ז'אן פול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן פול
Jean Paul
לידה 21 במרץ 1763
Wunsiedel, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 בנובמבר 1825 (בגיל 62)
ביירוית, ממלכת בוואריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Johann Paul Friedrich Richter עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה הרומית הקדושה, הקונפדרציה הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Stadtfriedhof Bayreuth עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Jean Paul, J. P. F. Hasus, Jean-Paul Richter עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת לייפציג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1781 עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוחנן פאול פרידריך ריכטרגרמנית: Johann Paul Friedrich Richter, הידוע בשם העט ז'אן פולצרפתית: Jean Paul, שם שאומץ כמחווה לז'אן ז'אק רוסו, חי בין 21 במרץ 1763 ו-14 בנובמבר 1825 והיה מחזאי, משורר וסופר גרמני.

יוהאן פאול פרידריך ריכטר, שלימים קרא לעצמו ז'אן פול, נולד בוונזידל, בנם של המורה ונגן העוגב יוהאן כריסטיאן כריסטוף ריכטר ואשתו, סופיה רוזינה לבית קון. בשנת 1765 התמנה האב לכומר ביודיץ שבאזור הוף ובשנת 1776 קיבל משרה טובה יותר בשוורצנבאך אן דר זאלה. אווירת הכמורה הכפרית הפרוטסטנטית עיצבה את ילדותו של ז'אן פול. הוא התוודע לרעיונות הנאורות מפי מורה נערץ והכומר של הכפר השכן רהו, ארהרד פרידריך פוגל. ז'אן פול היה אוטודידקט, ובגיל חמש עשרה כבר היה לו ידע נרחב בספרות. בשנת 1779 עבר ז'אן פול לגימנסיה בהוף, שם פגש את יוהאן ברנהרד הרמן, שהפך לידיד קרוב ולמודל עבור רבות מדמויותיו הבדיוניות. כמה חודשים לאחר מכן נפטר האב והמשפחה נקלעה למצוקה חומרית קשה.

במאי 1781 נרשם ז'אן פול לאוניברסיטת לייפציג, אך התייחס ללימודיו התאולוגיים באדישות. לאחר הניסויים הספרותיים הראשונים שלו, הוא החל לראות את עצמו כסופר. הוא כתב בעיקר סאטירות בסגנון של ג'ונתן סוויפט וכריסטיאן לודוויג ליסקוב, שהדפסו כאסופה בשנת 1783. לאחר פרסום ראשון זה לא נרשמו לו הצלחות נוספות. בשנת 1784 נאלץ ז'אן פול לברוח מנושיו ושב לבית אמו בהוף. בנוסף לעוני הקשה של אותן שנים, רבץ על ז'אן פול נטל על מותו של חבר בשנת 1786 והתאבדותו של אחיו הנרי בשנת 1789. רק בשנת 1787, כאשר מצא ז'אן פול פרנסה כמורה פרטי למשפחת אורתל בטופן, פחתה בהדרגה מצוקתו.

ב-1793 פרסם ז'אן פול את ספרו "האכסניה הבלתי נראית" (Die unsichtbare Loge), בו השתמש לראשונה בשם העט ז'אן פול. הספר זכה לקבלת פנים חמה וביקורות טובות. מעודד מכך המשיך ז'אן פול לפרסם כמה ספרים ובהם את הספרוס (Hesperus), ב-1795, ספר שהיה לרב-מכר והפך אותו למפורסם.

באביב 1800 פגש ז'אן פול את קרולין מאייר בטיול לברלין ונישא לה כעבור שנה. הנסיעה לברלין הייתה פסגת תהילתו הספרותית: המלכה הפרוסית לואיז, שפגשה אותו ב"חצר הקטנה של המוזות" של אחותה שרלוט בהילדבורגהאוזן, התגלתה כקוראת נלהבת של יצירותיו. דבר זה הוביל את ז'אן פול לעבור לברלין באוקטובר 1800.

בשנת 1820 התמנה באקדמיה הבווארית למדעים כחבר זר.

אנדרטה לז'אן פול בביירוית

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוזיאון ז'אן פול בביירוית ממוקם בבית צ'מברלין ברחוב והנפרידשטראסה 1.
  • פרס הספרות הגדולה של מדינת בוואריה החופשית נקרא "פרס ז'אן פול" על שמו.
  • פרוטומה שלו מוצגת בהיכל התהילה במינכן.
  • פרוטומה שלו מוצגת גם במקדש ולהאלה.
  • גימנסיה הופר, בה למד ז'אן פול, עדיין קיימת ומאז 1946 היא קרויה על שמו, "גימנסיה ז'אן-פול". בדצמבר 2013 הוצב במקום פסל ברונזה של ז'אן פול, פרי עבודתו של הפסל קלאוס טיטמן.
  • באתר הבית בויימאר, שנהרס במאה ה-19, בו התגורר ז'אן פול מאוקטובר 1798 עד סוף ספטמבר 1800, הוצב בשנת 2001 לוח זיכרון ביוזמתה של הסופרת גיזלה קראפט.
  • בערים ובעיירות רבות אחרות, בתי ספר, רחובות וכיכרות נקראים על שמו של ז'אן פול.
  • ז'אן-פול-וג (Jean-Paul-Weg) הוא מסלול הליכה ברובע המנהלי של פרנקוניה עילית (Upper Franconia).
  • האסטרואיד 14365 Jeanpaul נקרא על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן פול בוויקישיתוף
  • ז'אן פול, באתר "Find a Grave" (באנגלית)