ורקלה

ורקלה
מדינה הודוהודו הודו
מדינה קרלה
עיר אם טריוונדרום
תאריך ייסוד 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 15.42 קמ"ר
גובה 190 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 42,273 (2001)
קואורדינטות 8°43′59″N 76°43′01″E / 8.7330555555556°N 76.716944444444°E / 8.7330555555556; 76.716944444444 
אזור זמן UTC+5:30
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ורקלה היא עיירת חוף מרכזית הממוקמת בפרבר הצפוני של טריוונדרום, עיר הבירה של מדינת קרלה בהודו. זהו המטה של הטאלוק של ורקלה ומוסדות ממשלתיים חשובים כגון משרד טאלוק, מתחם בית המשפט, משרדו של סגן מפקח המשטרה, משרד מפקח המטרולוגיה המשפטית, משרד האוצר ועוד משרדים חשובים. זוהי אחת מהעיירות הוותיקות ביותר של קרלה שהוקמה ב-1980.

ורקלה הוא האזור היחיד בדרום קרלה שבו מצויים צוקים בסמוך לים הערבי. [1] צוקי משקע קנוזואיים אלה הם תכונה גאולוגית ייחודית בחוף קרלה השטוח, והם ידועים בקרב גאולוגים כ- Varkala Formation. הצוקים הוכרזו כאנדרטה גאולוגית לאומית על ידי המכון הגאולוגי של הודו בזכות הגנתם, תחזוקתם, קידומם ושיפור התיירות הגאולוגית. יש הרבה פיות מים ומרחצאות בצדי הצוקים האלה. בשנת 2015, משרד המכרות, ממשלת הודו והסקר הגאולוגי של הודו (GSI) הכריזו על צוקי ורקלה כאתר מורשת גאוגרפית. [2] [3]

ורקלה ידועה גם בזכות מקדש ג'נרדנה סוואמי בן 2,000 השנים, שהוא מקדש וישנואיזי חשוב בהודו ולעיתים קרובות מכונה דקשין קאשי (ואראנסי של הדרום). [4] המקדש ממוקם קרוב לחוף Papanasam, שהוא מרכז טיפולים באיור ודה. במקדש יש פעמון עתיק שהוסר מספינה טרופה, שנתרם על ידי רב החובל של כלי השיט ההולנדי שטבע ליד ורקלה מבלי לגרום לנפגעים.

ציון דרך מרכזי נוסף בורקלה הוא ה-Sivagiri Mutt, שהוקם על ידי הרפורמטור החברתי Sree Narayana Guru.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1762 בנה מלך טרוונקור, Udaya Marathanda Varma, שורות של בתים בכפר האפלולי שלצד הים של ורקלה כדי לגרום לברהמינים המקומיים להתיישב בה.

ישנם מספר סיפורים ואגדות הקשורים להולדתו של המקום הזה. סיפור אחד כזה קשור לבניית מקדש ג'נרדנה סוואמי. לורד ברהמה הורה לאחד ממלכי הפנדיאן לבנות מקדש על מנת לגאול את נשמתו מהחטאים שביצע. בחלומותיו קיבל המלך נבואה שהציעה את ורקלה כמקום בניית המקדש.[5]

מספר מיתוסים אחרים יש בשפע על הולדתה של ורקלה. אגדה אחרת מספרת שכאשר קבוצה של עולי רגל ניגשה לחכם נארדה ואמרה לו שהם חטאו, נארדה זרק את ה-valkalam שלו (בד חלצי עשוי מקליפת עץ) והוא נחת בכפר הנופי הזה ומכאן, המקום הגיע להיות ידוע בשם ורקלה. נארדה אמר לעולי הרגל להתפלל לגאולתם בפפנאסאם, שפירושו המילולי גאולה מחטאים.[6][5]

ורקלה הייתה ידועה לסוחרים זרים עתיקים ומופיעה במסמכים היסטוריים רבים. המקום כונה 'בליטה' ב"פריפלוס של הים האריתראי", כתב היד היווני העתיק המתאר הזדמנויות ניווט ומסחר.[5]

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מפקד האוכלוסין 2011, סך האוכלוסייה ההינדית בורקלה היא 28,273 שהם 70.6% מכלל האוכלוסייה. כמו כן, סך האוכלוסייה המוסלמית בוורקלה היא 11,562 שהם 28.87% מכלל האוכלוסייה.[7][8]

