
גילום הדמות ג'יימי קמפבל באוור
רפאל לוס (בצעירותו)
מידע
שם אמיתי הנרי קריל
כינויים ואן
סטטוס חי
גיל 39 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 1947 עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע אח, רוצח
כוחות טלקינזיס, טלפתיה, תפיסה על-חושית ותפיסה פסיכו-קינטית
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים הוקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ויקטור ווירג'יניה קריל (הורים)
אליס קריל (אחות)
אויבים אילבן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וקנהאנגלית: Vecna; נולד בשם הנרי קריל), הוא דמות בדיונית המופיעה בסדרת דרמת-מדע בדיוני של נטפליקס, "דברים מוזרים", שנהגתה על ידי האחים דאפר; המגולמת על ידי ג'יימי קמפבל באוור ורפאל לוס והופיעה לראשונה בעונתה הרביעית כיצור שטני מהעולם ההפוך שרודף את קורבנותיו בחזיונות-בעתה המציגים בפניהם את טראומות העבר שלהם, לפני שמביא למותם. בסופו של דבר, מתגלה וקנה כשליט העולם ההפוך וכמי שמשך בחוטים מאחורי כל האירועים שהטילו את אימתם על עיירת הוקינס, החל מהיעלמותו של ויל באיירז.

דמותו של וקנה זכתה לשבחי המבקרים וקהל הצופים, שהדגישו במיוחד את ביצועיו של באוור, עיצוב הדמות וחשיפת סיפור הרקע של הדמות בפרקים השביעי והתשיעי. על הופעתו, זכה באוור למועמדות בקטגוריית "הנבל הטוב ביותר בסדרה" בטקס "Critics' Choice Super Awards (אנ')".

יצירת הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונספט ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה ליתר האנטגוניסטים של הסדרה, כולל הדמוגורגונים ומצליף המוחות, דמותו של וקנה מבוססת באופן רופף על דמות ממשחק התפקידים השולחני "מבוכים ודרקונים" באותו השם (אנ').[1] ב-20 בנובמבר 2020, נמסר על ליהוקו של ג'יימי קמפבל באוור לדמותו של "פיטר באלארד"; אח ידידותי העובד בבית חולים פסיכיאטרי.[2] בריאיון ל"אנטרטיינמנט ויקלי" בשנת 2022, הצהיר באוור על ליהוקו לתפקיד: ”אין לי מושג מאין הגיע השם "פיטר באלארד". אני יכול רק להתנצל בפני מעריצי הסדרה על כך שהייתי חלק מרד הרינג (אנ') כה מסיבי. אני זוכר שקראתי את זה והייתי כזה, "אוקיי, חבר'ה. לחיים! זה הולך להיות קשוח אם מישהו ישאל אותי, אבל אני פשוט אזרום עם זה."[3]

האחים דאפר אישרו את תוכניתם להציג את דמותו של וקנה מאז העונה הראשונה. לאחים הוצעה ההזדמנות להציג את וקנה בספרי הקומיקס או הספין אוף של הסדרה, אך השניים סירבו בנימוק שהם זקוקים לזמן על מנת לפתח את הדמות ולהבין את תפקידו במאורעות העלילה.[4] במהלך יצירת ופיתוח הדמות, קיבלו האחים השראה מנבלי סרטי אימה אייקונים כמו פינהד (אנ'), פניוויז הליצן המרקד ופרדי קרוגר, מתוך כוונה ליצור נבל מרושע, אפל, בוגר ומאיים יותר לסדרה, שביכולתו לעורר את הטראומות של קורבנותיו לפני שיהרוג אותם על ידי שבירת עצמותיהם ועקירת עיניהם.

