חבצלת קטנת-פרחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחבצלת קטנת-פרחים
חבצלת קטנת-פרחים
חבצלת קטנת-פרחים
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: בעלי פרחים
מחלקה: חד פסיגיים
סדרה: אספרגאים
משפחה: נרקיסיים
סוג: חבצלת
מין: חבצלת קטנת-פרחים
שם מדעי
Pancratium parviflorum
‏Delile

חבצלת קטנת-פרחים (שם מדעי: Pancratium parviflorum או Vagaria parviflora) היא מין של חבצלת, סוג צמח בעל פרחים. ככל החבצלות, גם חבצלת קטנת הפרחים היא גאופיט בעל בצל.

מורפולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצל החבצלת קטנת-הפרחים מאפשר לה לפרוח בעונת הסתיו גם היבשה, באופן יחסי.

עליו ערוכים בשושנת צפופה בעלת מספר דורים, העלים ארוכים, סרגליים. העלים ניכרים בקלות על ידי הפס הכסוף/בהיר ש'נמתח' לאורך העלה.

בעונת הסתיו- בחודשים ספטמבר-דצמבר- מוציא הצמח עמוד פריחה, עליו נישאים מספר פרחים. צבע עלי העטיף לבן, כצבע הפרחים האופייני לסוג. מצידו החיצוני של עלה העטיף קיים פס ירוק. גודל הפרח כ-3–4 ס"מ. לעלה הכותרת צורה אליפטית-מאורכת. בעל 6 עלי כותרת, כשאר בני משפחת הנרקיסיים.

הפרחים נאים, אך קטנים לעומת מיני החבצלת האחרים שמופיעים בארץ כצמחי בר - חבצלת הנגב וחבצלת החוף.

תפוצה בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה מצוי באופן טבעי בחבל הים- תיכוני בארץ ישראל, ובחרמון, במקומות מוצלים מעט, לרוב באדמה סלעית וטרשית מאוד. לעיתים הוא מגיח מסדק סלע ממש, בצורה שמזכירה רקפת.

אופייני למין זה תפוצה בגושים. כלומר, הוא לא נפוץ לאורך כל השטח, אך ברגע שהוא תפס נישה מסוימת- נמצא בו קבוצה של פרטים. ייתכן ודגם תפוצה זה הוא תוצאה של רבייה וגטטיבית, כתוצאה מהתחלקות הבצלים.

מין זה הוא צמח מוגן בישראל, כנראה משום יופי עליו ופרחיו, שהופכים אותו לאטרקטיבי כצמח קטיף. עם זאת, הוא לא נדיר בארץ.

חבצלת קטנת-פרחים כצמח תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריכוזים גדולים ומעניינים במיוחד של מין זה קיימים סמוך למנזרים. ההשערה היא שנזירים נהגו לגדל מין זה באופן תרבותי. דוגמה יפה לכך היא פריחת חבצלת קטנת-פרחים סמוך לחומת מנזר לטרון.

קיים פוטנציאל לגידול מין זה כצמח תרבות, גם בימינו, בשל דרישותיו הנמוכות, פריחתו בעונת הסתיו דלת הפריחה, והיופי של עליו. כיום אין גידול מסחרי של חבצלת קטנת-פרחים למטרות נוי.

שושנת עלים. קל לזהות את הצמח לפי הפס הבהיר באמצע העלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]