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורקלה היא מקום חשוב בכל הנוגע לגאולוגיה שכן היא חושפת סלעי משקע השייכים לעידן הקנוזואיקון, הידוע בספרות הגאולוגית בשם תצורת Warkalli. תצורת Warkalli, יחד עם תצורת Quilon, מייצגות משקעים שהונחו באגן קרלה שהתקיימו בתקופת המיו-פליוקן. תצורת הקילון של עידן המיוקן מורכבת מאבן גיר, ותצורת Warkalli מורכבת ממיטות מתחלפות של חול ופצלים שנחשפו לאורך צוקי ורקלה. תפרים דקים של ליגניט בפצלי תצורת Warkalli מרמזים על צמחייה טובה בזמן שקיעת משקעי החרסית.[9][10][11]

ממשלה ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשלה מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורקלה היא עיירה במחוז Thiruvananthapuram. המינהל האזרחי העירוני מפוקח על ידי עיריית ורקלה או המועצה העירונית, בעוד שהמינהל האזרחי הכפרי נמצא בפיקוח של 7 הפאנצ'יאטים של אדווה, אלקמון, וטור, מדאוור, נאוויקולאם, פאליקאל וצ'מרות'י בורקלה טלוק. [12]

לעיריית ורקלה יש 33 מחלקות [13] תחתיה ויש לה גם 6 ועדות קבועות [14] שדואגות לשירותים בסיסיים כמו מים, ביוב, כבישים, מיסים ועוד תפקידים עירוניים או מקומיים כאלה.

נציגים נבחרים לאספת המדינה ולפרלמנט ההודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורקלה נמצאת תחת מחוז הבחירה אטינגל לוק סבהה. ישנם שבעה אזורי בחירה של אספת המדינה [15] בתוך אזור הבחירה אטינגל לוק סבהה, ורקלה היא אחת מהן. חבר אחד מהאסיפה המחוקקת (MLA) נבחר מורקלה עם האספה המחוקקת מס. 127. [16]

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורקלה היא יעד תיירותי ומסחרי ידוע. יותר מ-300 אתרי נופש ומלונות ממוקמים בעיירה, כולל מלון טאג', בבעלות קבוצת טאטא. בעיר יש מערכת אספקת מים בדירוג ממוצע, תחנת כיבוי אש, אולמות תצוגה של מכוניות, מספר סניפי דואר, מכללות להנדסה ותואר ותחנת משטרה. יש בה גם מתקנים רפואיים בניהול ממשלתי בנוסף ליותר מ-10 בתי חולים ומרפאות פרטיים. בית חולים נטורופתי בניהול ממשלתי ממוקם ליד צוק פפאנאסאם. בית החולים האיורוודי המחוזי ממוקם בוורקלה.[דרוש מקור]

ורקלה היא מרכז חשוב למקומות שכנים כמו אטינגל, קדקאוור, צ'יראיינקיז'ו, קלמבאלאם, פאראבור וקילימנוור.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוויר

נמל התעופה הבינלאומי טריוונדרום (39 ק"מ) הוא שדה התעופה הקרוב ביותר ומקושר היטב עם כל הערים הגדולות בהודו ובחו"ל ויש גם מנחת מסוקים בצוק ורקלה.

רכבת

תחנת הרכבת ורקלה, התחנה השנייה העמוסה והשלישית בגובה ההכנסה במחוז Thiruvananthapuram, מקושרת היטב באמצעות רכבות סדירות מלערים מטרופוליניות גדולות בהודו כמו מומבאי, דלהי, בנגלור, פונה, צ'נאי, היידראבאד, גואה, קולקטה, וישקאפטנם וכו' .

כבישים

ורקלה ממוקמת לאורך כביש החוף טריוונדרום - קולאם. היא מחוברת גם על ידי הכביש הממלכתי 64 עם הכביש הלאומי מומבאי - קאניאקומארי 66 אשר עובר ב-9 ק"מ לכיוון מזרח. אוטובוסים פרטיים ואוטובוסי KSRTC נוסעים לאורך NH 66 ודרך ורקלה מהעיר Thiruvananthapuram, Attingal, Parippally ו- Kollam.

מים

ורקלה מחוברת לנתיב המים הלאומי 3 דרך מנהרת ורקלה, העוברת בלב העיר.[17]

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיילת ורקלה

התיירות החלה לשגשג בסוף המאה הקודמת בחוף ורקלה (Papanasam), שהיה מפורסם קודם לכן בזכות Vavu Beli, מנהג הינדי שבוצע בחוף הים. חוף נוסף נמצא ב-Tiruvambadi, קילומטר אחד משם ובדרך לארמון הישן. אי בשם Ponnumthuruthu קרוב לורקלה ומהווה גם אטרקציה תיירותית.