עיצוב הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על עיצוב ואיפור דמותו של וקנה הופקד המאפר בארי גואר, לאחר שעבד בעבר על עיצוב שאר יצורי העולם ההפוך.[5] עבור גילום הדמות, נאלץ באוור ללבוש חליפת תותבות למשך יותר מ-7–10 שעות בכל סשן צילומים. החליפה עוצבה כך שתכלול צינורות עור "אנמיים". השפעת סביבתו הרעילה של העולם ההפוך על גופו של וקנה ניכרה באמצעות הכללת "שורשים וקנוקנות רבות, צורות מאוד אורגניות ורקמות שרירים סיביות". במטרה להשיג את המראה הזה תוך שימוש באפקטים פרקטיים, חשף גואר שהוא וצוות האיפור שלו לקחו יציקת גוף מלאה של באוור, על מנת לפסל עליה באמצעות פיברגלס או שרף אפוקסי את צורכי העיצוב שלהם, תהליך פיסול שלקח מספר שבועות להשלים וכ-18 חלקי גוף נפרדים בסך הכל.[6][7]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי קריל נולד בשנת 1947 לוויקטור, יוצא צבא מלחמת העולם הראשונה, ולווירג'יניה קריל ולו הייתה אחות גדולה בשם אליס. בשנת 1959, עברה משפחת קריל להוקינס, אינדיאנה, לאחר שדודה-רבא של וירג'יניה נפטר, והוריש לה מספיק כסף על מנת לרכוש בית חדש. לאורך שנות ילדותו, התייחסו להנרי כמנודה ו"שבור" ללא תקנה. כאשר חקר את ביתו החדש, מצא הנרי נחמה בחברתן של אלמנות שחורות שחיו מתחת לשירותי הבית וראה בהן את "החשובות מבין הטורפים" בשל תפקידן לספק מבנה לחלשים. בהדרגה, החל הנרי גם לבוז לשגרה היומיומית של האנושות במעגל החיים. יום אחד, הנרי התחבר לכוחות מסתוריים והצליח לתמרן את מחוגי שעון המטוטלת בביתו, מעשה שהפך לסימן הראשון ליכולותיו הטלקינטיות. הנרי החל לתרגל את יכולותיו באמצעות השחתת בעלי חיים בחצר האחורית של הבית, מה שהחל לעורר את הפרנויה של ויקטור, מבלי להיות מודע לכך שאלו מעשיו של הנרי. מאוחר יותר, פיתח הנרי את היכולת לראות דרך עברם של אנשים ולרדוף אותם באמצעות טראומות, וניצל יכולת זו על אביו, שחווה זיכרון מהמלחמה בה הצית בלי משים בניין עם תינוק בוכה בעריסה. ויקטור החל להאמין בכך ששד חי בביתם, אך מנגד חשדה וירג'יניה שמדובר במעשה ידיו של הנרי והתכוונה לשלוח אותו לבית חולים פסיכיאטרי. מודע לכוונתה של אמו, הנרי השתמש בכוחותיו על מנת להרוג אותה ואת אחותו והפליל את אביו בגין רציחתם, שנשלח לבית החולים לחולי נפש פנהרסט, שם יצא מדעתו וניסה להתאבד. לוויקטור נאמר שהנרי נכנס לתרדמת ומת שבוע לאחר מכן על ידי ד"ר מרטין ברנר.

לפני מותה, יצרה וירג'יניה קשר עם ברנר והעניקה לו משמורת מלאה על הנרי. במעבדה הלאומית של הוקינס, הפך הנרי לנסיין הראשון של ברנר וזכה לכינוי "ואן". לאחר כישלונות רבים לשמור על הנרי תחת שליטה, הוציא אותו ברנר מהניסוי, הניח שבב על צווארו שדיכא את כוחותיו ושכפל את יכולותיו בילדים אחרים על מנת להשיב מלחמה נגד הכוחות הסובייטיים.

שהותו במעבדת הוקינס והפיכתו לווקנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שהוצא מהניסוי, נשאר הנרי במעבדה ועם הזמן הפך לאח מוסמך ולמפקח הראשי על פעילויותיהם והתקדמותם של שבעה עשר הילדים שחלקו את יכולותיו. במיוחד, התיידד הנרי עם אילבן, שהתחבבה עליו לאחר שראה אותה נפגעת על ידי הילדים האחרים; הנרי האמין שהם דומים וחולקים את התחושה שהעולם לא יוכל להבין אותם. הנרי עזר לאילבן לשלוט בכוחותיה ומאוחר יותר הציע לה הזדמנות לברוח מהמעבדה. הנרי נתן לאילבן כרטיס מפתח והורה לה לפגוש אותו במרתף המעבדה. שם, היא הסירה את השבב מצווארו של הנרי לאחר שהסביר לה שהוא לא יכול לעזוב בגלל השבב. לאחר שהשניים נתפסים על ידי שומרים, הנרי שילח אותם והורה לה לחכות לו בארון. לאחר מכן, רצח הנרי את כל השוהים במעבדה מלבד ברנר. לאחר שגילתה על מקורותיו ופשעיו, דחתה אילבן ההמומה את הצעתו לאחד עמו כוחות על מנת לחסל את האנושות ובזכות הזיכרון האוהב של אמה, היא גברה עליו וגירשה אותו לממד אחר, שלימים זכה לכינוי "העולם ההפוך". בעולם ההפוך, הושחת הנרי פיזית ולימים זכה לכינוי "וקנה". במשך שבע שנים, כינס וקנה את הישויות החיות הממד תחת מוח כוורת משותף הודות לקשר שלו למצליף המוחות, שאת מראהו הוא עיצב כעכביש ענק, ושאותו שילח לפעול בשמו על פני כדור הארץ.

