פונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פונה
पुणे
פוטומונטז' של פונה
פוטומונטז' של פונה
פוטומונטז' של פונה
מדינה הודוהודו הודו
מדינה
מהאראשטרה
ראש העיר ראג'אני טריבהוואן
שפה רשמית מרטהי
תאריך ייסוד המאה ה-8
שטח 1,359 קמ"ר
גובה 560 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 5,945,000 (2016)
 ‑ במטרופולין 5,695,000 (2008)
 ‑ צפיפות 7,214 נפש לקמ"ר (2008)
קואורדינטות 18°32′N 73°51′E / 18.53°N 73.85°E / 18.53; 73.85
אזור זמן UTC +5:30
www.pune.gov.in
בית כנסת "אוהל דוויד" בפונה שהוא בית הכנסת הגדול ביותר באסיה מחוץ לישראל. מכונה על ידי ההודים בשם "לאל דיוול" כלומר "המקדש האדום"
רחוב בפונה

פּוּנֶה (מרטהי: पुणे) היא עיר במדינת מהאראשטרה שבהודו. העיר ממוקמת 160 קילומטר מזרחית למומבאי ונמצאת בקצה המערבי של רמת הדקאן. פונה היא מרכז תעשייתי ומסחרי ונחשבת לבירת התרבות המהרטית והשפה המהרטית, נכון ל-2016 מונה כ-5.9 מיליון איש והיא העיר השנייה בגודלה במהאראשטרה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר פונה מצויה במרכז החלק המערבי של מדינת מהאראשטרה כ-160 קילומטר מזרחית לחוף האוקיינוס ההודי ולעיר מומביי. העיר שוכנת על הקצה המערבי של רמת הדקאן בגובה של כ-800 מטר מעל פני הים. נהרות מולה ומוטהא מצטלבים בתחומי העיר ויוצרים יחדיו את הנהר בהימא.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העדויות הראשונות על קיומו של יישוב באזור פונה מתחילות במאה השמינית לספירה. כבר במאה העשירית נחשבה פונה לעיר מרכזית. במאה השבע עשרה התגוררו בפונה המייסדים והמנהיגים של האימפריה המראטהית.
בתחילת המאה ה-18, נלחמו המהרטים נגד הבריטים והובסו בקרב על יד הכפר קירקיי שכיום נמצא בתוך תחומי העיר. לאחר הכיבוש הבריטי, נחשבה פונה לעיר תיירות וקיט והוכרזה כבירת מהאראשטרה בעונת המונסונים. לאחר שקיבלה הודו את עצמאותה, הפכה פונה למרכז של מדע ומחקר והוקמו בה מוסדות אקדמאיים כדוגמת האוניברסיטה של פונה, האקדמיה הלאומית להגנה והתחנה הלאומית למחקר כוח ומים.

אתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • האשראם של אושו - בשנת 1974 הקימו אושו ותלמידיו את הקומונה הבינלאומית של אושו בעיר פונה ברובע קורוגאון פארק. כיום אינה מתפקדת עוד כקומונה, אלא מוגדרת על ידי המפעילים כ-Resort. הוא כולל היכל לביצוע מדיטציה בשם "היכל בודהא", מכללה ללימוד מיסטיקה ומדיטציה בשם אושו מולטיברסיטי וכן מתקני ספורט ופנאי רבים. ה-Resort מושך אליו מאות אלפי מבקרים כל שנה ונחשב ליעד התיירות העיקרי של העיר.
  • גני הקיסרית - פארק גדול הממוקם בין רובע קורגאון לרחוב על שם מהאטמה גנדי. בפארק ניתן לראות דוגמאות רבות לגינון בריטי מסורתי שנשמר מאז התקופה הקולוניאלית. כמו כן, מצויים בפארק מתקני בילוי רבים ומסעדה.
  • רובע יארודה - על גדות נהר הבהימא משתרע רובע ססגוני וצפוף זה המכיל בתוכו שווקים רבים, כגון שוק הדגים, ושוק הסארים וכן מסעדות ודוכני אוכל מקומי.
  • אתרים נוספים - בעיר בתי קולנוע רבים, תיאטרון, מלונות מפוארים ומוזיאונים. החל מאמצע שנות התשעים החלו להיפתח בפונה מסעדות מערביות וכיום מצויים בה, בין היתר, סניפים של הרשתות מקדונלד'ס ופיצה האט.

יהדות פונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודים הגיעו לפונה החל מאמצע המאה ה-16, בעיקר כסוחרים מקהילת בבל. באמצע המאה ה-19 התיישב בפונה איל הון יהודי בשם דוד ששון (Sassoon), שפעל רבות למען הגדלת הקהילה היהודית וחיזוקה. מפעלו הגדול ביותר של ששון הוא בניית בית הכנסת המרכזי של פונה, היכל דויד הנחשב כבית הכנסת הגדול ביותר ביבשת אסיה מחוץ למדינת ישראל. בית הכנסת נחשב לאחד מהמקדשים החשובים ביותר בפונה ומכונה בפי המקומיים בשם לָאל דִיוָאל.

הקהילה היהודית בפונה מונה 60 משפחות של "בני ישראל" ומצויים בה שלושה בתי כנסת פעילים. מחוץ לקהילה שוהים בפונה עשרות ישראלים ויהודים מהתפוצות שמבקרים בעיר בעיקר בזכות האשראם של אושו.

בשנת 1996, הגיע לפונה הרב בצלאל קופצ'יק, בשליחות הרבי מלובביץ'. החל משנת 1998 הוא גר בה יחד עם משפחתו, ומנהל בית חב"ד קבוע ברובע קורגאון פארק.

חברות ישראליות רבות הקימו בעיר מרכזי פיתוח. ביניהן מג'יק מאור יהודה, אמדוקס ו-NICE.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]