מכוני עיסוי איורוודיים רבים נמצאים לאורך הטיילת שמעל החוף.

חוף ורקלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוף ורקלה, או חוף פפאנאסאם, הוא גן עדן לשיזוף ושחייה. הוא מציע גם פעילויות הרפתקניות בספורט ימי. ניתן גם לחוות אוכל מקומי אותנטי בסגנון קרלה לאורך הצוק. הצוק והחוף כוללים אתרי נופש, מסעדות וחנויות אחרות.

החלק השחור של החול בחוף ורקלה מכיל תוריום-אוקסיד, שהוא חומר רדיואקטיבי. תוריום ותוריום-אוקסיד והאיזוטופים שלו נמצאים בכל רחבי קרלה וניתן לזהותם לפי צבעם השחור. [18]

חוף פפאנאסאם בורקלה נראה מהצוקים למעלה

שריפת גופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטעים מחוף ורקלה (חוף פפאנאסאם) משמשים את ההודים לפיזור אפר קרוביהם שנשרפו לים. למרות פעילות קבורה זו, הים פופולרי בקרב שחיינים מקומיים וזרים כאחד.

אגם קאפיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגם Edava-Nadayara: סצנה מתוך Paravur Thekkumbhagam

אגם קאפיל הוא כ 4 קילומטרים (2.5 מיל) צפונית לעיר ורקלה. שפך שליו זה מתפתל בין מטעי קוקוס צפופים לפני שהוא מתמזג לים הערבי. הגשר מעל האגם הוא נקודת תצפית על המים האחוריים הנמתחים בלבן ואפור עד לאופק הכחול הרחוק. שייט היא דרך נוספת לגלוש בנתיב המים הזה.

מבצר אנג'נגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצר אנג'נגו הוא מבצר ליד ורקלה. המשמעות ההיסטורית המתויגת לאנג'נגו מגיעה דרך מעצמות זרות כמו הפורטוגזים, ההולנדים ולבסוף חברת הודו המזרחית הבריטית. בשנת 1684, חברת הודו המזרחית הבריטית בחרה באנג'נגו להקים את יישוב הסחר הראשון שלהם בקרלה. באנג'נגו אפשר למצוא את שרידי המבצר האנגלי הישן, שהיה מטרה מספר פעמים על ידי מעצמות זרות אחרות, שנלחמו באותה עת זו בזו כדי להשיג דריסת רגל איתנה בקרלה. המבצר נמצא כעת תחת ההגנה של רשות האנדרטאות והמורשת הלאומית. יש גם בית קברות בתוך המבצר ואתר הקבורה העתיק ביותר מתוארך לשנת 1704. אגם Muthalapuzhi ממוקם באנג'נגו.

מנהרת ורקלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהרת ורקלה

מנהרת ורקלה היא גולת כותרת תיירותית ותיקה. בנייתה החלה בשנת 1867 בפיקוחו של Diwan Sir. T Mahadeva Rao מטרוונקור והושלם רק בשנת 1880, בזמנו של Diwan Sheshaya Sasthri. [19] מגדלור ורקלה הוא גולת כותרת תיירותית נוספת בסביבה.

מרכזים דתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש ג'נרדנה סוואמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריכת המקדש ג'נרדהאנה סוואמי
סיוואגירי מוט

מקדש ג'נרדנה סוואמי הוא מקדש ויישנאווי חשוב מאוד ומושך אליו אלפי עולי רגל. המקדש בן כ-2,000 שנה. מול המקדש נמצא חוף Papasnanam, שבו מתרחצים חסידים מתוך אמונה שהמים הקדושים ישטפו את חטאיהם. פעמון גדול שנשטף משברי כלי סוחר הולנדי מוצג לראווה במקדש.

