לדלג לתוכן

חמיד א-זאהר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חמיד א-זאהר
حميد بن الطاهر
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1938
מרקש, הרפובליקה הצרפתית השלישית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בדצמבר 2018 (בגיל 80 בערך)
מרקש, מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה حميد بن الطاهر עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Hamid Zahir עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חמיד א-זאהרערבית מרוקאית: حميد الزهير; 19382018) הוא זמר מרוקאי שזכה בכינוי "ראש שירת מרקש", ונחשב לאחד הזמרים היוצרים האייקוניים של המוזיקה המרוקאית. הוא נולד בשם חמיד בן טאהר (حميد بن الطاهر) לאם ממוצא סורי ולאב שהגיע מעיר קטנה במרכז מרוקו בשם קלעת (אל)סרע'נה שבמחוז מרקש-אספי.[1]

לימודי מוזיקה ואמנות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

תשוקתו של חמיד זאהיר למוזיקה החלה בגיל צעיר. אמו עבדה כזמרת במסעדה במרקש, וייתכן שנודעה לכך השפעה עליו.[2] חמיד בילה שעות ארוכות בג'אמע אל-פנא, הכיכר המרכזית של מרקש העתיקה, בה מתקהלים בכל ערב אמנים רבים מהאזור וממרוקו כולה. דרך צפייה והאזנה ב"חלקאת" (אנ') (בערבית מרוקאית, الحلقة (יחידה) حلقات (רבות): קבוצות תיאטרליות בתרבות הרחוב המרוקאית), הכיר זאהיר סגנונות מוזיקליים רבים, כמו גם את אומנות הסיפור, התיאטרון והריקוד. בשנות ה-40, בעודו ילד צעיר, הצטרף זאהיר ל"חלקה" מרקשית בתור נגן כלי הקשה.[2] אולם זאהיר לא הסתפק בנגינה: הוא ליווה מופעי רחוב נוספים, ניגן בהופעות קרקסאות ושר סולו כדי להזמין קהל למופעים, לפני שהפך לזמר ששמו נודע בכל בית במרוקו.

קריירה מוזיקלית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50 זאהיר החל להלחין ולבצע את שיריו המקוריים כזמר ונגן עוד. המוזיקה המקורית שהלחין מבוססת על שילוב של סגנונות, בהם שעבי (מוזיקה מרוקאית פופולרית בת זמנו),סגנון הדקא-מרקשיה (סגנון מוזיקלי האופייני לעיר מרקש) וגנאווה (אנ').[3]

הוא הפך במהרה להצלחה מסחררת ונחשב כחלוץ מבחינת התרבות המרקשית של זמנו. שיריו הפכו ידועים בכל מרוקו, ובכלל זאת השירים “Awin Awin”, “Rouah Li Bgha Yzour”, “Lila a Sidi Aâmara” שהוציא תחת הלייבל "סבח".

מאמצע שנות ה-70 היה זאהיר לשם דבר גם מעבר לגבולות מרוקו. שיריו הפכו להצלחות בינלאומיות בארצות צפון אפריקה והמזרח התיכון. בתוניסיה הוא זכה לעיטור של כבוד מהנשיא חביב בורגיבה.[3] חמיד ולהקתו הרחיקו לטוס לטורים שכללו יעדים באוסטרליה ויפן.

בין שיריו המפורסמים של זאהיר מתקופה זו, נמנים "מרקש יא סידי כולו פארח לכ" (שנכתב לכבוד ביקור של המלך חסן השני בעיר מרקש), "ללא פאטימה", "אש דאכ תמשי ללזין" ו- "אנא ענדי מיעאד", שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל וזוכים לביצועים מחודשים מאז במרוקו ובעולם.

בארץ, ההשפעה של זאהיר ניכרת מאוד על להקות מוכרות של מוזיקה צפון אפריקאית ומזרחית בכלל. בין הביצועים המוכרים ביותר לשיריו של זאהיר הם "מארקש יא סידי כולו פארח לכ" בביצוע ריימונד אל-בידאוויה (ריימונד אבקסיס), "ללה פטימה" בביצוע להקת שפתיים ובביצוע נוסף של זהבה בן, כמו גם ג׳ורג׳ בר, רובי חן, חיים זריהן, מייק קארוצ'י ועוד רבים ורבות.

זאהיר חי עד גיל 81. הוא נפטר ביום שני, 10 בדצמבר 2018 (בסביבות תשע בבוקר) בביתו במרקש, לאחר מאבק ממושך במחלה. בשבועות האחרונים לחייו סבל הזמר ממחלה קשה, שבגינה אושפז בבית חולים במצב קשה ונותר מרותק למיטה עד מותו. הוא נקבר בבית הקברות באב דוקלה, מרקש.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ إبراهيم مغراوي من مراكش, حميد الزاهر .. أيقونة "الزمن الجميل" وعميد "الأغنية المراكشية", هسبريس, ‏6 غشت 2017
  2. ^ 1 2 Fatine Alaoui, Hamid Zahir… de la « halqa » à une star des fêtes familiales, MJT – Morocco Jewish Times, ‏16 August 2019
  3. ^ 1 2 Hamid Al-Zahir, pionnier de la musique populaire à Marrakech, Musee de la Musique Marrakech, ‏12 Octobre 2020