חומצה טרפתלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חומצה טרפתלית (Terephthalic acid) או חומצה פרה-פתלית היא חומצה קרבוקסילית ארומטית שנוסחתה C8H6O4. המולקולה בנויה מטבעת בנזן אליה קשורות שתי קבוצות חומציות בעמדה פרה (על שני פחמנים בעמדות 1 ו4) זהו איזומר של חומצה פתלית וחומצה איזופתלית. החומר משמש לייצור פולימרים כדוגמת PET שלו מגוון שימושים כייצור בקבוקי משקה וטקסטיל (פליז). בשנת 2006 היה הביקוש העולמי לחומצה טרפתלית 30 מיליון טונות. לחומר מסיסות נמוכה במים ובכהלים, בחימום באוויר חומצה טרפתלית עוברת המראה ב-402°C.


חומצה טרפתלית
מולקולת חומצה טרפתלית
מולקולת חומצה טרפתלית
שם סיסטמטי

benzene-1,4-dicarboxylic acid

שמות נוספים para-Phthalic acid, Terephthalic acid
כתיב כימי C₈H₆O₄ עריכת הנתון בוויקינתונים
מסה מולרית 166.14 גרם/מול
מראה גבישים לבנים
מספר CAS 100-21-0
צפיפות 1.522 גרם/סמ"ק
מצב צבירה מוצק
מסיסות 0.017 גרם לליטר
טמפרטורת היתוך 300 °C
573.15 K
חומציות 3.51, 4.82 ‏pKa
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סינתזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חומצה טרפתלית מיוצרת מחמצון של פרה-קסילן על ידי חמצן . תוצר הביניים בתהליך הוא p-Toluic acid (קבוצת מתיל וקבוצת חומצה בעמדות פרה על טבעת הבנזן). בשל אפקט משיכת האלקטרונים על ידי הקבוצה החומצית המתיל הופך ריאקטיבי הרבה פחות ולכן השלב השני בחמצון קשה יותר. בתהליך המסחרי הממס הוא חומצה אצטית והקטליזטור מורכב ממלחי קובלט ומנגן ובתוספת ברום.

חמצון פרה-קסילן לחומצה טרפתלית
תוצר ביניים של הסינתזה p-Toluic acid

הניצולת בתהליך הייצור מגיעה ל-95%, לתהליך כמה חסרונות כדוגמת פרוק או שרפה של החומצה האצטית ודה-קרבוקסילציה כלומר איבוד קבוצה חומצית לקבלת חומצה בנזואית.

המנגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריאקצית החמצון של פרה-קסילן לחומצה טרפתלית מתקדמת במנגנון של רדיקלים חופשיים. היונים התלת ערכיים של מנגן וקובלט יוצרים רדיקלים של ברום מיוני הברומיד (-Br) בתמיסה. הברום סופח אטום מימן מקבוצות המתיל של הקסילן ומשאיר רדיקל שיגיב עם חמצן וימשיך את הריאקציה.

מנגנון הריאקציה הקטליטית ליצירת חומצה טרפתלית

איזומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חומצה טרפתלית היא אחת משלושה איזומרים של בנזן די-קרבוקסיל שני האיזומרים האחרים הם חומצה פתלית בה תופסות החומצות הקרבוקסיליות את עמדות 1 ו 2 בטבעת הבנזן וחומצה איזופתלית בה מצויות החומצות בעמדת מטה כלומר על פחמנים 1 ו 3.

חומצה פתלית חומצה איזופתלית חומצה טר-פתלית (מטה-פתלית)
(ortho-phthalic acid) (meta-phthalic acid) (para-phthalic acid)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חומצה טרפתלית בוויקישיתוף