הפלישה להוקינס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דברים מוזרים#תקציר העלילה

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצגת דמותו של וקנה בעונה הרביעית, שיבחו המבקרים את ביצועיו של באוור. פטריק קאוויל מ-"Colider" כתב כי ”לראשונה, "דברים מוזרים" נותנת לנו נבל בעל רבדים. באמצעות וקנה, באוור חוקר נבל משכנע ומסובך יותר מהמפלצות שבאו קודם לכן. מילדותו הטראומטית כהנרי קריל ועד לניסויים הפוגעניים שעבר כ"ואן" ולבסוף במהלך כהונתו כגנרל העליון של מצליף המוחות, וקנה הוא הנבל המושלם להציב מול אילבן.”[8] בעוד שדיבון אייבי מ-"Vulture" כתבה כי ”"ל[באוור] יש את ההבחנה של גילום שלוש דמויות, כל אחת מטרידה יותר מהקודמת לאורך הפרקים: אח ידידותי ממעבדת הוקינס; הנרי קריל, הלא הוא "ואן"; והנבל המשמעותי ביותר של הסדרה עד כה, וקנה.”[9]

בנוסף, האתר MovieWeb (אנ') ציין כי וקנה הוא הנבל הטוב ביותר של "דברים מוזרים",[10] ודמותו דורגה במקום הראשון ברשימת "עשרת הנבלים הגדולים בסוגת המדע בדיוני" מאת Comic Book Resources.[11]

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הופעתו, זכה באוור למועמדות בקטגוריית "הנבל הטוב ביותר בסדרה" בטקס "Critics' Choice Super Awards (אנ')".[12] בנוסף, זכה באוור למועמדות בקטגוריות "הנבל הטוב ביותר " ו"הקרב הטוב ביותר " (ביחד עם מילי בובי בראון) בטקס פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV.[13]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A Leigh, Janet (May 30, 2022). "Who is Vecna? Explaining Stranger Things' season 4 newcomer". Digital Spy. Retrieved October 27, 2023.
  2. ^ Andreeva, Nellie (November 20, 2020). "'Stranger Things' Season 4 Cast Additions: Jamie Campbell Bower, Eduardo Franco & Joseph Quinn New Regulars; Robert Englund & Tom Wlaschiha Recurring". Deadline. Retrieved October 27, 2023.
  3. ^ Romano, Nick (May 30, 2022). "Jamie Campbell Bower breaks silence on top-secret Stranger Things role in season 4". Entertainment Weekly. Retrieved October 27, 2023.
  4. ^ Graham-Lowery, Nathan (2022-08-13). "Stranger Things Season 4 Villain Idea Was Developed During Season 1". ScreenRant. Retrieved October 27, 2023.
  5. ^ Stedman, Alex (April 13, 2022). "Stranger Things Season 4: Exclusive Trailer Breakdown With The Duffer Brothers". IGN. Retrieved October 27, 2023.
  6. ^ Griffin, David (2022-04-19). "Stranger Things Season 4 Villain - Who Is Vecna?". IGN. Retrieved October 27, 2023.
  7. ^ James, Daron (2022-08-10). "The devil is literally in these details for the villainous Vecna of 'Stranger Things'". Los Angeles Times. Retrieved October 27, 2023.
  8. ^ Patrick Caoile, 'Stranger Things' Season 4 Finally Gives Us A Villain, Not Just a Monster, Collider, ‏2022-06-03
  9. ^ Devon Ivie, Stranger Things’ Jamie Campbell Bower Wants to Be Saved by a Kate Bush Cover, Vulture, ‏2022-06-04 (באנגלית)
  10. ^ Nicholas Johnson, Stranger Things Season 4: Why Vecna is the Series' Best Villain, MovieWeb, ‏2022-06-22
  11. ^ Alexander Vance, 10 Best Villains in Sci-Fi TV Shows, CBR, ‏2023-08-16
  12. ^ Etan Vlessing, ‘Everything Everywhere All at Once’ Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-16
  13. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: Full List of Winners, The Hollywood Reporter, ‏2023-05-08