סיוואגירי מוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

Sivagiri Mutt הוא אשראם מפורסם בורקלה, שנוסד על ידי הפילוסוף והרפורמטור החברתי Sree Narayana Guru . קברו של Sree Narayana Guru נמצא גם הוא כאן. הסמאדהי (מקום המנוחה האחרון) של הגורו מושך אליו אלפי חסידים מדי שנה במהלך העלייה לרגל של Sivagiri, מ-30 בדצמבר עד 1 בינואר. ה- Sivagiri Mutt, שנבנה בשנת 1904, ממוקם בראש גבעת Sivagiri בורקלה. ה- Sivagiri Mutt הוא גם המטה של Sree Narayana Dharma Sangham, ארגון של תלמידיו וקדושיו, שהוקם על ידי הגורו כדי להפיץ את תפיסתו של 'קאסטה אחת, דת אחת, אלוהים אחד'. הגורו דווה ג'יאנטי, יום הולדתו של הגורו, ויום הסמאדי, נחגגים באוגוסט וספטמבר בהתאמה מדי שנה. תהלוכות צבעוניות, דיונים וסמינרים, מפגשים ציבוריים, מופעי תרבות, סעודות קהילתיות, חתונות קבוצתיות וטקסים מציינים את החגיגות.

מקדש Panayara Triporittakkavu Bhagavathi[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש Panayara Triporittakkavu Bhagavathi הוא אחד ממקדשי הדווי המפורסמים ביותר בקראלה. פסטיבל Meenabharani הוא הפסטיבל העיקרי במקדש פוריטקאבו, החוגג את חודש 'מינם' (מרץ/אפריל) בלוח השנה של מלאיאלאם.

מקדש סרקרה דווי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש Sarkara Devi הוא מקדש ישן הממוקם ליד Varkala ב-Chirayinkeezhu. המקדש מפורסם בפסטיבל Kaliyoot בחודש מלאיאלאם קומבהאם (מרץ).

מקדש סראסוואתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש Sree Saraswathy, הממוקם ב-Venkulam, Edava, הוא מקדש VidyaDevi הידוע ב-Navarathri Sangeetholsavam ו-Vijayadesami Vidyarambam.

מסגד קדובייל ג'ומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד Kaduvayil Juma, הממוקם על NH47, בין קלמבאלאם לאטינגאל, הוא מרכז עלייה לרגל סוני המושך אליו מוסלמים מקומיים.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת סיווג האקלים של Köppen-Geiger מסווגת את האקלים של ורקלהכמונסון טרופי . יש גשמים עזים במהלך יוני-אוגוסט עקב מונסון דרום-מערבי. בקיץ הטמפרטורה עולה למקסימום של 32 מעלות צלזיוס ו 31 מעלות צלזיוס בחורף. הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה ב- Thiruvananthapuram השכנה היא 39 מעלות צלזיוס. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 3,100 מילימטרים (120 אינץ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורקלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.varkala.info (אורכב 07.11.2018 בארכיון Wayback Machine) | Details of Varkala
  2. ^ "Declaration of Geo-Heritage Sites". Press Information Bureau. 11 במרץ 2015. אורכב מ-המקור ב-1 פבר' 2016. נבדק ב-2016-01-28. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Mahadevan, G. (2012-07-07). "Varkala cliff to be nation's first geopark". The Hindu (בIndian English). ISSN 0971-751X. נבדק ב-2016-01-28.
  4. ^ "Varkala". Kerala Tourism. אורכב מ-המקור ב-19 ביולי 2012. נבדק ב-21 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 3 History, Varkala, Thiruvananthapuram, Kerala, Kerala Tourism - Varkala (באנגלית)
  6. ^ "Varkala Beach". Kerala Tourism. נבדק ב-20 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Varkala Population, Caste Data Thiruvananthapuram Kerala - Census India, www.censusindia.co.in (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Varkala Municipality City Population Census 2011-2023 | Kerala, www.census2011.co.in
  9. ^ sutikshan, “The Cliff Of Varkala” and Papanasham Beach- India’s world-famous place and A Geoheritage Site, Geotourism, ‏2021-02-04 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Varkala cliff to be declared as geological monument, Thiruvananthapuram, Newsbytes, Newsletter, Kerala Tourism, India, Kerala Tourism (באנגלית)
  11. ^ The Cliffs Of Varkala, www.magzter.com (באנגלית)
  12. ^ "CEO Kerala Govt".
  13. ^ "Ward map".
  14. ^ "Varkala Municipality Standing Committees".
  15. ^ "7 Assembly Constituencies for LDF in Attingal".
  16. ^ "Maps of India".
  17. ^ "Kerala PWD - State Highways". Kerala State Public Works Department. אורכב מ-המקור ב-1 בדצמבר 2010. נבדק ב-26 בפברואר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Kerala". Explorra.com. נבדק ב-2013-10-20.
  19. ^ "Varkala tunnel, Thiruvananthapuram, Kerala, India". Kerala Tourism - Varkala (באנגלית). נבדק ב-2021-02-22.